۲۶ فروردین، ۱۳۹۱

شکایت حقوقی دولت آمریکا از اپل و پنج ناشر الکترونیکی

وزارت دادگستری آمریکا به اتهام توطئه برای افزایش قیمت کتاب‌های دیجیتال علیه شرکت اپل و پنج شرکت دیگر ناشر کتاب‌های دیجیتال شکایت کرد و به فاصله کوتاهی پس از این اقدام اعلام کرد که توانسته‌است بر سر بخشی از این شکایت حقوقی به توافق برسد.روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا به اتهام توطئه برای افزایش قیمت کتاب‌های دیجیتال علیه شرکت اپل و پنج شرکت دیگر ناشر کتاب‌های دیجیتال شکایت کرد و به فاصله کوتاهی پس از این اقدام اعلام کرد که توانسته‌است بر سر بخشی از این شکایت حقوقی به توافق برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه همزمان با انتشار این شکایت که براساس قانون رعایت حق رقابت برابر تنظیم شده‌است، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که سه شرکت تولیدکننده کتاب‌های دیجیتال پذیرفته‌اند که اعمال فشار بر توزیع‌کنندگانی نظیر «آمازون» برای افزایش قیمت این محصولات را کنار بگذارند.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا ظاهرا با سه شرکت «هچت»، «هارپر و کالینز» و «سایمون و شاستر» به توافق رسیده‌اند اما پرونده این شکایت علیه شرکت‌های «اپل»، «پنگوئن» و «مک میلان» ادامه خواهد یافت. دلیل اعلام شکایت مقامات دادگستری آمریکا «تلاش این تولیدکنندگان برای متوقف کردن رقابت در بازار فروش و افزایش بهای کتاب‌های دیجیتال» اعلام شده‌است.

به گفته مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا هدف این شرکت‌های بزرگ پایان دادن به فروش ارزان‌تر کتاب‌های دیجیتال توسط وب‌سایت تجاری «آمازون» بوده‌است. وب‌سایت «آمازون» تا قبل از اعمال فشار اخیر از سوی ناشران بزرگ اکثر کتاب‌های دیجیتال خود را به بهای ۹ دلار و ۹۹ سنت می‌فروخته‌است. تحت تاثیر فشار ناشران بزرگ بهای عرضه کتاب‌های دیجیتال به فاصله کوتاهی افزایش یافته‌است.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا امیدوارند که در پی توافقی که با سه شرکت بزرگ حاصل شده‌است آسیب ناشی از طرح انحصارگرایانه شرکت‌های بزرگ در بازار کتاب‌های دیجیتال جبران شده و سازوکار رقابتی قیمت‌گذاری و فروش این محصولات تضمین شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت دادگستری آمریکا این شکایت را به شعبه یکی از دادگاه‌های شهر نیویورک تسلیم کرد. در پی توافق بین وزارت دادگستری و سه شرکت بزرگ تولید کتاب‌های دیجیتال، وب‌سایت تجاری «آمازون» از این توافق استقبال کرده و اعلام کرد که تحت تاثیر آن بهای کتاب‌های دیجیتال که این وب‌سایت به فروش می‌رساند کاهش خواهد یافت.

سخنگویان شرکت «اپل» تاکنون در مورد این شکایت حقوقی و نتایج آن موضع‌گیری نکرده‌اند. اما مدیرعامل شرکت «مک میلان» گفت که این توافق را به چالش خواهند کشید و ادامه وضعیت موجود به معنای قرار دادن بازار فروش کتاب‌های دیجیتال در انحصار وب‌سایت «آمازون» است.

این شکایت حقوقی وزارت دادگستری آمریکا همزمان با تلاش شرکت‌های بزرگ ناشر کتاب‌های الکترونیک در بریتانیا و آمریکا صورت گرفته‌است که مدعی‌اند تا قبل از عرضه آی‌پد توسط شرکت «اپل» در سال ۲۰۱۰ بازار عرضه کتاب‌های دیجیتال با قیمت نازل فقط در انحصار وب‌سایت «آمازون» بوده‌است.

همزمان در بروکسل مسئول رعایت رقابت بهای تجاری اتحادیه اروپا گفت که «اپل» و چهار شرکت بزرگ دیگر تولیدکننده کتاب الکترونیک طرحی را برای توافق در این زمینه به بخش مسئول در اتحادیه اروپا ارائه کردند. به گفته این مقام اتحادیه اروپا بدون جانبداری از شکایت وزارت دادگستری آمریکا به شکل مستقل در حال بررسی پیشنهاد این ناشران بزرگ است.

در شکایت‌نامه وزارت دادگستری آمریکا قید شده‌است که ناشران بزرگ به همراه شرکت «اپل» در یک طرح برنامه‌ریزی شده سعی کرده‌اند که روش موجود را که براساس فروش کلان این محصولات به عرضه‌کنندگان است تغییر داده و اصطلاحا روش مقاطعه‌کاری را جایگزین آن کنند که در آن بهای نهایی فروش این محصولات را شرکت ناشر تعیین خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که تا پیش از عرضه «آی‌پد» در سال ۲۰۱۰ وب‌سایت تجاری «آمازون» کتاب‌های دیجیتال را به بهای ۹ دلار و ۹۹ سنت می‌فروخت ولی بعد از این تغییر بهای این کتاب‌ها سه دلار افزایش یافت.

اتحادیه تولیدکنندگان کالاهای الکترونیک مصرفی در آمریکا از اقدام وزارت دادگستری انتقاد کرده و آن را مداخله غیرمجاز دولت در امور بازار توصیف کرده‌است. به گفته این اتحادیه شکایت وزارت دادگستری آمریکا نمونه دیگری از جنگ دولت علیه شرکت‌های بزرگ و موفق آمریکاست و در نهایت باعث خواهد شد که افراد فرصت‌طلب با استفاده از این مجوز قانونی میلیاردها دلار خسارت طلب کنند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر