۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

کشف میکروب‌هایی که از امکان حیات در مریخ می‌گویند

کشف میکروب‌هایی در اعماق چاله‌های ساحل شرقی آمریکا دانشمندان را به کشف حیات در مریخ امیدوار کرده است. دانشمندان امیدوارند که با حفاری ‌‌در سیاره مریخ در چاله‌ها و شکاف‌هایی مشابه آثار حیات بیابند.
دانشمندان در چاله‌هایی که ۳۵ میلیون سال پیش بر اصابت یک سنگ آسمانی (شهاب سنگ) به زمین ایجاد شد ارگانیزم‌های کوچکی کشف کرده‌اند.

کشف این میکروارگانیزم‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است بتوان ارگانیز‌م‌های مشابهی را در سیاره قرمزرنگ مریخ پیدا کرد.

بنا بر گزارش منتشره در مجله علمی "استروبیولوژی"، تیم پژوهشی دانشگاه ادینبورگ به سرپرستی چارلز کاکل (Charles Cockell) در حفاری‌های خود درحدود دو کیلومتری اعماق چاله‌ای در خلیج چساپیک (Chesapeake – Bay) در ساحل شرقی ‌آمریکا موفق به کشف میکروب‌هایی شده‌است.

این چاله که بر اثر اصابت سنگ آسمانی پدید آمده بزرگ‌ترین چاله‌از این دست در سطح جهان است.



دانشمندان معتقدند، کشف این میکروارگانیز‌م‌ها به این معنا است که چاله‌هایی مشابه می‌توانند پناهگاه‌های امنی برای رشد میکروب‌ها باشند.

این پناهگاه‌ها میکروب‌ها را در برابر تغییرات فصلی و رویدادهایی مانند تغییرات شدید ‌آب و هوایی محافظت می‌کند و به آنها امکان ادامه حیات می‌دهد.

پژوهش‌گران با تکیه بر این کشف احتمال می‌دهند که در چاله‌های مشابه در سیاره مریخ هم امکان حیات موجودات مختلف وجود داشته باشد. آنها به این باور رسیده‌اند که حفاری‌هایی که در سطح مریخ انجام می‌گیرد می‌تواند به کشف چنین موجوداتی بیانجامد.

در حالی که گرما امکان حیات گونه‌ها در سطح را از بین می‌برد، چاله‌ها و شکاف‌های درون صخره‌ها این امکان را در اعماق به وجود می‌‌آورند که با در دسترس بودن آب و مواد غذایی لازم، موجودات زنده امکان ادامه حیات داشته باشند.

FV/MM

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر