۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به ایران تا ۴۵ درصد گران شد

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی ایران روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، از افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به کشور با هدف «حمایت از تولیدات داخلی» خبر داد.مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی ایران روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، از افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید شاهمرادی، مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، روز چهارشنبه دلیل افزایش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی را «حمایت از تولیدات داخلی» عنوان کرد.

سعید شاهمرادی در برنامه تلویزیونی این هفته «ثریا» که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و روز یک‌شنبه در شبکه خبری رجانیوز نیز بازتاب یافت اظهار داشت که در مورد میزان واردات تجهیزات پزشکی به ایران «دو آمار وجود دارد» و افزود که «یکی از مشکلات ما آمار دقیق است».

وی در این برنامه آمار بازگوشده توسط مجری برنامه مبنی بر این که «بر اساس داده‌های آماری حدودا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وارداتِ تجهیزات پزشکی داریم و حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان تولید داریم که در واقع ۱۵ درصد بازار مختص کالای ایرانی است و ۸۵ درصد از آن وارداتی است» را رد نکرد.

آقای شاهمرادی افزود که آمار دقیقی وجود ندارد، اما به باور او در زمینه تجهیزات پزشکی «در سال ۹۰، ۷۰۰ میلیون واردات داشته‌ایم و ۳۰۰ میلیون تولید و به عبارتی حداقل ۳۰ درصد بازار در دست ماست».

در همین حال خبری دیگر که روز دوشنبه توسط خبرگزاری فارس گزارش شد حکایت از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی ایران دارد.

بنا بر این گزارش، محمد صاحب‌الزمانی، دبیر شورای عالی نظام‌پزشکی، گفت که «امسال با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز در نظر داریم تا طبق پیشنهاد شورای عالی نظام پزشکی ۳۰ درصد افزایش تعرفه داشته باشیم و وزیر بهداشت هم حداقل افزایش تعرفه را نرخ تورم سال ۹۱ (۲۵ درصد) اعلام کرده‌ است».

اعلام خبر گرانی تعرفه‌ تجهیزات پزشکی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که به کرواسی سفر کرده گفت که ایران قصد دارد واردات کالا از ۱۰۰ شرکت اروپایی را قطع کند.

در همین رابطه ساسان خدایی، مسئول ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران، نیز روز جمعه گذشته گفته بود که «واردات کالاهای لوکس و مصرفی از ۱۰۰ شرکت اروپایی متوقف می‌شود»؛ او علت این اقدام را تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه ایران عنوان کرده بود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر