۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

«یک طراح وب بازداشت‌شده، زیر فشار برای همکاری با اینترنت ملی است»





خبر - مردمک



سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت محمد سلیمانی‌نیا، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این مدیر و طراح وب‌سایت‌‌های ایرانی شده است.




این سازمان مدافع آزادی بیان امروز ۲۴ فروردین در بیانیه خود افزوده است که او از سه ماه پیش در بند ٢٠٩ زندان اوین زیر فشار و بازجویی قرار دارد و اعتصاب غذا کرده است.



محمد سلیمانی‌نیا که به عنوان طراح و میزبان نزدیک به ۴۰ سایت اینترنتی در ایران شناخته شده و مترجم کتاب «عطر سنبل، عطر کاج» است، اواخر دی ماه پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد.



بر اساس این بیانیه، او توسط وزارت اطلاعات برای همکاری با طرح «اینترنت ملی» و سپردن مهار سایت‌هایی که میزبانی آن‌ها را بر عهده داشت به ماموران امنیتی، زیر فشار قرار دارد.



به گفته خانواده آقای سلیمانی‌نیا، او تفهیم اتهام نشده و سندی مبنی بر «نداشتن امکان سپردن وثیقه» امضا کرده و همچنین برای دومین‌بار در اعتراض به وضعیت بازداشت خود، اعتصاب غذا کرده است.



به گفته این سازمان، ایران پس از چین با ١٩ وب نگار زندانی دومین زندان بزرگ وب‌نگاران در جهان است و برای نخستین بار در ایران، ۴ شهروند وب‌نگار به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.



سعید ملک‌پور، احمدرضا هاشم‌پور، وحید اصغری و مهدی علیزاده فخرآباد چهار وب‌نگاری هستند که به اعدام محکوم شده‌اند و از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف حکم آن‌ها شده است.



کا‌ترین اشتون بهمن ماه در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از ادامه سانسور و ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت، خواستار لغو حکم اعدام آن‌ها و آزادی ۱۰ روزنامه‌نگار ایرانی شده بود.



راه‌اندازی آنچه مسئولان ایرانی «اینترنت پاک» یا «شبکه ملی اینترنت» (اینترانت) می‌نامند به ویژه پس از رخدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بار‌ها گفته شده است.



مقام‌های ایرانی، فعالیت‌های مخالفان دولت در فضای اینترنت را مصداق «جنگ نرم» با نظام جمهوری اسلامی و نوعی تلاش برای براندازی حکومت می‌دانند.



به گفته وزیر ارتباطات ایران، شبکه جهانی اینترنت را برای جوامع «خطرناک» است و در همین راستا «اینترنت پاک» در حال طراحی است.



چندی پیش نیز، رهبر ایران با تعیین اعضای «شورای عالی فضای مجازی» از آن‌ها خواست با ایجاد «مرکز ملی فضای مجازی» در ایران اشراف کامل و به روزی نسبت به فضای مجازی داخلی و جهانی داشته باشند.



گزارشگران بدون مرز پیش‌تر نیز در گزارشی با عنوان «دشمنان اینترنت» با اشاره به محدودیت‌های ایران برای کاربران اینترنتی، از برخوردهای صورت گرفته با وب نگاران و روزنامه‌نگاران انتقاد کرد.



در این گزارش که از ایران با عنوان چهارمین «دشمن اینترنت» یاد شده، آمده است که همزمان با بحث راه اندازی «اینترنت ملی» در ایران مقام‎های امنیتی برخوردهای شدیدی با بعضی از کاربران اینترنتی داشته است.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر