۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

فشار سنای ‌آمریکا برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران

با وجود ارزیابی "مثبت" گروه ۵+۱ از مذاکرات هسته‌ای با ایران، احتمال گسترش تحریم‌ها هم‌چنان تهدیدی جدی برای ایران به شمار می‌رود. سنای آمریکا معتقد است فشار بر ایران را باید افزایش داد.
هری رید، رئیس فراکسیون اکثریت سنای ‌آمریکا دیروز (سه‌شنبه ۱۷ آوریل) گفت که کنگره این کشور باید تحریم‌های جدیدی را که سنا در زمینه صادارات نفتی و مناسبات بانکی با ایران پیشنهاد کرده تصویب کند و فشار بر ایران را افزایش دهد.

دستیار دفتر هری رید امروز با گروه‌های خارج از کنگره دیدار کرد تا در این باره با آن‌ها نیز مشورت کند. سخنگوی هری رید این دیدارها را امری عادی دانست.

سناتور هری رید در رابطه با لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: «سپری شدن هر روز بدون این که تشدید فشارها برای ایران ملموس شود به زیان جهان و به نفع ایران است.» او تاکید کرد: «ما باید در این مسیر هرچه سریع‌تر حرکت کنیم.»

ماه گذشته نیز آقای رید با مطرح کردن بسته‌ای از تحریم‌های بانکی و نفتی جدید که کمیته بانکی سنا تهیه کرده، بر عاجل بودن تصمیم‌گیری درباره آن پافشاری کرده بود.

شرط برداشتن تحریم‌ها

هم‌زمان برخی سناتور‌ها خواهان ایجاد تغییراتی در رابطه با تحریم‌ها هستند. مایک کرک سناتور جمهوری‌خواه طرحی را پیشنهاده کرده است که بر اساس آن کشورهایی که در همراهی با تحریم‌ها واردات نفت‌ خود از ایران را کاهش ندهند، مجازات شوند. این مجازات شامل نرساندن خدمات شرکت‌های بیمه به نفت‌کش‌هایی است که به مقصد ایران حرکت می‌کنند.

مذاکرات شنبه گذشته میان ایران و سران ۵+۱ در استانبول علیرغم تاکید بر مثبت بودن آن هم‌چنان مبهم و دوپهلو ارزیابی می‌شود و منجر به کاهش فشار تحریم‌ها بر این کشور نخواهد شد. این در حالی است که ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها برای رسیدن به راه‌حلی قابل قبول است.

علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی مدعی شده است که موضوع لغو تحریم‌های نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در دستور کار دور دوم مذاکرات میان ایران و گروه پنج یک گنجانده شده است. این مذاکرات قرار است روز سوم خرداد در بغداد انجام شود.

سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره‌کننده با گروه ۱+۵ نیز خواستار رفع تحریم‌ها تا پیش از تشکیل نشست بغداد شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا تنها دو روز پس از پایان مذاکرات با ایران درخواست مقام‌های این کشور مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی را رد کرد و گفت تحریم‌ها و «فشار بر ایران» با وجود از سرگیری مذاکره‌ی نمایندگان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ همچنان برقرار خواهند ماند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد تنها در صورتی که ایران اقدام عملی انجام دهد، غرب پاسخی متناسب با آن خواهد داد.

NK/JT

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر