۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

اردوغان در اجلاس ۷۰ کشور دوست سوریه: دمشق همکاری نکند، مردم چاره‌ای جز دفاع از خود ندارند

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نتواند به درگیری‌ها در سوریه پایان دهد، جامعه بین‌الملل چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه حق مردم این کشور را برای دفاع از خود به رسمیت بشناسد.


آقای اردوغان روز یکشنبه اول آوریل (۱۳ فروردین) در دومین نشست “دوستان سوریه” در شهر استانبول ترکیه گفت: “اگر دولت سوریه همکاری لازم را از خود نشان ندهد، این، به عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که از اختیارات خود برای پایان دادن به رنج‌ها و کشتاری که در سوریه در جریان است، استفاده کند.”


به گزارش بی بی سی، او گفت: “اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد دوباره از عمل به مسئولیتش خودداری کند، هیچ راهی نخواهد ماند جز آن که به مردم سوریه حق مشروع‌شان برای دفاع از خود، داده شود و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از استفاده دیگری از این حق قانونی شود.”


وزیران امور خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان در دومین نشست “دوستان سوریه” در استانبول حضور دارند تا راه‌های پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را بررسی کنند.


بر اساس گزارش‌ها از استانبول، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خواهان اعمال تحریم‌‎های سخت‌تر علیه دولت سوریه شده است.


در آستانه برگزاری این نشست در استانبول، مخالفان دولت سوریه خواهان حمایت کشورها از درخواست‌هایی شدند که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند.


اعضای شورای ملی سوریه (مجلس الوطنی) برای اولین‌بار از کشورهای همسایه سوریه خواسته‌اند تا اجازه دهند تدارکات و تسلیحات مورد نیاز ارتش آزاد سوریه به دست نیروهای این گروه برسد.


ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور است.


گفته می‌شود که چند کشور عربی از درخواست مشابهی اعلام حمایت کرده‌اند، اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست “دوستان سوریه” در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند.


این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد.


همچنین برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه در سخنانی در نشست استانبول، از کشورهای جهان خواست تا این شورا را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت بشناسند.


دولت سوریه روز شنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) اعلام کرد که در مقابله با شورشیان در این کشور به پیروزی رسیده است.


اما مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که در خشونت‌های روز شنبه، دست‌کم ۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و نیروهای امنیتی، شهر حمص را همچنان زیر آتش دارند.


گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأیید کرده است که دست‌کم ۲۵ نفر در روز شنبه ۳۱ مارس در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند.


کمیته هماهنگی ملی نیز که یک گروه دیگر مخالف دولت سوریه است، گزارش داده که ۳۶ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که ۹ نفر از آنها در ادلب و ۸ نفر در حمص بوده‌اند.


رسانه‌های خبری بین‌المللی محدودیت زیادی برای فعالیت در سوریه دارند و تایید این داده‌ها به طور مستقل، امکان‌پذیر نیست.


سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از سال گذشته تاکنون، حدود ۹ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.




View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر