۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

پایان درگیری در پایتخت افغانستان











مقامات افغان می گویند حمله طالبان به پایتخت افغانستان و سه استان دیگر که حدود هجده ساعت طول کشید، بامداد روز دوشنبه پایان یافت. این درگیریها زمانی پایان یافتند که نیروهای امنیتی افغانستان به کمک هلیکوپترهای ناتو به ساختمانی در کابل که ستیزه جویان طالبان در آن مخفی شده بودند، حمله کردند.

بسم الله محمدی، وزیر کشور افغانستان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ۳۶ شورشی در طی درگیری های روز یکشنبه در کابل و سه استان دیگر کشور کشته شدند. او گفت هشت عضو نیروهای امنیتی افغانستان به همراه سه غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

خبر پایان یافتن درگیری و کشته شدن ستیزه جویان چند ساعت پس از آن اعلام شد که ساکنان کابل برای دومین روز متوالی با صدای تیراندازی و انفجارهای مهیب بیدار شدند.

مقامات افغانستان صبح زود اعلام کردند که پرسنل امنیتی با شبه نظامیانی به تبادل آتش پرداختند که در ساختمانی در منطقه دیپلماتیک در مرکز کابل مخفی شده بودند. طالبان روز یکشنبه حمله های هماهنگ خود را از این منطقه آغاز کردند.

این حمله ها مجلس، پایگاه های ناتو و منطقه ای را هدف قرار داده بودند که سفارت خانه های ایالات متحده، بریتانیا و آلمان در آن مستقر هستند. در پی وقوع انفجارهای انتحاری در پایتخت، حمله های موشکی و تیراندازی شدید صورت گرفتند. در حالی که نیروهای افغان مجهز به سلاح به خیابان های منطقه اعزام شدند، دود سیاهی منطقه را فرا گرفته بود. ساکنان منطقه در منازل خود پناه گرفتند و آژیرهای اضطراری در سراسر شهر به صدا درآمدند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه گفت حمله های هماهنگ طالبان نشانه «شکست» نهادهای اطلاعاتی و امنیتی افغانستان و به ویژه ناتو است.

دفتر رئیس جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای، ضمن این که حمله های طالبان را قویاً محکوم کرد، گفت: «این واقعیت که تروریست ها توانسته بودند وارد کابل و استان های دیگر شوند، نشانه ناکامی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ما و به ویژه ناتو است.»

آقای کرزی نیز همچون حامیان غربی خود عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان را ستود و گفت آن ها توانایی خود برای دفاع از کشورشان را به اثبات رساندند.

دفتر حامد کرزی اعلام کرد که ۳۶ شورشی در طی حمله هایی که منطقه دولتی کابل را به حالت فلج درآورده بود، کشته شدند. یک ستیزه جو نیز به اسارت درآمد.

افضل ایمن، فرمانده عملیاتی وزارت دفاع گفت «ما توانستیم در مدت زمان کوتاهی برنامه های شیطانی آن ها را خنثی کنیم، آن ها جلیقه های انتحاری داشتند اما به جز مرگ، راه فراری نداشتند».

شبه نظامیان در رشته عملیاتی که «حمله بهاره» می نامند به سه استان شرقی دیگر کشور نیز حمله کردند.


طالبان مسئولیت این حمله ها را به عهده گرفتند.

سفارتخانه های غربی اعلام کردند که هیچ یک از کارمندانشان در طی این حمله ها آسیبی ندیدند.

ژنرال جان آلن، فرمانده ناتو سرعت عمل و واکنش هماهنگ نیروهای امنیتی افغان در برابر این حمله ها را ستود.

کارستن جاکوبسون، سخنگوی ناتو گفت شورشیان «بی مهابا» به روی اهداف خود آتش گشودند، هدف آن ها «دستیابی به یک موفقیت نظامی» نبود و بلکه هدف آن ها «جلب توجه افکار عمومی» بود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در طی تماس با رایان کراکر، سفیر ایالات متحده در افغانستان و گفتگو برای ارزیابی شرایط در منطقه، این حمله ها را «بزدلانه» خواند.

در شرایطی که نیروهای ائتلاف عقب نشینی از افغانستان و انتقال مسئولیت برقراری امنیت به همتایان افغان خود را آغاز کرده اند، موج خشونت در این کشور ادامه یافته است.

کراکر، سفیر ایالات متحده در افغانستان در مصاحبه روز یکشنبه به سی ان ان گفت واکنش نیروهای امنیتی افغانستان به حمله های هماهنگ «بسیار حرفه ای» بود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر