۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

حداد عادل: ممکن است وزیر کار و رفاه هفته آینده استیضاح شود





خبر - مردمک



رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس از امکان استیضاح وزیر کار و رفاه در هفته آینده خبر داده و در همین حال سعید مرتضوی که خود، دلیل استیضاح است ابراز امیدواری کرده این موضوع «به خیر خوشی تمام شود و این وزیر بتواند به خدمت ادامه دهد.»




به گزارش خبرگزاری مهر، غلام‌علی حداد عادل، رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس که در عین حال مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نیز هست، شب گذشته ۲۴ فروردین، در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در «توصیه‌ای بردارانه» به محمود احمدی‌نژاد گفت که اگر پشت سر کسی حرف و حدیث است، او را به مقامی منصوب نکند.



سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و یکی از متهمان اصلی «پرونده کهریزک» اواخر سال گذشته مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی شد و برخی نمایندگان مجلس خواهان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی شدند.



به گفته حداد عادل، روزهای گذشته پیگیری‌هایی در پشت‌صحنه بوده و حتی شنیده است که «جلسه‌ای ۱۳ ساعته برای بررسی استیضاح تشکیل شده و بعضی نمایندگان سعی کردند گره را به جای دندان با دست باز کنند اما به نتیجه مطلوب نرسیدند.»



اشاره او به دو جلسه‌ای است که میان سعید مرتضوی و علی‌رضا زاکانی، نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح‌ و با حضور احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده است.



هرچند تا کنون آقای توکلی حاضر به صحبت پیرامون این جلسه‌ها نشده، اما سعید مرتضوی گفته است «امیدوارم نمایندگان مجلس هر ذهنیتی درباره من دارند، بتوانم جلسه‌های متعدد با آن‌ها داشته باشم که اگر سوءتفاهمی وجود دارد، آن را رفع کنم.»



به گفته این مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اگر او و «آقای زاکانی و آقای توکلی و همچنین مجلس و دولت و قوه قضاییه "ید واحد" بوده و همیار هم باشیم، می‌توانیم یک باری را به منزل برسانیم.»



از طرف دیگر، مشاور فرهنگی و اطلاع‌ رسانی صندوق تامین اجتماعی احتمال کناره ‌گیری سعید مرتضوی از مقام‌اش را به شدت رد کرده آن را شایعه‌ای برای ایجاد تنش و چالش جدید دانسته است.



اما با وجود اینکه آقای حداد عادل از امکان استیضاح وزیر کار سخن گفته، یک عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است «معامله‌ای پشت پرده وجود دارد و بعید می‌دانم وزیر در روز یکشنبه استیضاح شود.»



محمود احمدی بیغش با انتقاد از طرح استیضاح، آن را «وسیله‌ای برای باج‌خواهی برخی نمایندگان» دانسته و افزوده که انجام معامله در مورد استیضاح برای نمایندگان بسیار منفور است و این امر توهینی به دیگر نمایندگان مجلس است.



او با اشاره به اینکه از زمان تصدی آقای مرتضوی در قوه قضائیه به تخلفات او رسیدگی نشده و اکنون با حضور در قوه مجریه می‌خواهند به تخلفاتش رسیدگی کنند گفت برخی نمایندگان از فرصت استیضاح، برای کارهای شخصی و حزبی استفاده می‌کنند.



در طرح استیضاح وزیر کار به مواد ۲۱۹ و ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس استناد شده و سمت جدید سعید مرتضوی خلاف «مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان» ارزیابی شده است.



پرونده مفتوح آقای مرتضوی درارتباط با سمت او به عنوان دادستان تهران، سو استفاده و اقدامات غیرقانونی او در پرونده دانشگاه آزاد و سواستفاده از موقعیت شغلی از جمله مواردی است که در طرح استیضاح به آن‌ها اشاره شده است.



سعید مرتضوی یکی از متهمان اصلی پرونده کهریزک بود که پس از افشای جنایات کهریزک، از سمت خود برکنار شد و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرونده کهریزک نیز مقصر شناخته شد.



هفته گذشته نیز، خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که به دلیل شکایت شاکیان پرونده کهریزک، یکی از قضات دادگاه عمومی تهران برای او قرار جلب صادر کرده است.



پیش‌تر نیز خبرهایی مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد پیغامی تهدید‌آمیز به مجلس فرستاده و در آن تاکید کرده که درصورت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سعید مرتضوی را سرپرست این وزارتخانه خواهد کرد، منتشر شده است.



رئیس‌جمهوری ایران همچنین با نوشتن نامه‌ای به رئیس هیئت عالی حل اختلاف قوا، خواستار حل مشکل استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شده است.



اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، گفته است که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مواردی نیست که هیات حل اختلاف بخواهد در این زمینه وارد عمل شود.



از طرف دیگر، الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی و از امضاکنندگان طرح استیضاح گفته است «وزیر کار در این فرصت در تصمیم خود تجدید نظر کند و یا مرتضوی استعفا دهد تا به سرنوشت کردان دچار نشود.»









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر