۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

اردوغان در نشست دوستان سوریه: دفاع از خود حقی مشروع است

نخست‌‌وزیر ترکیه با انتقاد شدید از عدم تعهد سوریه به طرح صلح، حق مردم سوریه در دفاع از خود را حقی مشروع دانست. استانبول میزبان نشست دومین "دوستان سوریه" با حضور وزرای خارجه و نمایندگان ۷۰ کشور و نهاد بین‌المللی است.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه یکشنبه (۱ آوریل/ ۱۳ فروردین) همزمان با افتتاح نشست "دوستان سوریه" در شهر استانبول، از ادامه عملیات سرکوب معترضان سوری توسط رژیم بشار اسد به شدت انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه از جامعه جهانی خواست یکصدا با حکومت سوریه برخورد کند و تأکید کرد که رهبران این کشور به وعدهایی که به آقای کوفی عنان دادند، عمل نکردند. اردوغان گفت: «رژیم سوریه قتل و کشتار جمعی را متوقف نکرده است.»

وی در ادامه تصریح کرد که جامعه جهانی نباید به رژیم سوریه اجازه دهد تا با تحریف طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، زمان بیشتری برای سرکوب معترضان برای خود فراهم کند.

شورای امنیت به مسئولیت خود عمل کند

رجب طیب اردوغان ضمن آنکه خواستار اجرای سریع‌تر مفاد طرح کوفی عنان شد، از همسطح قرار دادن "قربانیان" و "مجرمان" انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد که اگر حکومت اسد با طرح صلح سازمان همکاری نکند، شورای امینت باید از اختیارات خود برای پایان سرکوب خشونت‌بار و کشتار مردم سوریه استفاده کند.

وی افزود: «اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر به مسئولیت خود عمل نکند‌، راهی جز پذیرش حق مشروع ‌مردم سوریه در دفاع از خود باقی نمی‌ماند و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند مانع استفاده از این حق قانونی آنها شود.»

وزرای خارجه و ‎نمایندگان بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی جهان در نشست یک روزه "دوستان سوریه" در استامبول شرکت کردند. گروه تماس دوستان سوریه در این نشست که دومین دیدار پس از نشست تونس است، در پی راهکاری برای پایان دادن به بحران سوریه است.

نمایندگان حاضر در این نشست خواستار خروج هرچه سریع‌تر واحدهای ارتش سوریه از شهرها و مناطق مسکونی این کشور و فراهم‌کردن امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان سوریه هستند.

رژیم بشار اسد در واکنشی به نشست استانبول، آن را بخشی از توطئه بین‌المللی علیه این کشور خواند. روزنامه دولتی "البعث" در سرمقاله ‌روز یکشنبه خود ادعا کرد، هدف از برگزاری این نشست "تلاش نیروهای محلی و بین‌المللی برای یافتن راهکاری برای ادامه کشتار مردم سوریه، خرابکاری در جامعه و کشور با هدف نهایی تضعیف سوریه" است.

هشدار آلمان در مورد شعله‌ور شدن آتش جنگ

گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان که در این نشست حضور دارد، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران تأکید کرد که تلاش‌های کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل نباید به وسیله‌ای برای خرید زمان از سوی دولت سوریه تبدیل شود.

گیدو وستروله افزود که محور مرکزی نشست "دوستان سوریه" یافتن راهکاری برای متوقف كردن خشونت، ‌امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه و یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان‌دادن به بحران در سوریه است.

وزیرخارجه آلمان با تأکید بر مخالفت خود با حمله نظامی خارجی به سوریه افزود: «ما نمی‌خواهیم که موج خشونت از این هم گسترده شود.» وی ضمن هشدار در مورد شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در سوریه خواستار یک برنامه زمانی مشخص برای اجرای طرح صلح عنان در سوریه شد.

گیدو وستروله تأکید کرد که برای جامعه جهانی عملکرد حکومت سوریه مهم است، نه وعده‌های که می‌دهد. او در نهایت افزود: «ما بازهم تحریم‌های حکومت سوریه را گسترش می‌دهیم.»

آمادگی ترکیه و قطر برای حمایت از اپوزیسیون

در آستانه برگزاری نشست دوستان سوریه در استانبول، اعضای شورای ملی سوریه  از کشورهای همسایه سوریه خواستند تا اجازه دهند تدارکات و تسلیحات مورد نیاز ارتش آزاد سوریه به دست نیروهای این گروه برسد. ترکیه در روزهای اخیر با درخواست نیروهای اپوزیسیون سوریه با ارسال تسلیحات تفاهم نشان داده است.

قطر نیز در نشست روز یکشنبه بار دیگر بر خواست خود مبنی بر ارسال نیروهای بین‌المللی حافظ صلح به سوریه و ایجاد منطقه امن در خاک این کشور تأکید کرد. 

SB/MM

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر