۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

اعتراض امارات به سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی





خبر - مردمک



در پی سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی که مالکیت آن میان ایران و امارات متحده عربی مورد مناقشه است، وزیر خارجه امارات از این سفر انتقاد کرد و آن را «نقض آشکار حاکمیت» این کشور بر قلمرو خود دانست.




شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان دیروز ۲۳ فروردین افزود که سفر رئیس‌جمهوری ایران به این جزیره، در تضاد با ادعای ایران برای برقراری روابطی خوب با امارات متحده عربی و سایر کشورهای منطقه است.



محمود احمدی‌نژاد روز گذشته برای اولین بار در دوران ریاست‌جمهوری خود در ادامه سفر به استان هرمزگان، به جزیره ابوموسی رفت و در آنجا سخنرانی کرد.



جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در نزدیکی تنگه هرمز سه جزیره‌ای هستند که از ۴۱ سال پیش تاکنون، ایران و امارات بر سر مالکیت و کنترل آن دچار اختلاف شده‌اند. این جزایر از نظر تسلط بر آب‌های خلیج فارس، اهمیت استراتژیک دارند.



به گفته آقای احمدی‌نژاد، کشورهایی که پی مصادره نام خلیج فارس هستند، به هیچ‌وجه از فرهنگ و تمدنی که بخواهند در برابر ایران عرض اندام کنند، برخوردار نیستند و در گذشته چیزی نداشته‌اند که هم اکنون چنین ادعایی می‌کنند.



رئیس جمهوری ایران افزود: این درست نیست که برخی کشور‌ها اجازه ایجاد پایگاههای نظامی دیگر کشور‌ها را در کشور خود با استفاده پول مردم خود می‌دهند چون این مسئله امنیت خلیج فارس را به خطر می‌اندازد.



پیش از آقای احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در نیمه نخست دهه هفتاد شمسی در دوره ریاست جمهوری‌اش به این جزیره سفر کرده بود.



وزیر خارجه امارات گفته است که این اقدام تحریک‌آمیز آقای احمدی‌نژاد در حالی رخ داده که دو کشور برای حل منازعه میان خود از راه صلح‌آمیز، توافقاتی کرده‌اند اما این سفر گامی رو به عقب است.



مناقشه میان ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه از سال ۱۳۵۴ با خروج نیروهای انگلیسی از این جزایر و ورود نیروهای نظامی ایران به این سه جزیره بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان دو کشور آغاز شد.



در اوایل دهه هفتاد میلادی چند روز پیش از استقلال امارات از بریتانیا، بر اساس توافقنامه‌ای تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران بازپس داده شد و در مورد جزیره ابوموسى مقرر شد که «حاکمیت مشترک ایرانى- شارجه‌اى» برای آن در نظر گرفته شود.



اما به گفته دولت امارات این توافق در آن دوره به زور به آن‌ها تحمیل شده و از نظر حقوق بین‌الملل معتبر نیست و ایران نیز با مستندات تاریخی، سه جزیره را جزء خاک خود می‌داند و می‌گوید هنگام توافق با بریتانیا، دولت مستقلی در خلیج فارس جز ایران وجود نداشته است.



شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان تصریح کرده است که سفر آقای احمدی‌نژاد، وضعیت قانونی این جزایر را که به گفته او، بخشی از سرزمین ملی امارات متحده عربی محسوب می‌شوند، تغییر نخواهد داد.



او پیش‌تر نیز گفته بود که مسئله کنترل این سه جزیره نه تنها مانعی بر سر توسعه روابط ایران با امارات، بلکه مانعی در مقابل توسعه روابط ایران و کشورهای عربی است.



امارات طی سال‌های گذشته بار‌ها در شورای همکاری خلیج‌فارس و در نشست‌های مشترک با کشورهای عربی بیانیه صادر کرده و بر حق خود در این جزایر پافشاری کرده و ایران نیز به شدت این ادعا را رد کرده است.



شیخ زاید حاکم امارات نیز گفته است: ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن این جزایر کوتاهی نخواهیم کرد. این خواسته ما (از ایران) است که جزایر سه‌گانه را دوباره تحت حاکمیت ملی ما قرار دهد.



پیش از این رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود در مورد مالکیت این جزایر تنها سو‌ء‌تفاهمی جزیی درباره ابوموسی وجود دارد که با گفت‌وگو میان ایران و امارات متحده رفع شدنی است و نیازی به مداخله دیگران نیست.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر