۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

حکایت احمق‌ترین فرمانده تحت تعقیب طالبان

یکی از فرماندهان طالبان در افغانستان با مراجعه به یک پاسگاه پلیس و تسلیم خود خواستار ۱۰۰ دلار پاداشی شد که برای دستگیری‌او تعیین شده بود. نظامیان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که این مرد خطرناک آدم "سبک مغزی" است.
در افغانستان وقتی نیروهای شورشی طالبان به یک پاسگاه ‌پلیس نزدیک می‌شوند کمتر پیش می‌آید که ماجرا پایان خوشی داشته باشد. اما ماجرای که اکنون بارتاب وسیعی در رسانه‌های جهان یافته بیشتر به یک شوخی شبیه است تا واقعیت.

روزنامه "واشینگتن پست" گزارشی در مورد مردی به نام محمد اشان منتشر کرده که از قرار یکی از رهبران رده ‌میانی شورشیان طالبان افغانستان است. این مرد هفته گذشته در حالی که یک اطلاعیه در دست داشته، وارد یک ایستگاه پلیس در ایالت پکتیا شده است.

روی این اطلاعیه عکس این مرد چاپ شده بوده است. در بخشی از این آگهی که پرتال اینترنتی ۲واشینگتن‌ پست آن را منتشر کرده، آمده است: «در سال ۱۳۸۹ در منطقه "سر رزه" پکتیا نیروهای ائتلاف توسط یک بمب دست ساز هدف حمله قرار گرفتند. مدارک و اسناد جمع آوری شده در ارتباط با این حمله نشان می دهد که محمد اشان در این حمله حضور داشته است.»

در این اطلاعیه برای بازاشت محمد اشان ۱۰۰ دلار پاداش تعیین شده بود. محمد اشان با نشان دادن این اطلاعیه از مأموران پلیس خواسته است ۱۰۰ دلار پاداشی که برای دستگیری او در این اطلاعیه وعده داده شده را به خود او دهند.

نیروهای ائتلاف اما بلافاصله این مرد را دستگیر و تحویل نظامیان آمریکایی دادند. نظامیان آمریکایی نیز پس از بررسی اطلاعات بیومتری و آزمایش‌های تشخیص هویت اعلام کردند که این مرد به راستی محمد اشان است.

"فرمانده سبک‌مغز" عملیاتی با مواد منفجره دست‌ساز

محمد اشان فرماندهی گروهی از شورشیان طالبان را بر عهده داشته است که با مواد منفجره دست‌ساز حملات خود را طراحی می‌کردند.

به نقل از شبکه جهانی بی‌بی‌سی افسران ناتو در حال حاضر مشغول بررسی انگیزه محمد اشان از "بازداشت" خود هستند تا دریابند او برای چه هدفی در پی دریافت ۱۰۰ دلار پاداش بازداشت خود بوده است.

به گزارش دیلی‌تلگراف یک افسر ناتو در مورد این پرونده گفته است: «عملیات‌ جستجوی عمومی در افغانستان به ندرت به نتیجه می‌‌رسد، چون مردم این کشور حتی اگر فرد تحت تعقیب را بشناسند هم به دلیل هراس از نیروهای طالبان به پلیس مراجعه نمی‌کنند.»  

نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در عین حال هشدار می‌دهند که رفتار محمد اشان نشان از سطح فکر و وضعیت نیروهای طالبان در افغانستان دارد. یک افسر آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته است : «این مرد به وضوح آدم سبک‌مغزی است.»

SB/SJ 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر