۲۶ فروردین، ۱۳۹۱

اسرائیل خطوط هوایی را وادار کرد بلیت افراد «مشکوک» را باطل کنند

در حالی که حامیان فلسطینی‌ها در کارزاری جدید از پرواز همزمان از ده‌ها شهر جهان به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل در روز یک‌شنبه، ۲۷ فروردین، خبر داده‌اند، اسرائیل شرکت‌های هوایی اروپایی وادار کرد بلیت این افراد را باطل کنند.در حالی که حامیان فلسطینی‌ها در کارزاری جدید از پرواز همزمان از ده‌ها شهر جهان به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل در روز یک‌شنبه، ۲۷ فروردین، خبر داده‌اند، اسرائیل شرکت‌های هوایی اروپایی وادار کرد بلیت این افراد را باطل کنند.

دولت اسرائیل همچنین تأکید کرده است که آماده مقابله با آن دسته از مسافران هوایی است که بخواهند در روزهای آینده با هدف اعتراض به اسرائیل پای بگذارند.

فرماندهان پلیس اسرائیل گفته‌اند که آماده‌اند معترضان پروازهای یک‌شنبه و روزهای پس از آن را بلافاصله در فرودگاه اصلی این کشور بازداشت کرده و سریعاً به مبدایی که از آن آمده‌اند برگردانند.

اسحاق آهرونوویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، از هفته گذشته که خود از نیروهای تحت فرمان این وزارتخانه در فرودگاه بن گوریون بازدید کرد گفته است که «با معترضانی که به اسرائیل برسند هیچ مدارایی نخواهد شد».

در همین حال رسانه‌های اسرائیل نیز خبر داده‌اند که ۶۵۰ نفر از نیروهای پلیس اسرائیل با لباس عادی در میان مسافرانی که از شامگاه شنبه به فرودگاه بن گوریون در اسرائیل پای بگذارند در گشت‌زنی خواهند بود تا مسافرانی را که بخشی از این کارزار باشند، سریعاً بازداشت کنند.

اسرائیل همانند دو سال گذشته در رویارویی با این کارزار‌ها، با بهره‌گیری از نهادهای اطلاعاتی خود، اسامی بسیاری از فعالان ضد اسرائیلی در سراسر جهان را در اختیار شرکت‌های هوایی جهانی قرار داده و از آنها خواسته است تا از سوار کردن این افراد به پروازهای به مقصد اسرائیل خودداری کنند.

در حالی که مسئولان این کارزار جدید امیدوار بودند که حدود یک هزار و پانصد تا دو هزار نفر روز یک‌شنبه وارد اسرائیل شوند، لوفتانزا، خط هوایی آلمانی، نخستین شرکتی بود که خود روز پنج‌شنبه گذشته بلیط شماری از افراد «مشکوک» را برای پروازهایی که قرار بود شامگاه شنبه و روز یک‌شنبه از نقاط مختلف آلمان به سوی اسرائیل صورت گیرد باطل اعلام کرد.

در پی لوفتانزا و پس از ابراز امیدواری اسرائیل به اقدام مشابه از سوی سایر شرکت‌های هوایی اروپا، ایبریا و نیز ایرفرانس نیز خبر داده‌اند که آنها هم بلیت شماری از مسافران «مشکوک» را باطل کرده‌اند.

اسرائیل از جمله به همه شرکت‌های هوایی هشدار داده است که اگر مسافران عضو این کارزار را به اسرائیل برسانند، خود آنها باید هزینه برگرداندن این معترضان را بر عهده گیرند.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه نوشته است که اسرائیل خود بلیت سه شهروند زن انگلیسی حامی فلسطینی‌ها را که از ساکنان منچستر هستند و قرار بود با پرواز شرکت «جت ۲» یک‌شنبه به بن گوریون برسند باطل کرده است.

هیچ یک از پروازهای خارجی این هفته به سوی اسرائیل باطل نشده است، و فقط مسافران «مشکوک» از سوار شدن به آنها منع خواهند شد.

گروه‌ها و تشکل‌های مختلفی که در گوشه و کنار جهان از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، از مدت‌ها پیش برای عملی کردن این پروازهای اعتراضی در چارچوب کارزاری با نام «اهلاً و سهلاً للفسطین ۲۰۱۲»، «به فلسطین ۲۰۱۲ خوش آمدید»، برنامه‌ریزی کرده و گفته بودند تلاش خواهند کرد تا همانند دو بار گذشته که در صدد انجام چنین برنامه‌ای بودند، ناکام نشوند.

به گفته برنامه‌ریزان این کارزار، قرار بود که این شهروندان خارجی برای مشارکت در «یک هفته فعالیت فرهنگی» به کرانه باختری بروند.

مسئولان این کارزار هوایی گفته بودند که با پندآموزی از کارزارهای ناموفق دو سال گذشته، راه‌های جدیدی را برای انتقال حامیان فلسطینی‌ها به اسرائیل در نظر گرفته‌اند.

برنامه‌ریزان کارزار جدید گفته بودند که مشارکت‌کنندگان در این اقدام اعتراضی خشونت‌طلب نیستند، سلاح حمل نمی‌کنند و پس از آمدن به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون دسته‌جمعی از اسرائیل به کرانه باختری خواهند رفت تا در طرح‌ ساخت یک مدرسه بین‌المللی برای فلسطینی‌ها مشارکت کنند.

در دو سال گذشته در چنین ایامی گروه‌های بین‌المللی حمایت از فلسطینی‌ها در صدد اجرای پروازهای اعتراضی مشابهی به سوی اسرائیل بودند، اما تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل با انتقال نام بسیاری از افرادی که همواره در اعتراض‌های جهانی علیه اسرائیل نقش داشته‌اند، از کشورها و شرکت‌های هوایی بین‌المللی خواستند که از سوار کردن این افراد به پرواز‌ها خودداری کنند.

از جمله سال گذشته فرانسه همکاری وسیعی با اسرائیل در خودداری از انتقال معترضان به اسرائیل ایفا کرد وعملاً این برنامه شکست خورد.

در سال ۲۰۱۰ نیز تنها حدود صد نفر عملاً توانستند وارد اسرائیل شده و به کرانه باختری بروند، زیرا اسرائیل شمار دیگری از افرادی را که موفق به سوار شدن به پروازهای اعتراضی شده و به «بن گوریون» رسیده بودند، سریعاً به کشوری که از آن پرواز صورت گرفته بود، برگرداندند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر