۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

اروپا می گوید جایی برای کاهش تحریم ها نیست

پس از مذاکرات روز یکشنبه در استانبول میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفت که تهران در ازای کاهش تحریم ها، آماده حل نگرانی های جهانی برسر برنامه اتمی اش است.


آقای صالحی به خبرگزاری ایسنا گفت که جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند اما تهران آماده مذاکره درباره سطح غنای اورانیوم است.


وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار با پنج عضو دائمی سازمان ملل متحد و آلمان در استانبول را موفقیت آمیز و سازنده خواند.


برخی از کشورهای قدرتمند جهان به برنامه اتمی ایران مشکوک هستند و می گویند تهران از برنامه صلح آمیز به عنوان پوششی برای مخفی کردن تلاش هایش در جهت سلاح استفاده می کند. تهران این اتهامات را رد می کند.


خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر خارجه دانمارک گفته است تا زمانی که ایران در جهت براورده کردن خواسته های جهانی در برنامه اتمی اش گام بردارد، هیچ راهی برای کاهش تحریم های اعمال شده غرب علیه ایران وجود ندارد. دانمارک رئیس دوره ای اتحادیه اروپا است.


دیدگاه های مختلف


باراک اوباما روز یکشنبه گفت دولت آمریکا طی مذاکرات اخیر هسته ای در ترکیه، «هیچ امتیازی» به ایران ندادیم.


آقای اوباما این سخنان را در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ایراد کرد. آقای نتانیاهو پس از مذاکرات استانبول گفته بود که آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند با موافقت درمورد برگزاری دور بعدی مذاکرات در بغداد، به ایران «پاداش بدون زحمت» داده اند.


فشارهای بین المللی بر ایران افزایش یافته است. تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران قرار است که از ۱۱ تیر (۱ ژوئیه) اجرایی شوند و همزمان سایه تهدید حمله نظامی اسرائیل همچنان بر سر ایران است. اسرائیل می گوید تهران مخفیانه تلاش می کند تا به سلاح اتمی دست یابد و بارها تهدید کرده در دفاع از تهدید احتمالی نظامی ایران، آماده دفاع از خود است.


دور قبلی مذاکرات میان ایران و ۵ +۱ ، ۱۵ ماه پیش متوقف شد و حالا پس از دیدار استانبول قرار است طرفین قرار است که بار دیگر در سوم خرداد در بغداد ملاقات کنند.


نقش ترکیه


ترکیه برای مدت ها تلاش می کرد که درجهت حل اختلاف میان ایران و غرب بر سر برنامه اتمی تهران تلاش کند. در گذشته، ترکیه از آنچه که برنامه اتمی صلح آمیز ایران می خواند، دفاع می کرد و حتی دو سال پیش علیه قطعنامه های سازمان ملل متحد علیه تهران رأی داد.


اما تحلیلگران می گویند نقش ترکیه در تسهیل رابطه، به دلیل نارضایتی فزاینده ایران از سیاست خارجی آنکارا، بخصوص در مورد تغییر رژیم سوریه، تضعیف شده است. زیرا سوریه متحد مهم منطقه ای تهران است و حمایت قوی دولت ترکیه از اپوزیسیون سوریه که در جنگی یک ساله با حاکمیت دمشق است، تهران را خشمگین کرده است.


همین خشم باعث شد که تهران تلاش کند با برگزاری مذاکرات در استانبول مخالفت کند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش گفت «ایران به علت نداشتن صداقت دایما در حال از دست دادن وجهه بین المللی خود است.»

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر