۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

آغاز محاکمه قاتل ۷۷ نروژی با حضور ۸۰۰ خبرنگار

آندرس بهرینگ برایویک با سلام ویژه‌ی‌نژادپرستان وارد دادگاه شد. انتظار می‌رود که این دادگاه به یک تریبون تبلیغاتی برای تفکرات نژادپرستانه‌ی او تبدیل شود. برایویک از این‌که تعداد بیشتری را نکشته متاسف است.
نخستین روز محاکمه‌ی برایویک با ریزش اشک همراه بود: هم بازماندگان قربانیان و هم متهم که بیشتر وقت با خونسردی به دیگران می‌نگریست، به گریه افتادند. البته اشک‌های مشهورترین نژادپرست جهان نه به دلیل احساس همدردی با قربانیان و بازماندگان آن‌ها بلکه در رابطه با فیلم کوتاهی بود که او برای نشان دادن انگیزه‌ی جنایتش تهیه کرده است. در این فیلم که در صحن دادگاه اکران شد، او با نشان‌دادن عکس‌های اسلام‌گرایان ادعا می‌کند که مسلمانان به اروپا هجوم آورد‌ه‌اند و قصد نابودی فرهنگ مسیحی را دارند. به همین دلیل او ۷۷ نفر را که از «طرفداران جامعه‌ی چند فرهنگی» و به اعتقاد برایویک «خائن»  بوده‌اند به قتل رسانده است.
 
نژادپرست ۳۳ ساله در روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱ (۳۱ تیر ۱۳۹۰) با انفجار یک بمب در اسلو و تیراندازی به جوانان وابسته به حزب کارگر نروژ در جزیره‌ی اوتویا ۷۷ نفر را به قتل رساند. جوان‌ترین قربانی او ۱۴ سال داشت. برایویک در نخستین بازجویی اعتراف کرده ‌بود  که دو انفجار دیگر در دفتر مرکزی حزب سوسیال دمکرات نروژ و همچنین قصر شهر اسلو را برنامه‌ریزی کرده بوده، اما فرصت عملی کردن آن‌ها را نداشته است.  

مشت گره‌کرده‌ی قاتل

نخستین جلسه‌ی دادگاه در روز دوشنبه (۱۶ آوریل / ۲۸ فروردین) به شرح جزییات ترور، قرائت کیفر خواست متهم و نخستین دفاع او مبنی بر پذیرش اتهام یا رد آن اختصاص داشت.  برایویک که در تابستان گذشته به قتل‌ها اعتراف کرده بود، با خونسردی و سلام ویژه‌ی نژادپرستان، یعنی با بالابردن مشت گره‌ کرده در صندلی متهم جا گرفت. وقتی که الیزابت آرنتزن، قاضی دادگاه، شغل برایویک را "بیکار" اعلام کرد، او حرف قاضی را قطع کرد و فریاد زد، «من نویسنده هستم». او گفت که در زندان مشغول نوشتن «یک اثر تازه» است. 
برایویک بار دیگر تاکید کرد که مسئولیت قتل ۷۷ نفر را می‌پذیرد اما خود را بی‌گناه می‌داند، زیرا کشتار جمعی او «دفاع از خود» بوده است. او همچنین اظهار داشت که مشروعیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا معتقد است این دادگاه توسط کسانی اداره می‌شود که طرفدار جامعه‌ی چندفرهنگی، یا به گفته‌ی او «خائن» هستند.

انتظار می‌رود که محاکمه ده هفته طول بکشد. متهم در "مانیفست" ۱۵۰۰صحفه‌ای خود که در اینترنت منتشر شده، نوشته است که قصد دارد از دادگاه به عنوان یک تریبون بین‌المللی برای بیان نظرات خود استفاده کند.
بیش از ۸۰۰ خبرنگار از سراسر جهان این دادگاه استثنایی را پوشش خبری می‌دهند. دادگاه ۲۹ شاهد را دعوت کرده است که شماری از آن‌ها اسلام‌گرایان نروژی و بلاگرهای راست‌گر هستند.

اگر دادگاه انگیزه‌ی عملیات تروریستی او را "جنون" اعلام کند، برایویک برای همیشه به یک مرکز روان‌درمانی منتقل خواهد شد. در صورتی که دادگاه او را از نظر روانی "سالم" بداند، اشد مجازات برای او ۲۱ سال زندان خواهد بود.
روانشناسان در رابطه با وضعیت روانی برایویک ‌هم‌نظر نیستند. در نوامبر گذشته روانشناسانی که او را معاینه کرده ‌بودند به این نتیجه رسیدند که او اختلال روانی دارد. هفته‌ی پیش نتایج تحقیقات یک تیم جدید روانشناسی حاکی از آن بود که متهم از نطر روانی در سلامت کامل به‌سر می‌برد. تصمیم نهایی در این مورد به قاضی واگذار شده است. 

FP/JT

 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر