۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

امکان افزایش «۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین در سال ایران

خبرهایی در مورد احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی در مرحله دوم اجرای قانون موسوم به "هدفمندی یارانه‌ها" منتشر شده است. دولت دهم در گام نخست اجرای این مرحله میزان یارانه‌های نقدی را ۵۰ درصد افزایش داد.
خبرگزاری مهر از "۲ سناریوی قطعی بنزینی دولت" خبر داده است که بر اساس یکی از آنها احتمال دارد بهای این محصول در سال ۱۳۹۱ بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد. حذف کامل سهمیه‌بندی بنزین و ارائه‌ی بنزین تک‌نرخی یکی از "سناریو"هایی است که خبرگزاری مهر آن را مطرح کرده است. ادامه‌ی سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین نیمه‌آزاد و آزاد هم دیگر گزینه است.

این خبرگزاری به نقل از سردار محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ایران، افزایش بهای بنزین در سال ۱۳۹۱ را قطعی می‌داند، هر چند «تاکنون درباره میزان افزایش بهای این حامل انرژی توافقی حاصل نشده است».

دولت دهم بر اساس مجوز مجلس شورای اسلامی اجازه‌ی افزایش ۲۰ درصدی بهای حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را داشته است. خبرگزاری مهر پیش‌بینی می‌کند که دولت در سال جدید تنها بخشی (۲۰ درصد) یا تمام این افزایش (۴۰ درصد) را اعمال کند. این خبرگزاری احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین را بیشتر می‌داند.

افزایش بهای حامل‌های انرژی نظیر بنزین، گاز طبیعی و گازوئیل و همچنین برق و آب در راستای اجرای دومین مرحله از قانون موسوم به "هدفمندی یارانه‌ها" صورت می‌گیرد. مرحله‌ای که دولت دست‌کم تا تیرماه ۱۳۹۱ مجاز به اجرای آن نیست.

دولت دهم به دلیل تأخیر در ارائه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سال جاری، تا پایان خردادماه باید بر اساس قانون "هدفمندی یارانه‌ها" با مختصات سال گذشته عمل کند. هر چند دولت محمود احمدی‌نژاد با افزایش ۵۰ درصدی میزان یارانه‌های نقدی در روزهای آغازین سال جاری، عملا اجرای مرحله‌ی دوم قانون را آغاز کرد.

در صورت افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین و باقی‌ماندن سهمیه‌بندی، هر لیتر بنزین معمولی یارانه‌ای ۵۶۰ تومان و هر لیتر بنزین معمولی آزاد ۹۸۰ تومان به فروش خواهد رسید. بنزین سوپر هم به ترتیب ۷۰۰ و ۱۱۲۰ تومان عرضه خواهد شد. قیمت‌های یادشده در حدود هزار تومان خواهند بود؛ بهایی که پیش از این نیز در مورد آن سخن به میان آمده بود.

بر اساس آماری که خبرگزاری‌های داخلی ایران مطرح می‌کنند، مصرف متوسط بنزین در سال گذشته تنها ۳ درصد کاهش داشته و مصرف این فرآورده‌ی نفتی در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۰ و هفته‌های آغازین سال ۱۳۹۱ رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

PB/MM

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر