۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

آیا روش‌های جدید درمان سرطان پروستات از روش‌های قدیمی بهترند؟

تحقیقات جدیدی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد که روش‌های فعلی برای درمان سرطان پروستات به کمک پرتودرمانی از شیوه‌های قدیمی بسیار موثر‌تر است و در عین حال به خوبی روش‌های پیشنهادی و جدیدی است که تجهیزات آن بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار هزینه دارد.تحقیقات جدیدی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد که روش‌های فعلی برای درمان سرطان پروستات به کمک پرتودرمانی از شیوه‌های قدیمی بسیار موثر‌تر است و در عین حال به خوبی روش‌های پیشنهادی و جدیدی است که تجهیزات آن بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار هزینه دارد.

این روز‌ها و همزمان با توجه افکار عمومی آمریکا به اصلاحات در سیستم بیمه درمانی و بهداشت این کشور چنین پژوهش‌هایی توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند. هم ادارات دولتی و هم مراکز پزشکی و شرکت‌های بیمه درمانی همه علاقه‌مند هستند که بدانند روش‌های جدید و پرهزینه درمان آیا واقعا بهتر از شیوه‌های قبلی نتیجه می‌دهند یا خیر.

یکی از مسئولان این پژوهش جدید می‌گوید قبل از روی آوردن به روش‌های جدید درمان یک بیماری باید تحقیقات کاملی انجام شده و ثابت شود که این روشها که ‌گاه بسیار پرهزینه‌اند بهتر از روش‌های فعلی هستند.

نتایج این تحقیقات در مورد کارآمدی روش پرتودرمانی در کنترل و معالجه بیماری سرطان پروستات در هفته جاری در نشریه جامعه پزشکی آمریکا منتشر شده است.

در آمریکا سرطان پروستات دومین مورد از سرطان‌های شایع در میان مردان است. برای مثال، در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۴۰ هزار مورد جدید از ابتلا به این بیماری گزارش شود و از میان این عده حدود ۲۸ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیای شمالی، دستگاه‌های گران‌قیمت و جدید پرتودرمانی می‌تواند اشعه متمرکزتری را برای نابود کردن غده‌های سرطانی صادر کند، ولی هنوز شواهد روشنی در دست نیست که نشان دهد تاثیر آن از دستگاه‌های معمولی پرتودرمانی بیشتر است.

دستگاه جدید با انتقال اشعه حاوی پروتون به غدد سرطانی کار می‌کند و ظاهرا در سال‌های اخیر به خاطر توانایی‌اش در پخش متمرکز‌تر اشعه و به جا نگذاشتن ضایعات جانبی در حاشیه غدد سرطانی اعتبار فراوانی کسب کرده است.

در تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا مشخص شده است که احتمال بروز عوارض جانبی به‌ویژه در ناحیه معده و روده بیمارانی که با دستگاه‌های معمولی پرتودرمانی، معروف به IMRT ، معالجه می‌شوند به نسبت آنهایی که با دستگاه‌های جدید درمان می‌شوند حدود ۳۴ درصد کمتر است.

هزینه درمان هر بیمار با دستگاه‌های جدید حدود ۵۰ هزار دلاراست، در صورتی که هزینه درمان با (IMRT) که‌‌ همان دستگاه‌های قدیمی‌تر پرتودرمانی است حدود ۳۰ هزار دلار برآورد می‌شود. در همین حال تاسیس یک مرکز برای استفاده از دستگاه‌های جدید پروتون‌درمانی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. و در حال حاضر فقط ۱۰ مرکز پزشکی در سراسر آمریکا به این وسایل مجهز هستند.

مسئولان جامعه رادیودرمانی و پرتو‌درمانی در آمریکا از نتایج این تحقیقات جدید انتقاد کرده و می‌گویند سایر کار‌شناسان این رشته پزشکی نقطه ضعف‌های مهمی را در این تحقیقات پیدا کرده‌اند. آنها معتقدند که این تحقیقات فقط سال‌های آغازین استفاده از پروتون‌درمانی را مورد بررسی قرار داده، در حالی که معمولا پس از چند سال می‌توان نقاط ضعف هر دستگاه یا روش جدید را اصلاح کرد.

نکته دیگر این است که این تحقیقات فقط موارد سرطان پروستات را بررسی کرده و به نقش دستگاه‌های جدید در درمان سایر موارد سرطان نپرداخته است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود سابقه ۱۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات را بررسی کرده و در نتیجه استفاده از سه روش پرتودرمانی بیمارانی که توسط روش IMRT درمان شده‌اند به نسبت بیمارانی که توسط دستگاه‌های بسیار قدیمی پرتودرمانی معالجه می‌شوند درصد عوارض جانبی مثل بیماری معده و روده یا ترک‌خوردگی در استخوان لگن کمتر بوده است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر