۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

قدردانی تهران از عربستان برای تعلیق دراعدام ایرانیان

تهران-خبرگزاری فرانسه:

ایران، کشوری که رژیم آن برای اعدام هایش با انتقاد گروههای بین المللی مدافع حقوق بشر روبروست، امروز( چهارشنبه) از عربستان سعودی برای تعلیق در اجرای احکام اعدام در مورد چند تبعه خود، که در اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده بودند، قدردانی کرد.
    
رسانه ها، به نقل از علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران می گویند سعود ال فیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به اعترااض های ایران، مداخله و شفاعت کرده است.

 خبرگزاری ایسنا،اظهارات صالحی را نقل می کند که گفته است « ایشان (فیصل) تلاش خود رادر این خصوص انجام دادند و روز بعد تماس گرفتند و گفتند اجرای حکم ایرانی ها غعلا معوق مانده، که این نشانه خوبی است».

 خبرگزاری مهر می گوید آقای صالحی گفت «من تشکر خود را از از مسئولان عربستان سعودی اعلام می کنم».

به گفته صالحی، عربستان سعودی پیشنهاد استرداد محکوم شدگان ایرانی را بررسی می کند.

ایسناهمچنین اظهارات صالحی را نقل می کند  که گفته است "تعداد زیادی" از ایرانیان در زندان های عربستان سعودی هستند-اما رقمی ارائه نداده است.

ایران و عربستان سعودی، هردو، توسط گروههای حقوق بشری برای شمار اعدام هائی که در چارچوب تعابیر خود از قوانین شرع انجام می دهند، و مجازات مرگ را در مورد یک رشته از جرائم از جمله قتل، تجاوز و قاچاق مواد مخدر مجاز می شناسد، مورد انتقاد قرار گرفته اند.


عفو بین الملل اواخر ماه گذشته گفت شمار اعدام ها در سیستم قضائی ایران، عربستان سع.دی و عراق در سال ۲۰۱۱ افزایش قابل توجهی نشان می دهد.

عفو بین الملل می گوید جرم سه چهارم از  دست کم ۳۶۰ نفری که ایران آنان را اعدام کرد، جرائم مرتبط با  مواد مخدر بود. در سال ۲۰۱۰ شمار اعدام ها ۲۵۲ مورد بود.



عفو بین الملل می گوید گزارش های موثق حاکی است که دست کم ۲۷۴ اعدام اعلام نشده و یا سری نیز در ایران انجام گرفته است.


عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ دست کم ۸۲ نفر را اعدام کرد، حال آنکه شمار اعدام هایش در سال پیش از آن ۷۲ نفر بود.


عفو بین الملل می گوید افزاش اعدام ها در این دو کشور به تنهائی بیش از ۱۴۹ مورد افزایش در اعدام هائی است که در سراسر جهان انجام گرفته است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر