۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

حزب سلفی‌ها: در مصر انقلاب اسلامی راه می‌اندازیم

کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر بر تصمیم خود مبنی بر رد صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، پافشاری می‌کند. حزب سلفی‌ها از این رو تهدید به اعمال خشونت کرد و گفت مصر شاهد یک "انقلاب اسلامی" خواهد شد.

فاروق سلطان، رئیس کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرده است که نامزدان ردصلاحیت شده، دلایل جدیدی که بر اساس آن کمیسیون بتواند در تصمیم خود تجدید نظر کند، ارائه نداده‌اند.

با اعلام این خبر، هواداران یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده، حازم صلاح ابواسماعیل که از بخت‌های اصلی گروه‌های اسلام‌گرای این کشور‌ است، به زد و خورد با پلیس و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی پرداختند. طرفداران نامزد حزب سلفی‌ها، مدت‌هاست که در برابر ستاد هیات انتخابات در قاهره، تحت نظارت واحدهای نظامی، تحصن اختیار کرده‌‌اند.

ابو اسماعیل، پیشتر تهدید کرده بود که در صورت رد صلاحیت وی، مصر شاهد "یک انقلاب اسلامی" خواهد شد. یکی از وکلای ابواسماعیل گفت که در این صورت خطر "در غلطیدن کشور به ورطه‌ی بحرانی بزرگ" منتفی نیست.

ابواسماعیل که رهبر طالبان، اسامه بن لادن را "شهید" می‌خواند، بارها اعلام کرده است که در مبارزه برای پیروزی اسلام، از دست زدن به خشونت ابایی ندارد.

واکنش کاربران مصری

به گزارش "اشپیگل آنلاین" هزاران کاربر مصری در شامگاه روز ۱۷ آوریل، در اینترنت رای تائيد تصمیم هیات انتخابات مصر را مورد انتقاد قرار دادند و آن را ناشی از "اعمال نفوذ نیروهای طرفدار رژیم سابق" اعلام کردند.

برخی از این کاربران صلاحیت فاروق سلطان، رییس هیات را به عنوان افسر سابق و قاضی دادگاه نظامی رژیم مبارک، زیر سوال بردند و او را متهم کردند که از "جناح‌های خاصی" جانبداری می‌کند.

رد اعتراض

کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر پیشتر تقاضای ۱۰ تن از ۲۳ نامزد شرکت در انتخابات مصر را رد کرده بود. این نامزدان می‌توانستند، ظرف ۴۸ ساعت اعتراضات خود را به نتایج اعلام شده، به این هیات تسلیم کنند. عمر سلیمان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مصر در رژیم مبارک، حازم صلاح ابواسماعیل و خیرت شاطر، نامزد نخست حزب اخوان المسلمین، از جمله نامزدان رد صلاحیت‌شده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر بودند. دلیل رد صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، نامزد سلفی‌ها، تابعیت آمریکایی مادر وی ذکر شده است.

خیرت شاطر نامزد نخست حزب اخوان المسلمین نیز طبق تصمیم هیات انتخابات مصر از شرایط لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برخوردار نیست. این عضو اخوان المسلمین در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی از زندان آزاد شد.

بر اساس قوانین، مصر محکوم‌شدگان دست‌کم شش سال پس از آزادی می‌توانند برای شرکت در انتخابات نامزد شوند.

آمادگی حزب برای رد صلاحیت

کارشناسان معتقدند که حزب اخوان المسلمین، پیش از رد صلاحیت نامزدی خیرت شاطر، خود را برای مقابله با پی‌آمدهای آن آماده کرده بود و محمد مورسی، دبیر اول حزب "برای عدالت و آزادی" را به عنوان جانشین خیرت شاطر برای نامزدی ریاست جمهوری در نظر گرفته بود. به نظر مفسر "اشپیگل آنلاین"، ولی این فرد فاقد جاذبه و قدرت رهبری است.

با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای احزاب اصلی مصر، شانش پیروزی سه نامزد دیگر افزایش یافته است: عمر موسی، رئیس سابق اتحادیه‌ی عرب، عبدل منیم ابوالفتوح، که به گروه میانه‌روی اسلام گرایان منشعب از اخوان المسلمین تعلق دارد و احمد شفیق، نخست وزیر سابق مصر.

فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری روز ۲۶ آوریل منتشر خواهد شد. کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری نیز در همین روز آغاز خواهد شد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری مصر، در روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه مه سال جاری برگزار ‌شود.

FF/MM

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر