۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

متهم کشتار در نروژ در جلسه دادگاه مدعی «دفاع از خود» شد

دادگاه رسیدگی به آندرس بریویک، مرد نروژی که ۷۷ نفر را در ژوئیه گذشته کشت، روز دوشنبه در اسلو برگزار شد. این متهم تندروی راست گرا که ده ماه پیش مرتکب قتل ده ها نفر شده و به آن اعتراف کرده است، در دادگاه گفت «گناهکار نیست» و مدعی «دفاع از خود» شد.


آندرس بریویک گفت صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسد زیرا دادگاه «اختیارات خود را از حزبی در نروژ دریافت کرده که مدافع چندفرهنگی شدن جامعه است.»


او در دادگاه به بمبگذاری در اتومبیل و تیراندازی و کشتار نوجوانانی که در اردوی حزب کارگر نروژ به جزیره اوتویا رفته بودند اعتراف کرد. حزب کارگر، حزب حاکم نروژ است.


دادستان دادگاه اسلو، بیش از یک ساعت اتهامات علیه آندرس بریویک را قرائت کرد از جمله «اقدام به ترور». او همزمان قربانیان او و چگونگی جان دادن آنان را فهرست می کرد.


بریویک در حمله دوگانه خود در ژوئیه گذشته، بر اثر انفجار بمب ۸ نفر و بر اثر تیراندازی ۶۹ نفر را به کشتن داد.


بریویک که با سلامی به سبک نازی و با حرکت دست دادگاه را آغاز کرد و در جلسه دادگاه بدون دستبند بود، هنگام تشریح تیراندازی ها به نوجوانان، چهره ای بدون بروز احساسات داشت و تنها زمانی دچار احساسات شد و اشک ریخت که دادستان ها یک ویدئوی ضد اسلامی را پخش کردند که او پیش از آغاز عملیات کشتار، در شبکه یوتیوب به اشتراک گذاشته بود.


بریویک گفته با این کار قصد داشت نروژ را در مقابل چندفرهنگی شدن و بلعیده شدن توسط مسلمانان نجات دهد.


این افراط گرای ضد اسلام، مدعی است که با حمله به مراکز دولتی در اسلو و اردوگاه نوجوانان علیه چپ گرایی نیروهای سیاسی و مهاجرت پذیری در نروژ، اعتراض کند.


آندرس بریویک ۳۳ ساله است و روز ۲۲ ژوئیه سال گذشته بمبی را در نزدیکی دفتر نخست ‌وزیری نروژ منفجر کرد و سپس با تیراندازی به اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره «اوتویا»، در حومه اسلو، ۷۷ نفر را به قتل رساند.


کارشناسان نروژی پس از تحقیقات اولیه اعلام کردند که وی از سلامت روانی برخوردار نیست اما پس از آزمایش‌هایی دیگر نتیجه‌ای متضاد با نتیجه اولیه توسط این کارشناسان ارائه شد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر