۲۶ فروردین، ۱۳۹۱

مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ و ایران در استانبول آغاز شد





خبر - مردمک



پس از گذشت پانزده ماه، دور جدید مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ و ایران در استانبول از دقایقی پیش در این شهر آغاز شده و به گفته منابع دیپلماتیک مقام‌های شرکت‌کننده نسبت به برگزاری آن ابراز خشنودی کرده‌اند.




سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و حمیدرضا عسگری، مشاور وزارت امور خارجه اعضای هیئت مذاکره کننده ایرانی در این مذاکرات هستند.



در طرف مقابل نیز، ما ژائوشو، معاون وزیر خارجه چین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن‌، معاون وزیر خارجه آمریکا، ژاک اودیبر، معاون وزیر خارجه فرانسه، جفری آدامز، سفیر سابق بریتانیا در تهران، هانس دیتر لوکاس، معاون وزیر خارجه آلمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر میز مذاکرات هسته‌ای حاضر هستند.



به نوشته خبرگزاری مهر، هرچند رایزنی‌هایی پیش از برگزاری این نشست بین نمایندگان کشور‌ها صورت گرفته، اما آنها معتقدند که مذاکرات اتمی، حل‌وفصل‌کننده تمامی اختلاف‌های میان ایران و غرب نخواهد بود.



شب گذشته کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ضیافت شامی که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در سرکنسولگری ایران در استانبول برگزار کرده بود، حضور یافت و آن‌ها پیرامون مذاکرات امروز گفت‌وگو ‌کردند.



به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، همچنین هلگا اشمیت، معاون خانم اشتون و با علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل آقای جلیلی، شب گذشته دیدار و درباره جزئیات اجرایی مذاکرات اتمی گفت‌و‌گو کرده‌اند.



امروز ۲۶ فروردین، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیئت روسی را در این مذاکرات بر عهده دارد، خواستار ارائه مشوق‌های واقعی توسط غرب به ایران شده است.



در واکنش به این مذاکرات، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که نکات ابتکاری دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست، رویکردی مثبت و رو به جلو دارد.



علاءالدین بروجردی همچنین افزوده است که جمهوری اسلامی از حقوق هسته‌ای خود به صورت جدی دفاع می‌کند اما اصل مذاکره را به عنوان یک مبنا برای تفاهم قبول دارد.



از طرف دیگر، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس گفته است اگر غرب نیازهای ایران را برای غنی‌سازی ۲۰ درصد تامین کند جمهوری اسلامی حاضر است در ملاحظات خود بررسی‌های بیشتری انجام دهد.



به گفته پرویز سروری، پیشنهادات جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ با ایران منجر به برون رفت از اوضاع فعلی خواهد شد.



رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هفته گذشته گفته بود ایران غنی‌سازی را به «مقدار لازم» انجام می‌دهد و اکنون نیز از نظر وزنی غنی‌سازی را بالا برده، «اما نیازی ندارد که بالا‌تر از ۲۰ درصد غنی‌سازی کند».



اما حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شرایط مذاکرات را «سخت و سنگین» توصیف کرده و افزوده: غرب به دنبال گرفتن بهانه از ایران و تهیه قطعنامه تحریم نفتی است و قصد رسیدن به نتیجه ندارند.



معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد نیز با اشاره به اینکه «ایران همواره اعلام کرده به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست» گفت این مذاکرات با رعایت همه جوانب و مصالح ملت با حسن نیت پیش خواهد رفت.



محمدرضا میرتاج‌الدینی تصریح کرد ایران یک‌‎سری حقوق مسلم در دانش هسته‌ای دارد و تا به حال بر آن ایستادگی کرده است و بر اساس سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین شده، حرکت می‌کند.



دو روز پیش، وزیر خارجه آمریکا گفته بود غرب نشانه‌هایی دریافت کرده که جمهوری اسلامی با ایده‌هایی به میز مذاکرات اتمی می‌آید و آمریکا نیز دادن ضمانتی را که ایران در پی آن خواهد بود، قطعا در نظر خواهد گرفت.



سعید جلیلی نیز پیش از سفر خود به استانبول از «ابتکارهای جدید» ایران در مذاکرات خبر داد و ابراز امیدواری کرد که‌ غرب با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند تا این دور از گفت‌و‌گو‌ها نتایجی داشته باشد که «اعتماد ملت ایران را جلب کند.»



علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم گفته بود «ما برای رفع برخی نگرانی‌های ساخته شده فکر و ذهن آن‌ها آمادگی داریم و ایران با حسن نیت در این مذاکرات شرکت می‌کند» و از طرفین دیگر نیز خواست تا با حسن نیت پای میز مذاکره حاضر شوند.



همچینین غلام‌علی حداد عادل، مشاور عالی رهبر ایران گفته است که «فضای قبل از شروع مذاکرات این دور در مقایسه با قبل آرام‌تر است و زبان دو طرف کمی نرم‌تر شده و با یک زبان محترمانه و ملایم تری موضع گیری می‌کنند.»



اما محمود احمدی‌نژاد با ادبیاتی تند تصریح کرده که غرب دائما نسبت به ملت ایران توهین و بی‌ادبی می‌کند و با زبان زور صحبت می‌کند و هشدار داده «روشی که در پیش گرفته‌اید جواب نخواهد داد و باید ادبیات خود را در قبال این ملت اصلاح کنید.»



آخرین دور مذاکرت ایران و گروه مذاکره‌کننده ۱+۵ که نمایندگان شش قدرت غربی هستند، سال گذشته میلادی در استانبول بدون حصول نتیجه پایان یافت.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر