۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

امارات سفیرش را فراخواند و بازی فوتبال را لغو کرد





گزارش - مردمک



امارات متحده عربی در اعتراض به حضور احمدی‌نژاد در ابوموسی، سفیرش را از تهران فراخواند و بازی فوتبال دوستانه دو کشور را لغو کرد.




به گزارش ایسنا، فدراسيون فوتبال امارات متحده عربی عصر روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین با ارسال نامه‌ای به فدراسيون فوتبال ايران «به‌طور رسمی و یک جانبه» اين بازی را لغو كرد.



قرار بود بازی دوستانه میان تیم‌های فوتبال امارات متحده عربی و ایران روز ۲۹ فروردین در استادیوم ورزشی فجیریه برگزار شود.



شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی را «نقض آشکار حاکمیت امارات» خواند و سفیر این کشور را از تهران فراخواند.



محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در جریان سفرهای استانی هیات دولت ایران، به استان هرمزگان و جزیره ابوموسی سفر کرد.



لغو بازی دوستانه تیم‌های ورزشی به دلایل سیاسی که با هماهنگی قبلی صورت گرفته باشد، برخلاف مقررات فدراسیون جهانی فوتبال است و ایران می‌تواند از امارات متحده عربی بابت این اقدام یک‌جانبه شکایت کند.



براساس گزارش ایسنا هيچ گونه قرارداد رسمی میان فدراسيون فوتبال ايران و فدراسیون فوتبال امارات متحده عربی برای اين مسابقه امضا نشده بود.



روابط ایران و امارات متحده عربی برسر مالکیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دچار تنش بوده است.



جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در نزدیکی تنگه هرمز قراردارند و از ۴۱ سال پیش تاکنون، ایران و امارات متحده عربی بر سر مالکیت و کنترل این جزایر دچار اختلاف بوده‌اند. این جزایر از نظر تسلط بر آب‌های خلیج فارس، اهمیت استراتژیک دارند.



پس از استقلال امارات متحده عربی از بریتانیا و خروج نیروهای بریتانیایی از امارات در سال ۱۳۵۴ خورشیدی، بر اساس توافقنامه‌ای تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران بازپس داده شد و در مورد جزیره ابوموسى مقرر شد که «حاکمیت مشترک ایرانى- شارجه‌اى» برای آن در نظر گرفته شود.



این در شرایطی است که امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این سه جزیره است و می‌گوید که این توافق در آن دوره به زور به آن‌ها تحمیل شده است.



ایران می‌گوید که مالکیتش بر این سه جزیره قابل مذاکره نیست و تنها سوءتفاهمی جزئی درمورد ابوموسی وجود دارد که با گفت‌وگو قابل حل است.



حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به اعتراض امارات متحده عربی به سفر  آقای احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، این سفر را «یک موضوع داخلی ایران در چارچوب سفرهای استانی رئیس‌جمهور» اعلام کرد.



خبرگزاری مهر به نقل از آقای عبداللهیان از گفت‌و‌گوهای دو جانبه «برای حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی» خبر داد.



هم‌زمان «خبرگزاری امارات» گزارش داده که بازی دوستانه تیم های فوتبال امارات و ایران «در همبستگی با موضع رسمی این کشور علیه سفر آقای احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی» لغو شده است.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر