۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

تهدیدهای متقابل ایران و امارات

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران از اقتدار نظامی ایران در برابر امارات سخن گفته و یک نماینده مجلس هم تاکید کرده خود امارات قبلا متعلق به ایران بوده است. در این میان پیشنهاد کاهش سطح روابط دیپلماتیک دو کشور مطرح شده است.
رویارویی‌های لفظی ایران و امارات، با تهدید نظامی وارد مرحله جدیدی شده است. احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در پاسخ به ادعاهای دوباره مطرح‌شده‌ی امارات و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه گفت: «به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم. اگر این شیطنت‌ها از طریق دیپلماسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا پوردستان جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را از قدیم‌الایام متعلق به ایران دانست و تاکید کرد که ایران از این حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.

وی که در همایش مربوط به روز ارتش در ایران سخن می‌گفت، درباره نقش آمریکا در منطقه افزود: «اطلاعات موثقی وجود دارد که آمریکا و هم‌پیمانانش برای کشورهای منطقه برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده و قصد دارند نظم و ثبات منطقه را مخدوش کنند».

پس از پایان نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را سفری دانست که «جز پیچیده کردن اوضاع ثمری ندارد.»
مارک تونر از طرفین خواست که به شکلی مسالمت آمیز اختلافاتشان را حل کنند.

وی در عین حال حمایت آمریکا را از موضع امارات مبنی بر مذاکره به قصد حل اختلافات یا مراجعه به دادگاه داوری بین المللی اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از ایران خواست به پیشنهاد امارات متحده عربی پاسخ مثبت دهد.

پاسخ به شورای همکاری خلیج فارس

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه را رد کرد و آن را دخالت آشکار در امور داخلی ایران دانست.

به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: «دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه‌های شورای همكاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران سفر اخیر احمدی‌نژاد به ابوموسی را امری مربوط به حاكمیت داخلی ایران دانسته و تعلق این جزایر به خاك ایران را امری "ثابت ، لایتغیر و غیر قابل مذاكره" خواند.

وزیران خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" شامگاه سه شنبه (۱۷ آوریل، ۲۹ فروردین) در پایان نشست فوق‌العاده خود از ایران خواستند «به اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک » پایان دهد.

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده که برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز بر سر "حاکمیت جزایر اماراتی" یا با دولت امارات به گفت‌وگو بنشیند و یا موضوع را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع دهد.

پیشنهاد کاهش سطح روابط با امارات

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خواهان کاهش سطح روابط دیپلماتیک ایران و امارات شد. حسین نقوی گفت: «بخش عمده اقتصاد امارات به اقتصاد ایران گره خورده و اگر ما در نحوه ارتباط با آنها تجدید نظر کنیم بدون شک این کشور با بحران روبرومی شود.»

این نماینده مجلس، موضع‌گیری‌های اخیر مقامات امارات درباره سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی را "مضحک وخنده‌دار" نامید و رفت و آمد مسئولان حکومتی به این جزایر را همانند سفر به دیگر استان‌های ایران دانست.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خواستار شکسته شدن سکوت دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص اظهارات اخیر مقامات امارات شد.



جواد جهانگیرزاده گفت: «اگر امروز جلوی ادعای واهی اماراتی‌ها نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی گرفته نشود، در آینده به فتنه و غده سرطانی تبدیل خواهد شد.»

وی در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی گفت: «ما هیچگاه در مورد رفتن شیوخ عربی به نقاط مختلف سرزمین شان سوالی نپرسیدیم و نخواهیم پرسید، بنابراین امور داخلی ایران هم به هیچ کشوری مربوط نیست.»

«خود امارات هم زمانی متعلق به ایران بوده»

عوض حیدرپور یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات گفت: «وزارت خارجه باید جواب وزیر خارجه کم عقل امارات را بدهد.»

وی ادامه داد: «امارات و وزیر خارجه‌اش هم سن هستند. وزیر خارجه امارات اگر مطالعه کند متوجه می شود نه تنها جزایر سه گانه بلکه خود امارات هم زمانی متعلق به ایران بوده است و اماراتی ها ریشه ایرانی دارند.

این نماینده همچنین جزیره ابوموسی را مانند اصفهان دانست و گفت: «وزیر خارجه امارات و اتحادیه عرب به چه مجوزی به خود اجازه می دهند درباره خاک ایران بی‌ادبی بکنند که رئیس جمهور به بخشی از خاک کشور ایران برود یا نرود.»

ابوموسی منطقه گردشگری می‌شود

خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری "غیرمتعهدها" از انتخاب جزیره ابوموسی به عنوان قطب گردشگری خبر داد و نوشت: «بر اساس تصمیم هیئت دولت ایران جزیره ابوموسی كه دارای جاذبه های بسیاری است، به یك منطقه گردشگری نمونه تبدیل خواهد شد.»

این خبرگزاری به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران نوشت: «این سازمان برای تامین امكانات لازم برای جذب گردشگر به این جزیره برنامه ریزی خواهد كرد.»

پیش‌تر نیز یک شرکت مسافرتی ایران اعلام کرده بود که تور گردشگری برای جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی برگزار خواهد کرد. مدیر این شرکت اعلام کرد که وی به این منظور كشتی‌های كروز را برای حمل مسافر و بار خریداری كرده است.

پس از سفر هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، یک بار دیگر مناقشه ایران و امارات متحده عربی بر سر مالکیت این جزایر بالا گرفته است.

اختلاف بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه در خلیج فارس میان ایران و امارات متحده عربی از دهه پنجاه شمسی تا کنون ادامه دارد. ایران جزایر ابوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک را جزیی از خاک خود می‌داند؛ امارات نیز مدعی مالکیت بر آن‌هاست و تاکنون بارها خواستار استرداد این جزایر شده است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر