۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

یک پزشک آمریکایی در رأس بانک جهانی

جیم یونگ کیم، پزشک آمریکایی کره‌ای تبار، به عنوان رئیس جدید بانک جهانی انتخاب شد. رئیس این نهاد مالی بین‌المللی که از حمایت دولت ایالات متحده آمریکا برخوردار است، کار خود را از ابتدای ماه ژوئن سال جاری آغاز کند.
جیم یونگ کیم که ۵۲ سال سن دارد، جایگزین رابرت زولیک خواهد شد که دوره‌ی پنج ساله‌ی ریاست‌اش بر بانک جهانی در تابستان سال جاری (۲۰۱۲) به پایان می‌رسد. موضوع انتخاب رئیس جدید بانک جهانی در هفته‌های گذشته به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و حاشیه‌ساز در آمریکا بدل شده بود.

علت این امر عدم حمایت رهبران برخی از کشورهای توسعه یافته و برخی از اقتصاد‌های در حال توسعه از جیم یونگ کیم اعلام شده بود که کاندیدای مورد نظر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا است.

به گفته ناظران مسائل اقتصادی، بر اساس قوانین و توافقاتی نانوشته‌‌ همان طور که اروپا تعیین‌کننده رئیس صندوق بین‌المللی پول است، آمریکا هم در انتخاب رئیس بانک جهانی نقشی اساسی ایفا می‌کند. ایالات متحده آمریکا در عین حال بزرگ‌ترین سهامدار در بانک جهانی محسوب می‌شود.

رقیب اصلی جیم یونگ کیم در این دوره از رای‌گیری برای ریاست بانک جهانی، وکونجو آیویلا، اقتصاددان و وزیر فعلی اقتصاد نیجریه بود که پیش‌تر طی نامه‌ای مورد حمایت تعدادی از مقامات پیشین بانک جهانی قرار گرفته بود.

رقیب دیگر پزشک آمریکایی که در هفته‌های اخیر به نفع کاندیدای نیجریه‌ای کنار کشید، خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر سابق اقتصاد کلمبیا و از مقامات ارشد سازمان ملل بود.

بدین ترتیب نامزد مورد حمایت آمریکا با وزیر اقتصاد نیجریه به رقابت پرداخت و در پایان با حمایت کشورهایی همچون ژاپن، روسیه، کره جنوبی و مکزیک توانست به ریاست این نهاد مالی بین‌المللی برسد.

فعالیت‌های رئیس جدید بانک جهانی

رئیس جدید بانک جهانی که در حال حاضر ریاست دانشگاه دارتموث در ایالات نیو همشایر آمریکا را بر عهده دارد، علاوه بر تحصیل در رشته پزشکی موفق به اخذ درجه‌ی دکترا در رشته مردم ‌شناسی نیز شده است.

جیم یونگ کیم که در سن پنج سالگی به همراه خانواده‌اش از کره جنوبی به آمریکا مهاجرت کرده است، در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، به مدت چهار سال در کنار تحقیق و پژوهش بر روی روش‌های درمان بیماری ایدز و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن به ویژه در کشورهای آفریقایی، با سازمان بهداشت جهانی نیز همکاری داشته است.

منتقدان انتخاب وی به ریاست بانک جهانی معتقدند، تخصص و فعالیت وی در کار پزشکی ممکن است بیشتر تمرکز و توجه او در بانک جهانی را نیز به بخش‌های درمانی معطوف کند و غفلت از زمینه‌های دیگر را به همراه داشته باشد؛ انتقادی که همواره از سوی این پزشک آمریکایی بی‌اساس خوانده شده است.

جیم یونگ کیم از اول ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی فعالیت خود را به عنوان رئیس بانک جهانی آغاز خواهد کرد.

KB/PB

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر