۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها را دوست دارند

این که محصولات آلمانی شهرت و محبوبیت جهانی دارد، امر تازه‌ای نیست. تازه اینست که آلمانی‌ها به‌خاطر پذیرش مسئولیت بیشتر در گستره‌ی بین‌المللی، وجهه‌ی مقبول‌تری در جهان یافته‌اند؛ به ویژه نزد آمریکایی‌ها.
آمریکایی‌ها تا کنون، "عاشق" یخچال و ماشین‌ رختشویی ساخته‌ی آلمان بودند، با خرید خودروهای آلمانی نه تنها "امنیت" خود و خانواده‌ را تأمین می‌کردند، بلکه موقعیت برتر اقتصادی ـ اجتماعی خویش را نیز به رخ دیگران می‌کشیدند و اگر مواد غذایی و ادویه‌جات فرهنگ‌های دیگر به خانه‌شان راه یافته بود، آبجو و خردل و نان سیاه و انواع و اقسام کالباس‌های مختلف آلمانی را هم می‌شد سر سفره‌شان پیدا کرد.

تازه‌ترین نظرسنجی سفارت آلمان در واشنگتن که از سوی موسسه‌ی پژوهشی معتبر "فرانک مجید" ((Frank Magid Associates  صورت گرفته، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به آلمانی‌ها بیش از پیش و به دلایل دیگر علاقمند شده‌اند. به‌گزارش اشپیگل آنلاین، وجهه‌ی عمومی آلمان نزد ۵۵ درصد از پرسش‌شوندگان آمریکایی "بسیار عالی یا خوب" است. در سال ۲۰۰۹، تنها ۴۸ درصد پرسش‌شوندگان "آلمان خوب قدیمی" را تحسین می‌کردند.

حضور آلمان در عرصه‌ی جهانی

بر اساس این نظرسنجی که بین ۱۵۱۷ شهروند آمریکایی از ۱۸ سال به بالا صورت گرفته، نقش سیاسی آلمان در گستره‌ی بین‌المللی دلیل تعیین‌کننده‌ی این افزایش محبوبیت است. در حال حاضر ۵۸ درصد آمریکایی‌ها به "احساس مسئولیت روزافزون" آلمان ارج می‌گذارند، در حالی که در سال ۲۰۰۹، تنها ۴۳ درصد از حضور آلمان در عرصه‌ی جهانی راضی بودند.  

آلمانی‌ها این امر را به‌ویژه مدیون فعالیت‌های ارتش این کشور در افغانستان‌اند. این فعالیت‌ها در سال ۲۰۰۹، به نظر  ۲۳ درصد از پرسش‌شوندگان "مثبت" ارزیابی شده بود. در حال حاضر این رقم به بیش از ۳۲ درصد رسیده است. با این‌حال ۱۲ درصد از آنان معتقدند که آلمان نقش عمده‌ای در مبارزه با تروریسم در هندوکش بازی نمی‌کند. در همین چارچوب، ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برآنند که آلمان، یکی ازمهم‌‌ترین "کشورهای دوست آمریکا" در عرصه‌ی بین‌المللی است؛ پس از بریتانیای کبیر (۶۷ درصد) و  کانادا (۶۳).




قدرت اقتصادی

نتایج موسسه‌ی پژوهشی "فرانک مجید" نشان می‌دهد که‌ بیش از ۵۸ درصد پرسش‌شوندگان معتقدند که آلمان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان است و ۵۴ درصد برآنند که این کشور نقشی تعیین‌کننده در زمینه‌ی پژوهش و گسترش تکنولوژی ایفا می‌کند. با این‌حال تنها ۲۶ درصد بر این باورند که آلمان امکانات لازم را برای نجات اروپا از بحران مالی در اختیار دارد. ۱۹ درصد این افراد تصور می‌کنند که بریتانیای کبیر، (که به حوزه‌ی کشورهای یورو تعلق ندارد) می‌تواند این نقش را به عهده بگیرد. تقریباً یک سوم پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که اطلاعات خوبی درباره‌ی آلمان دارند و حدود یک چهارم آنان هم یک یا دو بار از این کشور دیدن کرده‌اند.

علاقه‌ی متقابل

این علاقه، البته یک‌طرفه نیست: بر اساس نظرسنجی‌ای که در سپتامبر گذشته از سوی نهاد "جرمن مارشال" منتشر شد، ۶۰ درصد شهروندان آلمانی شرکت‌کننده در این تحقیق، نقش برجسته‌ی آمریکا را در امور بین‌المللی تأئید می‌کنند. به‌ویژه، رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما نزد پرسش‌شوندگان از محبوبیت خاصی برخوردار است و ۷۳ درصد آنان، با شیوه‌ی مبارزه‌ی او با تروریسم جهانی موافقند.

آمریکایی‌های و آلمانی‌های پرسش‌شونده با این‌حال در یک نکته از هم فاصله می‌گیرند: در پاسخ به این پرسش که آیا با جنگ تحت شرایط ویژه‌ به عنوان ابزاری برای اجرای عدالت موافقند یا نه؟ ۷۵ درصد آمریکایی‌ها به این سوال پاسخ مثبت داده‌اند و ۷۰ درصد آلمانی‌ها پاسخ منفی.

FF/MM
 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر