۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

تصمیم جدید شورای انقلاب فرهنگی: تغییر نام رشته کتابداری به «مهندسی ناوبری اطلاعات»

پس از دو سال کش و قوس، سرانجام نام رشته کتابداری به مهندسی ناوبری اطلاعات تغییر یافت.


به گزارش مهر، در آخرین جلسه سال ۱۳۹۰ شورای برنامه ریزی و توسعه رشته‌های دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نام جدید رشته کتابداری با اکثریت قاطع آراء اعضای شورا به تصویب حاضران رسید.


در این جلسه که در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۰ برگزار شد، نام جدید رشته با اکثریت قاطع آراء اعضای شورا با عنوان «مهندسی ناوبری اطلاعات» به تصویب حاضران رسید.


این نام از بین ۳۳ پیشنهاد انتخاب شده است که از جمله آنها می‌توان به علوم اطلاعات، دانش شناسی، مدیریت اطلاعات و دانش ناوبری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.


نام جدید رشته کتابداری برای تصویب نهایی به شواری عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده و در صورت تصویب نهایی در این شورا، سازمان سنجش آموزش کشور موظف خواهد بود برای سال تحصیلی آینده با عنوان جدید یعنی «مهندسی ناوبری اطلاعات» در مقاطع مختلف تحصیلی ظرفیت اعلام کند.


«مهر» حدود ۲ سال پیش از تغییر نام رشته کتابداری خبر داده و تاکید کرده بود که کمیته کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مسیر ایجاد تحول در این رشته، در آینده نزدیک اقدام به تغییر نام آن خواهد کرد.


رحمت‌الله فتاحی، رئیس وقت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد فرستاد درباره تعیین نام این رشته نظرخواهی کرده بود.


این در حالی است که برنامه نهایی و بازنگری شده دوره کارشناسی رشته کتابداری حدود ۲ سال پیش در جلسه کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی که با حضور مهراد، حری، فرج پهلو، شعبانی، حسن زاده، فتاحی و برادر تشکیل شد، به تصویب رسید.


فتاحی در آن زمان سه نام‌ «مدیریت اطلاعات و علوم کتابداری»، «علوم کتابداری و مدیریت اطلاعات» و «علوم اطلاعات و کتابداری» را برای رشته کتابداری پیشنهاد کرده بود.




View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر