۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

بیش از ۶۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر شدید قرار دارند

در حالی که نرخ خط فقر شدید در ایران ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود، نرخ دستمزد پایه ۳۸۹۷۵۴ تومان تعیین شده است.


فرامرز توفیقی، عضو کمیته مزد تهران، با اشاره به این که بیش از ۶۰ در صد از کارگران قانونی ایران از حداقل دستمزد» برخوردارند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفته است، «۶۰ درصد از کارگران قانونی زیر خط فقر شدید قرار دارند.»


وی با تاکید بر این موضوع که «نرخ خط فقر از يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان افزايش يافته است» افزود، «طبق مصوبه مزدي در سال ۹۱ كارگراني كه پايه دستمزد دريافت مي‌كنند زير خط فقر شديد در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معيشت مي‌كنند.»


به تازگی سایت بازتاب امروز، حداقل هزینه زندگی در تهران را بالای ۹۰۰ هزار تومان در ماه عنوان کرد.


با این وجود شورای عالی کار، در هفته پایانی سال ۹۰ حداقل دستمزد کارگران برای امسال را با ۱۸ درصد افزایش تعیین کرد.


بر اساس تازه ترین گزارش هفتگی بانک مرکزی ایران، « در دو سال گذشته افزایش ضریب حقوق کارگران کمتر از نرخ تورم بوده است و این مساله موجب کاهش سطح رفاهی آن ها شده است.»


گزارش بانک مرکزی در زمینه ۴۱ قلم کالا نشان می‌دهد «که از ۴۱ قلم کالای مورد بررسی ۱۲ قلم بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در واقع ۳۰ درصد از کالای مورد نظر در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد گران شده اند. نزدیک به ۲۱ گروه نیز بین ۲۰ تا ۴۹ درصد رشد قیمت داشته‌اند.»


به عبارتی ساده تر ۸۰ درصد مواد غذایی بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.


البته نگرانی کارگران در ایران تنها مشکل معیشتی نیست چرا که با آغاز سال جاری آن ها با موج تازه ای از اخراج ها مواجه شدندکه اخراج ۶۵۵ نفر از کارگران شهاب خودرو نمونه ای از آن بود.


شرایط به گونه ای است که عنوان اصلی روزنامه مردم سالاری، روز پنج شنبه ۳۱ فروردین ماه، به اظهارت مصطفی کواکبیان، نمانیده مجلس شورای اسلامی پرداخته و از قول وی نوشته است، وعده اشتغال پیشکش، نرخ فعلی اشتغال را حفظ کنیم.


این اظهارات در سالی بیان می شود که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آن را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گذاری کرده است.


محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران هفته گذشته در تازه ترین گفت و گو خود با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تحقق این شعار را در گرو حمایت از کارگران عنوان کرده بود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر