۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه آغاز شد، درگیری ها ادامه دارد

گروهی متشکل از شش بازرس سازمان ملل متحد روز دوشنبه با مقامات سوریه دیدار و درباره آتش بس پنج روزه در این کشور مذاکره کردند. در عین حال فعالان مخالف دمشق می گویند سربازان وابسته به دولت به بمباران محله ها و هسته های مقاومت در حمص و دیگر شهرها که انقلابیون در آنها به سر می برند ادامه می دهند.


سازمان نظارت برحقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی دو نفر را در حماء که سوی اتومبیل آنان شلیک می کردند، به ضرب گلوله کشتند.


تازه ترین خشونت ها ساعاتی پس از آن رخ داد که گروه بازرسی سازمان ملل متحد، به ریاست احمد حمیش کلنل مراکشی وارد دمشق شد. کلنل حمیش در گفت و گو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که ماموریت ناظران طبق برنامه پیش برود.


احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان گفته بود که ماموریت بازرسی «با برپایی مراکز عملیاتی که هم با دولت سوریه و هم با نیروهای اپوزیسیون در تماس است، آغاز می شود تا هر دو طرف با نقش ناظران سازمان ملل متحد آشنا شوند.» آقای فوزی گفت قرار است ۲۵ بازرس دیگر تا چند روز آینده وارد سوریه شوند. گروه بزرگ ۲۵۰ نفره سازمان ملل متحد، مذاکرات بیشتری را میان سازمان ملل متحد و دولت سوریه برقرار خواهد ساخت.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با مقامات ارشد اتحادیه اروپا، نمایندگان دولت سوریه و همچنین اپوزیسیون این کشور در بروکسل دیدار و درباره وضعیت سوریه با آنان گفت و گو کرد. او از دو طرف خواست وارد مذاکره شوند. آقای بان همچنین گفت سازمان ملل متحد کمک های انساندوستانه را به مردم سوریه خواهد رساند.


روز یکشنبه درباره ادامه خشونت ها در سوریه ابراز نگرانی جدی کرده و گفته بود «تمام جهان با چشمانی ناباور» نظاره گر آن هستند که آتش بس کی برقرار می شود.


با آن که کلنل احمد حمیش، رئیس گروه اولیه بازرسان ملل متحد گفته است که تا چندروز دیگر ۳۰ بازرس دیگر به سوریه اعزام می شوند، تلویزیون العربیه اعلام کرد که مشاور رسانه ای بشار اسد گفته است سوریه «حق رد کردن اعزام ناظران از برخی کشورهای خاص و همچنین جلوگیری از بازدید برخی مناطق خاص را برای خود محفوظ می داند.»

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر