۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

«حکم زندان همسرم رضا شهابی ناعادلانه است»

همسر رضا شهابی در گفت‌وگو با دویچه وله از "وعده‌های محقق نشده مسئولان قضایی" و وضعیت جسمی این فعال کارگری در زندان سخن گفت. به گفته ربابه رضایی همسرش در پی درخواست زندانیان به اعتصاب غذا پایان داده است.


همسر رضا شهابی فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران و حومه به دویچه وله گفت که وی بعد از چند روز اعتصاب غذا و در پی وخامت حالش روز جمعه ۳۱ فروردین ۹۱ با درخواست سایر زندانیان به اعتصاب خود پایان داد.

این فعال کارگری در آستانه روز کارگر و در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و تحقق نیافتن وعده‌های مقامات قضایی از روز شنبه ٢۶ فروردین دست به اعتصاب غذا زده بود.

ربابه رضایی در گفت‌وگو با دویچه وله اعلام کرد که وخامت حال جسمی رضا شهابی ناشی از درد گردن و کمر اوست که باید برای درمان عمل جراحی شوند.

همسر رضا شهابی می‌گوید: «سری قبل که همسرم را به بیمارستان منتقل کردند ایشان را عمل نکردند. دکترها گفتند همسرم کم‌خونی شدید دارد و در صورت عمل جراحی ممکن است به خاطر ضعف بدن و کم‌خونی فلج شود. دکترها گفتند بهتر است مدتی تحت نظر استراحت کند تا حالش مقداری بهتر شود و بعد عمل جراحی انجام دهند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تحت نظر نبود.»

ربابه رضایی درباره وعده‌های محقق نشده مسئولان قضایی به رضا شهابی گفت: «۱۰ اسفند روز دادگاه آقای شهابی بود و قاضی صلواتی در همان جلسه دادگاه به ایشان قول داده بود که به همسرم برای درمان و استراحت ۱۰ روز مرخصی بدهد که به قولشان عمل نکردند. بعد از آن هم مادر آقای شهابی در دومین روز فروردین فوت کرد که برای گرفتن مرخصی اقدام کردیم که حتی باز هم برای شرکت در مجلس ختم مرخصی ندادند.»

رضا شهابی هفته گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به حبس تعزیری محکوم شد.

حکم شهابی در این دادگاه یک سال زندان به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و پنج سال زندان به اتهام "تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" و همچنین پرداخت هفت میلیون تومان پول اعلام شد.

ربابه رضایی با بیان این‌که این حکم عادلانه نیست می‌گوید امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر این حکم بشکند.

رضا شهابی، فعال کارگری و از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌‌رانی تهران و حومه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و در حین انتقال به بند ۲۰۹ به دلیل ضرب و شتم شدید از ناحیه گردن به شدت آسیب دید.

وضعیت جسمی شهابی در مدت بازداشت چندین‌بار وخیم اعلام شد. ربابه رضایی همسر او پیش از این هم به دویچه وله گفته بود که «مهره ۳ تا ۷ گردن شهابی از کار افتاده و باید فورا جراحی شود. سمت چپ بدن او درد می‌کند. همینطور ناراحتی معده، کلیه و قلب دارد.»

ابراز نگرانی عمیق از محکومیت رضا شهابی

در همین زمینه "برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" در روز پنج‌شنبه ۳۱ فرودین ۹۱ با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی "نگرانی عمیق" خود را از محکومیت رضا شهابی فعال سندیکایی به شش سال زندان ابراز کرد.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه‌ی مشترک "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)" و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT)" است در بیانیه مطبوعاتی خود با بررسی روند محکومیت شهابی به ۶ سال حبس در دادگاه قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی نوشته است: «برنامه نظارت یادآوری می کند که دولتمردان ایران با حمله به فعالان سندیکایی مستقل و آزار و تعقیب آن‌ها و صدور حکم های ناعادلانه زندان علیه آن‌ها ادامه می‌دهند تا از تعداد کسانی که حاضرند از حقوق کارگران دفاع کنند بکاهند.»

همچنین جرالد استاپرک دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، با "تقبیح شدید" محکومیت رضا شهابی از دولتمردان ایران خواسته است: «به آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر پایان دهند، فوری و بدون قید و شرط تمام مدافعان حقوق بشر را که در بازداشت به سر می برند آزاد نمایند، سلامت جسمانی و روحی آنها را در هر شرایطی تضمین کنند و به طور کلی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین المللی حقوق‌بشر را که ایران تصویب کرده رعایت کنند.»

"برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر"، با اشاره به آزار و اذیت دایمی بسیاری از فعالان سندیکایی در ایران به ویژه درسطح قضایی، تاکید کرده که بازداشت "خودسرانه" این فعالان تنها به قصد "خاموش کردن مدافعان حقوق کارگران" است. در بیانیه این نهاد از چند فعال سندیکایی نام برده شده که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند. نام علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، ساسان واهبی‌وش، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداغی، محمد حسینی، مهدی فراحی شاندیز، فرزاد احمدی، مهرداد امیر وزیری، پدرام نصراللهی و علی اخوان از جمله این افراد هستند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر