۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

سوئیس دارایی‌های هشت شرکت و سه شهروند ایرانی را مسدود کرد

سوئیس نیز در چارچوب تشدید تحریم‌های مالی و اقتصادی، دارایی‌های شماری از شرکت‌های ایرانی را مسدود کرد. اما گستره تحریم‌های سوئیس هنوز شامل سپرده‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در آن کشور نمی‌شود.
به گزارش رویترز دولت سویس در هماهنگی با تحریم‌های اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم هشت شرکت و سه مقام ایرانی گرفته است. اما وزیر اقتصاد سویس امروز (چهارشنبه ۱۸ آوریل) اعلام کرد که کشورش از سیاست تحریم بانک مرکزی پیروی نخواهد کرد. او دلیل این تصمیم را اهمیت مبرم بانک مرکزی برای اقتصاد ایران دانست.

دولت سوئيس این تصمیم را روز چهارم آوریل یعنی قبل از شروع دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ۵+۱ گرفته است.

اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژانویه دامنه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را افزایش داد. دور جدید تحریم‌های اقتصادی ایران واردات نفت از این کشور و همچنین مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران را شامل می‌شد.

وزیر اقتصاد سویس اعلام کرد که این کشور منطبق بر سیاست تحریمی اتحادیه اروپا درباره ممنوعیت واردات، خرید و حمل و نقل نفت خام ایران تصمیم خواهد گرفت. وی اما زمان دقیق اتخاذ چنین تصمیمی را اعلام نکرد و توضیحات بیش‌تری در این زمینه به خبرنگاران نداد.

نقش سوئيس در مقابل ایران

کشور سوئيس وارد کننده مستقیم نفت ایران نیست. موضع سوئيس درباره تحریم نفت ایران می‌تواند به فعالیت‌ کمپانی‌های نفتی مستقر در ژنو و شهر زوگ (از مراکز مالی مهم سوئیس) ضربه بزند.

سوئيس تنها موظف به اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل در سطح ملی است، اگرچه در سال‌های اخیر این کشور تلاش کرده در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا حرکت کند و قوانین خود را با طرف‌های اصلی مبادلات تجاری‌اش هماهنگ نماید.

کشور سوئیس پس از انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یک واسطه بی‌طرف و غیرعضو در اتحادیه اروپا حافظ منافع ایالات متحده در ایران بوده است.

تصمیم پیرامون انسداد دارایی‌های هشت شرکت و شهروند ایرانی در سوئیس در شرایطی گرفته شده که اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها علیه ایران در رابطه با مذاکرات جاری را منتفی دانسته است. این در حالی است که جمهوری اسلامی خواهان رفع تحریم‌ها قبل از دور جدید مذاکرات در بغداد شده و از شفاف‌سازی برنامه اتمی و راه‌حل «برد- برد» سخن گفته است.

علاوه بر اتحادیه اروپا که با تصویب طرحی در ژانویه ۲۰۱۲ تصمیم به قطع واردات نفت از ایران گرفته است، کره جنوبی، ژاپن و برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان هم اعلام کرده‌اند که از خرید نفت ‌خام ایران خودداری خواهند کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه‌ی ۲۰۱۲ اجرایی خواهد شد. کمپانی‌های بزرگی نظیر رویال داچ شل هم پیش‌تر از متوقف کردن اجرای همه پروژه‌های خود در ایران خبر داده‌اند.

NK/JT

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر