۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

احضار سفير ايران در مسکو در ارتباط با بازداشت دو شهروند روسيه

ایگور مورگالوف معاون وزیر خارجه روسیه، محمد رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو را احضار کرده و از او بابت بازداشت موقت دو شهروند روس در ایران، توضیح خواسته است. خبرگزاری اینترفکس گزارش کرده است، ایگور مورگالوف معاون وزیر خارجه روسیه، محمد رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو را احضار کرده و از او بابت بازداشت موقت دو شهروند روس در ایران، توضیح خواسته است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه هم روز پنجشنبه نوشت ایران هیچ خبر و یا اطلاعی در مورد جزییات و دلایل این بازداشت‌ها به مسکو نداده است.

این گزارش‌ها می‌گوید دو شهروند روس یاد شده برای یک شرکتمشترک میان ایران و قزاقستان، در تهران کار می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید: «بازداشت این دو موقت بوده و هر دو آزاد شده‌اند ولی مقامات ایرانی هنوز مدارک، وسایل شخصی و متعلقات این دو را در اختیار دارند و به آنها پس نداده‌اند.»

به گزارش اینترفکس، معاون وزیر خارجه روسیه از سفیر ایران توضیح خواسته و تعهد خواسته که چنین مواردی در آینده دیگر تکرار نشود.

وزارت خارجه روسیه پیش‌تر در بیانیه‌ای گفته بود این دو شهروند روسیه با نام‌های کایزی و روماننکو و از کارکنان قراردادی شرکت «زر کوه» در پانزدهم آوریل، چهار روز پیش و پس از ۱۰ روز بازداشت با تلاش‌های سفارت روسیه در تهران، آزاد شده‌اند.

سفارت روسیه در ایران هم گفته این دو در حالی ۱۰ روز در بازداشت بوده‌اند که هیچ توضیح یا دلیل یا اتهامی در مورد بازداشت‌ها مطرح و یا اعلام نشده است.  به گفته وزارت خارجه روسیه  این دو در حال حاضر در هتلی بین‌المللی در تهران به سر می‌برند.

اینترفکس در گزارش خود نوشته فعالیت شرکت زرکوه، مربوط به استخراج طلاست.

سفارت روسیه در تهران همچنین به اینترفکس گفته چندین نامه درخواست در مورد این بازداشت به وزارت خارجه ایران فرستاده ولی هیچ پاسخی دریافت نکرده است. منابع روسیه می‌گویند سفارت قزاقستان هم برای آزادی این دو تلاش کرده است.

منابع و مقامات وزارت خارجه ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر