۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

حسین موسویان: معامله اتمی با ایران ممکن است

حسین موسویان٬ از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده در مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ با انتشار مقاله‌ای در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ راهکارهایی برای رهایی از بن‌بست ۹ ساله بحران اتمی ایران ارائه کرده است.
در آستانه ازسرگیری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران٬ حسین موسویان٬ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده در مناقشه هسته‌ای که اکنون در آمریکا به سر می‌برد٬ اعلام کرده است که در شرایط کنونی دست‌یابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ممکن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ آقای موسویان گفته جمهوری اسلامی قصد دارد به تقابل با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته‌ای که نزدیک به یک دهه از آغاز آن می‌گذرد٬ پایان دهد. به اعتقاد او شرط لازم برای این کار این است که ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش حق غنی‌سازی ایران در خاک این کشور را به رسمیت بشناسند و نشان دهند که تهدید و جنگ٬ تنها گزینه‌های روی میز جامعه جهانی نیستند.

او می‌گوید «برای درخواست توقف غنی‌سازی دیگر خیلی دیر است» و ایران از سال ۲۰۰۲ به قابلیت "توسعه فوری سلاح هسته‌ای" دست یافته است. او این فرآیند را برگشت‌ناپذیر می‌داند و برای بازگرداندن پرونده هسته‌ای به وضعیت عادی راه‌هایی پیشنهاد می‌کند.

این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و از منابع آگاه در برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید مذاکرات پیش‌رو در استانبول فرصت مناسبی برای برون‌رفت از بن‌بست ۹ ساله در بحران هسته‌ای ایران است. حسین موسویان این نکات را در مقاله‌ای با عنوان "راه‌حل‌های واقعی برای بن‌بست هسته‌ای ایران" که برای روزنامه بوستون‌گلوب نوشته مطرح کرده است.

موسویان می‌گوید جمهوری اسلامی موضع توقف قطعی غنی‌سازی گروه ۱+۵ را نخواهد پذیرفت و لازم است که قدرت‌های غربی از مواضع پیشین خود عقب‌نشینی کنند. این در حالی است که منتقدان تساهل در برابر ایران می‌گویند باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کرد؛ قطعنامه‌هایی که به‌صراحت توقف بی‌قید و شرط غنی‌سازی از سوی ایران را خواستار شده‌اند.

پیشنهاد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در برابر توقف تحریم‌ها

حسین موسویان با انتقاد از رویکرد "تغییر رژیم" آمریکا و متحدانش٬ گفته است: «آمریکا باید به رهبران جمهوری اسلامی ثابت کند که سیاست‌هایش معطوف به تعامل است و نه تغییر رژیم در ایران.» او می‌افزاید: «واقعیت این است که تحریم‌های فلج‌کننده٬ عملیات پنهان و حمله نظامی٬ برنامه هسته‌ای ایران را کند خواهد کرد٬ اما در متوقف کردن آن ناکام خواهد بود.»

به اعتقاد او باید جنگ‌طلبان را دعوت به آرامش کرد و از سوی دیگر ایران باید غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را که می‌تواند پروسه ساخت بمب را به‌طور محسوسی تسریع کند٬ متوقف سازد. علاوه بر این٬ ایران باید با پذیرش پروتکل الحاقی٬ نظارت بازرسان را تسهیل کند و شفافیت بیشتری در پیش بگیرد.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی می‌گوید آمریکا می‌تواند در مقابل این اقدامات ایران٬ تحریم‌های گسترده علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را متوقف کند تا پرونده هسته‌ای ایران به وضعیت عادی بازگردد.

حسین موسویان که اکنون به عنوان پژوهشگر مهمان در دانشگاه پرینستون حضور دارد٬ در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ پیش از روی کار آمدن دولت اصول‌گرای محمود احمدی‌نژاد٬ از مذاکره‌کننده‌های ارشد در مناقشه‌ی هسته‌ای ایران بود. پس از روی کار آمدن اصول‌گرایان٬ او علاوه بر برکناری٬ مدتی را در زندان گذراند و به جاسوسی و تبلیغ علیه نظام متهم شد٬ تا این‌که مجبور شد از مرزهای کشور بگریزد و به آمریکا پناه ببرد.

حسین موسویان که در زمان حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عنوان یک چهره میانه‌روی سیاسی شناخته می‌شد٬ اکنون نقشی در سیاست‌گذاری‌ها ندارد٬ اما دیدگاه او از دیدگاه‌های کمتر بازتاب‌یافته در رسانه‌های غربی است.

مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین) در استانبول برگزار خواهد شد.

EN/DK

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر