۲۶ فروردین، ۱۳۹۱

مخالفت روسیه تصویب قطعنامه درباره سوریه را به تعویق انداخت

اعتراض روسیه به متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا درباره بحران سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد، باعث شد تا رای‌گیری بر سر این قطعنامه ۲۴ ساعت به تعویق بیفتد.اعتراض روسیه به متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا درباره بحران سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد، باعث شد تا رای گیری بر سر این قطعنامه ۲۴ ساعت به تعویق بیفتد.

در همین حال در دومین روز آغاز آتش‌بس میان دولت و مخالفان در سوریه، معترضان در مناطق مختلف به تظاهرات پرداختند که با سرکوب نیروهای دولتی مواجه شدند.

اعتراض روسیه به پیش نویس قطعنامه

ویتالی چورکین فرستاده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۵ فروردین ماه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا با هدف اعزام هیات ناظران بین‌المللی به منظور نظارت بر دوام آتش‌بس به سوریه ارائه داده بود، اعتراض کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها در سازمان ملل متحد گزارش داده که گفته‌اند روسیه از تلاش‌های کوفی عنان برای حل و فصل بحران سوریه حمایت می‌کند اما در عین حال تمام تلاش خود را برای حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور در مقابل «عزم غرب برای تغییر آن به روش لیبی» به کار می‌بندد.

روسیه و چین پیشتر دو بار پیش‌نویس قطعنامه‌هایی را که به منظور محکومیت خشونت دولتی در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده بود، وتو کرده بودند.

نمایندگان کشورهای عربی آمادگی خود را برای گفت‌و‌گو با روسیه با هدف دستیابی به پیش‌نویسی تعدیل شده اعلام کردند. پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا خواستار اعزام ۳۰ ناظر غیر مسلح به شکلی مقدماتی به سوریه است. این پیش‌نویس اما شامل واژه‌هایی است که  مخالفت روسیه را برانگیخته است.

پیش‌نویس قطعنامه با درخواست کوفی عنان ارائه شده که خواستار اعزام فوری نخستین گروه ناظران از سازمان ملل متحد به سوریه شد. بنا بر طرح کوفی عنان در ‌‌نهایت شمار ناظران به ۲۵۰ نفر می‌رسد.

ویتالی چورکین پیش از آغاز جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد سوء تفاهمی درباره پیش‌نویس ارائه شده وجود داشته باشد. به طور حتم این پیش‌نویس با تفاهم اولیه ما درباره اعزام تعدادی از افراد به سوریه است، تناقض دارد. نیاز به مذاکره بیشتر برای تفاهم هستیم.»

ادامه تظاهرات و سرکوب

شورای عمومی انقلاب سوریه در بیانیه‌ای از کشته شدن دستکم ۱۱ نفر به دست نیروهای دولتی در جریان سرکوب تظاهرات اعتراض‌آمیز در سراسر کشور در روز جمعه خبر داد. کشته شدن این تعداد از معترضان در حالی صورت می‌گیرد که جمعه دومین روز آتش‌بس میان دولت و معترضان است.

اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه اعلام کرده است که کشته‌شدگان با شلیک نیروهای دولتی به سوی تظاهرات در مناطق حماه، ادلب، درعا و حومه دمشق جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین تمام مساجد در منطقه نهر عیشه دمشق پایتخت سوریه را محاصره کردند.

شبکه سوری حقوق بشر گزارش داد شماری از جداشدگان از ارتش سوریه در میان کشته‌شدگان روز جمعه دیده می‌شوند.

معترضان تصاویری از تظاهرات پرشمار معترضان در شبکه اینترنت منتشر کردند. یکی از این تظاهرات در منطقه جوبر در دمشق برگزار شد و در آن معترضان برای سرنگونی نظام بشار اسد شعار دادند.

تظاهرات بزرگی هم در منطقه القدم دمشق برگزار شد که نیروهای امنیتی به سوی آن یورش برده و ده‌ها تن از معترضان را دستگیر کردند. محله العسالی دمشق هم شاهد تظاهرات معترضان بود که مواضع روسیه و چین در خصوص بحران سوریه را محکوم کردند.
شهرهای لاذقیه و دیرالزور نیز روز جمعه شاهد تظاهرات بزرگی بودند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر