۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

هشدار درمورد «افزایش تزریق شیشه» به جای استعمال آن





خبر - مردمک



مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران هشدار داد تزریق ماده مخدر شیشه به جای استعمال آن در ایران رواج پیدا کرده است که باعث شیوع بیماری‌های عفونی و افزایش رفتارهای پرخطر می‌شود.




فرید براتی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت که نتایج بررسی‌های این سازمان از کلینیک‌ها و مراکز درمان اعتیاد همچنین نشان‌دهنده افزایش سوء مصرف هرویین است.



این مقام سازمان بهزیستی در این ارتباط خواستار توجه نمایندگان مجلس به این آسیب‌های اجتماعی در قالب ردیف بودجه کل کشور در سال ۹۱ شد.



آقای براتی اجرای برنامه‌های کاهش آسیب را مورد تایید کارشناسان داخلی و خارجی دانست و از مقامات ایران درخواست کرد که به این موضوع توجه بیشتر داشته باشند.



این اظهارات در حالی بیان شده که هموار درمورد شیوه انتقال ایدز از راه اعتیاد تزریقی هشدار داده شده و هم‌چنان عامل اول انتقال ایدز در کشور شمرده می‌شود.



از طرف دیگر، در یک سال گذشته در چندین نوبت اعلام شده که انتقال ایدز ازطریق رفتار پرخطر و روابط جنسی رو به افزایش گذاشته است.



او در همین حال از برنامه‌های سازمان بهزیستی برای افرادی خبر داد که اعتیاد به یک ماده مخدر را ترک کرده‌اند.



قرار است در قالب این طرح حمایتی خانه‌هایی بین راهی احداث شود تا به معتادانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، پناه دهد. بهزیستی اعتبار اولیه برای اجرایی شدن این طرح را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.



به گفته این مقام نخستین کمپ ویژه زنان و کمپ ویژه درمان توسط NGO جامعه پاک آسیا هم چند روز پیش در تهران افتتاح شد.



پیش از این، طاها طاهری، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد افزایش مصرف شیشه در کشور هشدار داده بود.



او گفته بود بررسی آمار معتادانی که به مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، نشان می‌دهد که شمار مصرف کنندگان شیشه در کشور رو به افزایش است.



گزارش‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد که کاهش قیمت ماده مخدر شیشه یکی از دلایلی است که موجب شده مصرف این ماده محرک و شمار معتادان در ایران با افزایش مواجه شود.



تامفتامین، که نوعی از آن به نام «شیشه» شناخته می‌شود، ماده روانگردانی است که به عنوان محرک قوی می‌تواند موجب افزایش سطح هوشیاری و فعالیت جسمانی شده و اشتها را کاهش دهد.



افراد با ادامه مصرف این ماده محرک در بسیاری از موارد مدت‌ها بدون غذا و خواب به سر می‌برند و گمان می‌کنند به آن معتاد نیستند.



آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که بحران مواد مخدر بیشتر در میان نسل جوان ایران وجود دارد و میلیون‌ها جوان در کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند.



به گواه مسئولان، سن آغاز اعتیاد در جوانان و نوجوانان ایران ۱۵ سالگی است و آمارها حکایت از آن دارد که ۳.۲ درصد افراد معتاد زیر ۱۸ سال سن دارند.



همچنین براساس گزارش‌های غیررسمی رسانه‌ها آمار معتادان و مصرف‌کنندگان تفننی مواد مخدر در ایران حدود چهار میلیون نفر است. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اکنون ۱۰ میلیون نفر از خانواده‌های معتادان گرفتار معضل اعتیاد هستند. 









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر