۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

ناتو: نیروهای افغان در مقابل مهاجمان خوب عمل کردند

سخنگوی ناتو معتقد است که نیروهای نظامی و انتظامی افغانی نشان داده‌اند که می‌توانند امنیت کشورشان را تامین کنند. حامد کرزای با انتشار بیانیه‌ای از ماموران محلی قدردانی نمود و از نیروهای ناتو انتقاد کرد.
 

 

 

 

 

 

در پی حمله‌های هماهنگ شورشیان افغانستان به مراکز مهم نظامی و دپیلماتیک در کابل و مناطق دیگر این کشور، سخنگوی ناتو از عملکرد نیروهای دولتی افغانستان تقدیر کرد. به گفته‌ی اوآنا لونگسو، سخنگوی ناتو در بروکسل، نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان توانسته‌اند در برخی نقاط بدون کمک چشمگیری از جانب نیروهای بین‌المللی مهاجمان را شکست دهند. شاهدان عینی گزارش داده‌اند که در برخی مناطق نیروهای ناتو از راه هوا به ماموران محلی کمک می‌کرده‌اند.

 

لونگسکو تاکید کرد که این نخستین حمله‌ی شورشیان نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. او معتقد است که این آغاز حمله‌های بهار‌‌ه‌ی طالبان است و به احتمال زیاد باید منتظر عملیات مشابه بود.

در این حمله‌ها که روز یکشنبه (۱۵ آوریل / ۲۷ فروردین) در کابل و چند شهر دیگر افغانستان آغاز شدند و تا صبح دوشنبه ادامه داشتند، دست کم ۴۷ تن کشته شدند که بیشتر آنان از شورشیان هستند. به گفته‌ی بسم‌الله محمدی، وزیر کشور افغانستان، ۳۶ تن از شورشیان، ۸ نیروی دولتی و ۳ شهروند غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. بیش از ۴۰ نیروی نظامی و انتظامی و ۲۵ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند. محمدی گفت، در حمله به سه منطقه‌ی مختلف در کابل ۱۶ شورشی طالب شرکت داشته‌اند و بیشتر آنها خود را زیر پوشش زنانه مخفی کرده بودند.

وزیر کشور افغانستان که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود مدعی شد که تمامی مهاجمان کشته شدند و یک حمله کننده انتحاری هم پیش از آنکه موفق به انجام ماموریتش شود، توسط پلیس بازداشت شده است.

 

قدردانی حامد کرزای

رئیس جمهور افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد نیروهای دولتی کشورش قدردانی کرد. او گفت، درگیری‌ها‌ی روز یکشنبه باعث شده‌اند که مردم بیش از پیش به نیروهای محلی اعتماد کنند. به گفته‌ی او، نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان نشان داده‌اند که قادرند، امنیت کشور خود را به‌دست گیرند.

کرزای در این بیا‌نیه از عملکرد نیروهای بین‌المللی تحت فرماندهی ناتو انتقاد کرد. او معتقد است که حمله‌ی شورشیان نمایانگر "ضعف استخباراتی" نیروهای امنیتی، به ویژه نیروهای ناتو است.

خبرگزاری آلمان به نقل از بسم‌الله محمدی گزارش داد که یک شورشی دستگیرشده مسئولیت این حمله‌ها را متوجه شبکه‌ی حقانی دانسته است. به گفته‌ی وزیر کشور افغانستان، این فرد در ولایت "ننگرهار" در شرق افغانستان دستگیر شده است.

یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان شامگاه یکشنبه اعلام کرده بود که شواهدی از شرکت نیروهای شبکه حقانی در این حمله‌ها وجود دارد. پایگاه اسلامگرایان افراطی شبکه حقانی در پاکستان است. این شبکه با شبکه‌ی تروریستی القاعده ارتباط دارد.

FP/FW

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر