۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

آوارگی ‌‌صدها هزار نفر در پی "بهار عربی"

تنها پیامد خیزش‌های سیاسی در کشورهای عربی سرنگونی دیکتاتورها نیست. در آخرین گزارش سازمان ملل آمده که ۸۳۰ هزار نفر در جریان "بهار عربی" در به در شده‌‌اند. بی‌خانمانی بیش از همه دامان شهروندان لیبی را گرفته است.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که در خلال درگیری بین شورشیان لیبیایی و نیروهای وابسته به قذافی، دستکم نیم میلیون نفر از شهر و دیار خود رانده شده‌اند. در گزارش این سازمان قید شده که آمار کل آوارگان در رویدادهای منجر به "بهار عربی" ۸۳۰ هزار نفر است.

کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که در سال گذشته و پیش از شروع "بهار عربی" نام ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سراسر جهان به‌عنوان آواره ثبت شده بود. این آمار به نسبت سال ۲۰۱۰ رشدی ۲۰ درصدی معادل ۵ / ۳ میلیون پناهجوی جدید را نشان می‌دهد.

به گزارش مرکز نظارت بر آوارگان داخلی این سازمان که مقر آن در نروژ است، در به‌دری و کوچ اجباری صدها هزار نفر از شهروندان کشورهای لیبی، تونس، مصر و یمن از نتایج "بهار عربی" بوده است. این مرکز می‌گوید که تعداد در به‌در شدگان داخل کشورها در سال ۲۰۱۱ به نسبت سال ۲۰۱۰، شش برابر شده است.

رشد عمومی در به‌دری در جهان

افزون بر رویدادهای منجر به "بهار عربی"، کشمکش‌های سیاسی در سایر نقاط جهان نیز منجر به بالا رفتن آمار آوارگان شده است. خانم کیت هالف، رییس مرکز نظارت بر آوارگان داخلی سازمان ملل می‌گوید که تشدید درگیری‌های مسلحانه در افغانستان، رویارویی کارتل‌‌های خرید و فروش مواد مخدر، زد و خوردهای شبه‌نظامیان رقیب در کلمبیا و قحطی و منازعه در سومالی هم به تشدید آمار بی‌خانمانی و آواره شدن مردم این سرزمین‌ها انجامیده است.

کیت هالف اضافه می‌کند که اوضاع بحرانی در سوریه علاوه بر فرار بسیاری شهروندان این کشور به سرزمین‌های همسایه، موجب جابجایی عده زیادی از شهرهای موطن خود به مناطق دیگر در داخل سوریه شده است. وی چیزی در باره تعداد این آوارگان نگفته اما تاکید کرده که طبق تجربه، اسکان دوباره پناهندگان و آوارگان در زادگاه خود پس از خاتمه درگیری‌ها، کاری دشوار و طولانی خواهد بود.

کیت هالف به‌طور مثال از دو میلیون آواره عراقی یاد کرده که با وجود استقرار نسبی ثبات و امنیت در کشورشان، هم‌چنان دور از سرزمین و زادگاه خود به‌سر می‌برند.

در گزارش سازمان ملل هم‌چنین آمده که تعداد آوارگان قاره آفریقا در سال ۲۰۱۱ از رقم ۱ / ۱۱ میلیون نفر به ۷ / ۹ میلیون نفر کاهش یافته است. تفاضل موجود در این آمار، از بازگشت آوارگان ساحل عاج، چاد و اوگاندا به خاک کشورهای خود ناشی می‌شود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر