۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

دو روز بارندگی در تهران: اختلال شدید در ترافیک و آبگرفتگی مترو





خبر - مردمک



بارندگی دو روز گذشته در تهران، مشکلات زیادی را در تهران به وجود آورد و خطوط حمل‌ونقل از جمله مترو به دلیل جمع شدن ۱۸ متر آب در ایستگاه‌های مترو خط ۴ شامل حبیب‌الهی، استاد معین و فکوری به طور موقت تعطیل شد.




جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران با بی‌سابقه خواندن بارندگی روز یکشنبه در تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حداقل ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در این ایستگاه‌ها جمع شده است.



جعفر تشکری هاشمی توضیح داد که حجم زیاد بارش و تگرگ باعث اختلال شدیدی در ترافیک اکثر نقاط شهر تهران شد.



توضیحات این مقام شهرداری تهران نشان می‌دهد که به دلیل بارندگی بهاری حجم زیادی از آب وارد مسیلی که در مجاور اتوبان تهران ـ کرج قرار دارد، شده است.



در عین حال، طغیان رودخانه باعث شکستن دیوارهای حفاظتی شده که در نتیجه باعث جاری شدن سیلاب در اطراف ایستگاه «ارم سبز» در خط چهار مترو  شد. این خط به تازگی به اتمام رسیده بود و قرار بود در روزهای آینده افتتاح شود.



حالا معاون ترافیک شهردار تهران می‌گوید این خط به نوعی ناجی ساکنان این منطقه شده است. به گفته او اگر این حجم  از آب در سطح مناطق مسکونی وارد می‌شد، احتمال وقوع حوادث بسیار ناگواری وجود داشت.



شماری از ساکنان این منطقه هم شب گذشته به دلیل احتمال خطر به هتل‌ها و مهمانسراهای اطراف منتقل شدند.



در زمان وقوع سیل چهار قطار در این مسیر در حال سرویس‌دهی به مسافران بودند که به گفته مدیر عامل مترو در عرض سه دقیقه از این مکان‌ها خارج شده‌اند.



این اتفاق باعث شده است که در دو روز گذشته یعنی یکشنبه و دوشنبه(۲۷ و ۲۸ فروردین) سرویس دهی مترو محدود شده و خط چهار مترو تهران تنها تا میدان انقلاب به جابجایی مسافران بپردازد.



آقای هاشمی می‌گوید با وجود آنکه از روز گذشته پمپ‌های آتش‌نشانی، ستاد مدیریت بحران، شرکت آب و فاضلاب برای تخلیه آب فعالیت داشته‌اند اما هنوز ار تخلیه آب از ایستگاه‌ها به پایان نرسیده است.



بر این اساس عنوان شده است که عملیات تخلیه، لایروبی و بازرسی فنی تجهیزات تا پایان هفته ادامه پیدا کند و پس از آن تجهیزاتی که در گل و لای مدفون شده‌اند خارج شده و قطعاتی که قابلیت تعمیر و بازسازی هستند خارج شده و ایستگاه‌ها دوباره به کار انداخته شود.



«شهرداری، مسئول صدها میلیارد تومان خسارت به مترو»



در همین حال، معاون عمرانی استاندار تهران خسارت وارد شده به مترو را «صدها میلیارد تومان» اعلام کرد که به گفته او نتیجه بی‌تدبیری شهرداری تهران بوده است.



محمدرضا محمودی با انتقاد از شهردار تهران از او خواست برای «راضی کردن دل مردم شماری از معاونان بی‌کفایتش» را برکنار کند.



او دلیل وقوع این حادثه را  لایروبی نشدن کانال‌های نزدیک مترو دانست و گفت خدمات شهری باید قبل از آغاز بارندگی‌ها این کانال‌ها را لایروبی می‌کرد.



آقای محمودی همچنین از مقامات شهرداری و متروی تهران خواست تا جوابگوی خسارت میلیاردی به مترو باشند. خسارتی که به گفته او از جیب مردم پرداخت می‌شود.



اما علی‌محمد قلی‌‌ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اعلام بی‌اطلاعی از میزان خسارت وارد شده گفته است که به جز سه ایستگاه برشمرده ایستگاه‌های فردوسی، ولیعصر و انقلاب اسلامی هم دچار آبگرفتگی شدند که دوشنبه شب آب موجود در آن‌ها تخلیه شد.



به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران آبگرفتگی در ایستگاه‌های مسیر غربی خط ۴ به حدی است که آب تا سقف تونل‌ها رسیده است.



او در عین حال خبر ریزش دیوار ایستگاه حبیب‌اللهی را رد کرد و از میزان خسارت‌های وارد شده ابراز بی‌اطلاعی کرد.



امروز همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به خبرگزاری فارس گفت که ورود آب به داخل مترو مهار شده است و ماموران در حال تخلیه آب ایستگاه‌ها هستند.



به گفته رجب‌زاده هر چند که خارج کردن آب از ایستگاه متروی در حال ساخت دشوار بود اما با کمک شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه آن این مشکل برطرف شد.



رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته است.



مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران روز گذشته، ۲۷ فرودین اعلام کرد که این بارندگی طی ۵۰ سال اخیر در تهران بی‌سابقه بوده است.



مجتبی عبدالهی در همین ارتباط روز گذشته از مردم تهران خواسته بود که از منازل خود خارج نشوند.



متروی تهران بعد از چند دهه برنامه‌ریزی و ساخت، در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و طول مسیر آن امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر رسیده است و هم اکنون روزانه بیش از دو میلیون سفر در این شبکه انجام می‌شود.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر