۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

صالحی: در مذاکرات اتمی، در پی تهیه نقشه راهی گام به گام هستیم

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت که از مذاکرات هسته ای در استانبول راضی است و از آمادگی ایران تا حل نهایی این پرونده خبر داد.علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت که از مذاکرات هسته ای راضی است و از آمادگی ایران تا حل نهایی این پرونده خبر داد. وی افزود: در پی تهیه نقشه راهی گام به گام هستیم که هر طرف یک گام برای حل مسئله بردارد تا بتوانیم آن را تا آخر ادامه دهیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی با رضایت از مذاکرات استانبول گفت: «این نشست نقطه عطفی در مذاکرات بود زيرا در نشست‌های قبلی در مورد کليات صحبت می‌شد و به همان کليات بسنده می‌شد و به نتيجه‌ای نمی‌رسيد و هر طرفی مواضع خود را بيان می‌کرد.»

 سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران که رياست هيات مذاکره کننده هسته ای تهران را با گروه پنج به علاوه يک بر عهده دارد روز شنبه، ۲۶ فروردين ماه، دور تازه گفت و گوهای خود را با نمايندگان اين گروه در استانبول ترکيه برگزار کرد. اين مذاکرات پس از يکسال توقف در گفت و گوهای طرفين انجام شد و هدف آن پيدا کردن راه حلی برای برنامه هسته ای ايران است.

آقای صالحی در مورد پروژه غنی سازی اورانیوم در ایران گفته است: «شهيد شهرياری يکی از عناصر عمده اين پروژه توليد سوخت ۲۰ درصد بود و به ديگر دانشمندانی که در اين زمينه نيز بسيار تلاش کردند خسته نباشيد می‌گوييم. آنها واقعا افتخار آفريدند. ای کاش می‌توانستيم نام آنها را ببريم و به مردم عزيزمان معرفی کنيم.»

مجید شهریاری، فیزیکدان استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران که گفته می‌شد با برنامه‌های اتمی ایران مرتبط است و همچنین فریدون عباسی دوانی استاد دیگر فیزیک اتمی، هر دو بیش از یک سال پیش در شمال تهران در فاصله‌ای نه چندان دور از هم، به شیوه مشابهی در یک روز ، مورد سوء قصد قرار گرفتند.

در جریان این سوءقصد مجید شهریاری کشته شد اما فریدون عباسی دوانی پس از پایان دوران نقاهت ناشی از جراحت، به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز منصوب شد و این مقام را هنوز در اختیار دارد.

وزیر خارجه ایران گفته است: «ما طبق رويه خود تاکيد کرده‌ايم اهل شفاف‌سازی، ‌گفت ‌وگو و برون ‌رفت برد ـ برد هستيم. ظاهرا آنها از ديد خود نگرانی‌هايی نسبت به فعاليت هسته ای ما دارند و ما نيز از ديد خود حق و حقوقی برای خود قائليم. ما حاضريم شرايط رفع نگرانی‌های ساختگی را که آنها در ذهن خود ايجاد کرده‌‌اند ‌فراهم کنيم؛ زيرا به کار خود اطمينان داريم.»

آقای صالحی گفته است: «ما از آنها خلع سلاح را می‌طلبيم و آنها از ما می‌خواهند که هيچ گاه به سمت فعاليت‌های غيرصلح‌آميز نرويم. از ديدگاه ما اين چارچوب مناسبی است.»

وی همچنین افزود: «در استانبول قرار شد دو طرف در فاصله بيش از يک ماه تا نشست بغداد نقشه راهی را تعريف کنند که تعيين کننده طرح‌های گام به گامی باشد که طرفين متفقا بر آن تفاهم کرده باشند که بر مبنای آن يک گام ما برمی‌داريم و يک گام همزمان نيز آنها برمی‌دارند.»

اگر ضمانت تامین سوخت بدهند، موضوع فرق خواهد کرد

علی اکبر صالحی همچنین گفته است: «ما تاکيد داريم که غنی‌سازی حق جمهوری اسلامی ايران است. بسته به نيازمان در مورد درصد غنی‌سازی که حق انجام آن را داريم تصميم‌گيری می‌کنيم. اما اگر ضمانت دهند که سوخت را در غناهای مختلفی که نياز داريم به ما بدهند موضوع فرق خواهد کرد.»

تعلیق غنی سازی اورانیوم یکی از خواسته های مورد مذاکره با ایران است. شورای امنیت سازمان ملل هم طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. مدیرکل آژانس هم در چند گزارش اخیر خود به پرسش های زیادی که در مورد فعالیت های اتمی ایران مطرح است اشاره کرده و گفته که ایران همکاری لازم را نشان نمی دهد.

وزیر خارجه ایران گفته است: «غنی‌سازی حق جمهوری اسلامی ايران است، اما در مورد اين که چگونه اورانيوم با درصدهای مختلف غنا را به دست آوريم می‌توان در مذاکرات به آن پرداخت.»

ایران از زمان دور آخر مذاکرات در استانبول که بدون نتیجه پایان یافته بود، مذاکره ای با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک نداشت. آمریکا و اتحادیه اروپا از آن زمان تحریم های یکجانبه ایران را دنبال کرده اند. قرار است مذاکرات هسته ای با ایران دنبال شود و شاید بغداد، میزبان دور بعدی گفت وگوها باشد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر