۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

بان گی مون: سوریه به ناظران اجازه دسترسی کامل بدهد

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواست با ناظران بین المللی همکاری کند و اجازه دهد به تمام مکان ها دسترسی آزاد داشته باشند تا بتوانند به درستی صحت اجرای آتش بس را اعلام و گزارش کنند.بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه از دولت سوریه خواست با ناظران بین المللی همکاری کند و اجازه دهد به تمام مکان ها دسترسی آزاد داشته باشند تا بتوانند به درستی صحت اجرای آتش بس را اعلام و گزارش کنند. مخالفان دولت می گویند آتش بس متوقف نشده و حمله به غیرنظامیان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در حالی که دولت سوریه می گوید از روز پنجشنبه آتش بس را به اجرا گذاشته، مخالفان دولت می گویند حمله و آتش بار حمص هنوز ادامه دارد.

این گزارش می گوید شش تن از ناظران که شامگاه یکشنبه به وقت محلی به دمشق وارد شدند، مشغول گفت وگو و رایزنی با مقامات رسمی برای حرکت در نقاط مختلف هستند.

بان گی مون، روز دوشنبه در بروکسل و در گفت وگو با خبرنگاران، از دولت بشار اسد خواست با ناظران کمال همکاری را داشته باشد. وی گفت: «این مسئولیت به عهده دولت دمشق است که به ناظران دسترسی آزادانه بدهد تا بتوانند به هرجا که درگیری گزارش شده بروند و مطمئن شوند دیگر خشونتی در کار نیست.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «آتش بس در حال حاضر بسیار شکننده است و نیاز است گفت وگوهای سیاسی همه جانبه آغاز شود و تمامی نیروهای مخالف به طور کامل همکاری کنند.»

این گزارش می گوید تیم ناظران حاضر در سوریه به ریاست سرهنگ «احمد حمیش» از مراکش، روز دوشنبه با مقامات وزارت خارجه سوریه دیدار کردند تا محدود حرکت آزادانه تیم ناظران مشخص شود.

پیشتر دولت سوریه با اتحادیه عرب به توافق رسیده بود به ناظران آن ها اجازه دهد از وضعیت در مناطق پرتنش دیدار کنند ولی اجازه همکاری کامل به آن ها نداد و ماموریت آن ها نیمه کاره متوقف شد. بیش از یک سال است که درگیری ها میان نیروهای دولت سوریه با مخالفان در جریان است و هنوز ادامه دارد.

سازمان ملل اعلام کرد هیات ناظران دفتری مرکزی تاسیس خواهد کرد تا بتواند با دولت سوریه و مخالفان همکاری کند و با آن ها دیدار کرده و گفت وگو کند. با این حساب، مخالفان می توانند گزارش های خود را به ناظران بدهند و آنها صحت و سقم آن را مورد بررسی قرار می دهند.

ژنرال حمیش در گفت وگو با آسوشیتد پرس گفته که به زودی کار این هیات آغاز می شود. سوزان رایس، سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از امکان استمرار خشونت در سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته ناظران باید بتوانند به طور کامل اجرای آتش بس را تایید کنند.

فعالان و معترضان سوریه می گویند دولت هنوز به حملات خود ادامه می دهد و در برخی نواحی حمص به هیچ وجه حملات را متوقف نکرده است. یک شاهد عینی در گفت وگوی تلفنی با رویترز گفته گلوله باران منطقه هنوز ادامه دارد و حتی کم هم نشده است.

آتش بس میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه برقرار شده است.

این طرح از حمایت جامعه جهانی برخوردار است. شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه که همه اعضای شورا به آن رای مثبت دادند، با اعزام ۳۰ ناظر به سوریه در مرحله اول موافقت کرد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر