۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

آزمایش جدید موشکی توسط هند

هند می گوید یک موشک جدیدِ قادر به حمل کلاهک اتمی را با موفقیت آزمایش کرده است.


رسانه های هند روز پنجشنبه ویدیویی از یک موشک دور برد آگنی – ۵، Agni-V،  در حال پرواز پخش کردند، که از یک مرکز آزمایش در ایالت اوریسا پرتاب شده بود.


مان موهان سینگ نخست وزیر به دانشمندان هند به خاطر کمک به «خودکفایی دفاعی» تبریک گفت.   رییس سازمان پژوهش و توسعه صنایع دفاعی هند به رسانه ها گفت تواناییهای موشکی کشور اینک با قدرتهای نظامی جهان تطبیق می کند.


اگنی – ۵  پنج هزار کیلومتر برد دارد و گامی عظیم در قابلیت استراتژیک هند توصیف شده است، و قادر است کلاهکهای اتمی را تا هدفهایی در مسافتهایی دور مانند پکن و شانگهای حمل کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام هند گفت چین و هند رقیب هم نیستند، شریک يکديگرند، و هر دو باید برای گسترش همکاری راهبردی، پیشبرد توسعه دو جانبه و حفظ صلح و ثبات در منطقه کار کنند.


با این حال، گلوبال تایمز، روزنامه حزب کمونیست چین، با هشداری به آزمایش موشک پاسخ داد و گفت هند در آینده ای قابل پیش بینی شانسی برای مسابقه تسلیحاتی با چین نخواهد داشت.


پاکستان، رقیب دیرینه هند، واکنش رسمی به پرتاب موشک نشان نداد. اما سخنگوی وزارت امور خارجه گفت پاکستان بر اساس یک توافق دوجانبه پیش از آزمایش موشک از آن آگاه شده بود.


پیش از پرتاب، مقامات هند یادآور شدند که پرتاب این موشک نباید تهدیدی شمرده شود. سخنگوی سازمان پژوهش و توسعه صنایع دفاعی هند گفت کشور سیاست «استفاده نخست» ندارد و سیستمهای موشکی هند برای مقابله با کشور مشخصی تولید نمی شوند.


امریکا از تمام قدرتهای اتمی خواسته است در مورد تواناییهای اتمی خویشتنداری نشان دهند.


روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت واشنگتن از آزمایش موشکی هند آگاه بود  و افزود هند در عدم گسترش تسلیحات اتمی سابقه ای درخور دارد و با جامعه بین المللی در مسائل مربوط به آن همکاری می کند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر