۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

اسلو و آکسفورد آماده‌ی پذیرایی از رهبر مخالفان میانمار

آنگ سن سوچی، رهبر ۶۶ ساله‌ی حزب "اتحاد ملی برای دموکراسی میانمار" قرار است پس از ۲۱ سال به اروپا سفر کند. سوچی در این نخستین سفر پس از سال‌ها زندان و حصر خانگی، از شهرهای اسلو و آکسفورد دیدن می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها آنگ سن سوچی ابتدا در ماه ژوئن، عازم نروژ خواهد شد. او روز یکشنبه (۲۲ آوریل) به این منظور با وزیر امور خارجه‌ی نروژ گفت‌وگویی تلفنی خواهد داشت. آنگ سن سوچی، در سال ۱۹۹۱ برای دریافت جایزه‌ی صلح به این کشور دعوت شده بود. این جایزه، از آن‌جا که رهبر حزب اتحاد ملی برای دموکراسی در آن زمان در حصر خانگی بسر می‌برد، در اسلو پایتخت نروژ به پسران او، الکساندر و کیم تسلیم شد.

آنگ سن سوچی قرار است، پس از نروژ عازم بریتانیای کبیر شود. این سفر به دعوت دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که چندی پیش از میانمار دیدن کرده بود، صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت کشور میانمار اعلام کرد که تقاضای صدور گذرنامه برای آنگ سن سوچی به این وزارت تسلیم شده، ولی هنوز صادر نشده است.

از آکسفورد به زندان

سوچی که فرزند بنیانگذار ارتش نوین میانمار، ژنرال مقتول آنگ سان است، تحصیلات خود را در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد در آکسفورد به پایان رسانده است. او در سال ۱۹۸۸ برای نگهداری از مادر بیمار خود به میانمار بازگشت و به فعالیت در جنبش دموکراسی‌خواهی کشورش پرداخت. این جنبش به رهبری او در انتخابات سال ۱۹۹۰ پیروز شد، ولی نظامیان میانمار این انتخابات را باطل اعلام کردند.

آنگ سن سوچی از آن پس به مدت بیست سال در حبس و حصر خانگی بسر برد. او در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ آزاد شد و در انتخابات میان دوره‌ای مجلس میانمار شرکت کرد.

پارلمان میانمار ۶۶۴ کرسی دارد. از آنجا که ۴۸ نماینده‌ی پارلمان این کشور سال گذشته وارد کابینه‌ی دولت شدند، انتخابات میان‌دوره‌ای برای اشغال ۴۸ کرسی حوزه‌های انتخاباتی بدون نماینده در پارلمان، برگزار شد. آنگ سان سوچی، از منطقه کاومو (Kawhmu) نامزد انتخابات پارلمان شده بود.

حزب "اتحاد ملی برای دموکراسی"، در این انتخابات ۴۳ کرسی از ۴۵ کرسی پارلمان را از آن خود ساخت. واگذاری سه کرسی از ۴۸ کرسی به دلیل درگیری‌های نظامی در منطقه‌ی اقلیت‌های کاچین لغو شد.

FF/JT

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر