۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

آذربایجان دو ایرانی را به اتهام «قاچاق موادمخدر و سلاح» بازداشت کرد





گزارش - مردمک



وزارت امنیت ملی آذربایجان اعلام کرد که اعضای یک گروه ازجمله دو شهروند ایرانی را به اتهام «قاچاق موادمخدر، مهمات، سلاح و تجیزات نظامی» بازداشت کرده است.




به گفته روابط عمومی وزارت امنیت ملی آذربایجان ناصر عبدی، علی دلیر و چند شهروند آذربایجانی که در باکو تحت بازداشت هستند با خرید غیرقانونی سلاح و مهمات و حمل موادمخدر به قصد فروش، از گمرک این کشور عبور کرده و مرزهای حفاظت شده این کشور را نقض کرده‌اند.



براساس گزارش ترند نیوز درنتیجه عملیات پیچیده وزارت امنیت ملی آذربایجان این دو ایرانی و چند شهروند آذربایجانی بازداشت شده‌اند. زمان بازداشت آن‌ها اعلام نشده است.



روز ۲۲ فروردین نیز وزارت کشور آذربایجان خبرداد که دو شهروند ایرانی به نام‌های شمسعلی دوستدار و داوود نوری را به اتهام قاچاق ۱۰ کیلو موادمخدر و حمل سلاح سرد در زمان ورود غیرقانونی به خاک این کشور بازداشت کرده است.



براساس گزارش خبرگزاری آذربایجان آقای دوستدار و آقای نوری گفته‌اند که باید این موادمخدر را در ازای دریافت ۱۰ هزار دلار، به رابطان یک ایرانی دیگر می‌دادند.



علی حسن‌اف، معاون نخست‌وزیر آذربایجان، گفته بود که قاچاقچیان، موادمخدر را از ایران به داخل آذربایجان ترانزیت می‌کنند.



جمهوری آذربایجان ۶۶۱ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و طبق گزارش مرکز آمریکایی «استرتفورد»  حدود ۴۰ درصد از موادمخدر قاچاق افغانستان وارد ایران و سپس وارد آذربایجان می‌شود.



دولت آذربایجان در سه ماه گذشته از شناسایی شبکه‌های تروریستی مرتبط با سپاه پاسداران ایران و بازداشت افراد مرتبط با این شبکه‌ها به اتهام قاچاق اسلحه و موادمخدر خبر داده است.اواخر اسفندماه گذشته وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ۲۲ شهروند این کشور را به ظن جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران و قصد حمله به اهداف غربی در باکو، بازداشت کرده است.



وزارت امنیت ملی آذربایجان اوایل اسفندماه نیز از بازداشت افراد یک گروه تروریستی در خاک این کشور خبرداد که مظنون به جمع‌آوری اطلاعات برای حملات تروریستی علیه شهروندان خارجی در خاک این کشور بوده‌ و با ایران در ارتباط بوده‌اند.



پیش از آن نیز مطبوعات آذربایجان از بازداشت خبرنگار ایرانی شبکه سحر، تلویزیون دولتی ایران، به اتهام حمل موادمخدر خبر دادند.



دولت آذربایجان در ماه ژانویه نیز از بازداشت دو بومی به اتهام توطئه برای قتل دو معلم در یک مدرسه یهودی در باکو به دستور دولت ایران خبرداده بود.



طی دو سال گذشته رابطه ایران و آذربایجان با چالش‌هایی همراه بوده است. رابطه دو کشور که هر دو عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند نزدیک است اما این رابطه در برخی موارد از جمله روابط دوستانه جمهوری آذربایجان با آمریکا و اسرائیل دچار تنش شده است.



ایران در واکنش به این اتهام‌ها گفته است که دولت آذربایجان چشمان خود را به روی عملیات ضدایرانی اسرائیل در خاک این کشور بسته است.



وزارت امور خارجه ایران جمهوری آذربایجان را به همکاری با «موساد»، سرویس جاسوسی اسرائیل، و کمک به ترور کارشناسان هسته‌ای ایران متهم کرده است. باکو این اتهام را رد کرده است.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر