۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

آيا ايران می تواند به آمريکا حمله سايبری کند؟

يکی از مشاوران وزارت دفاع آمريکا در اين زمينه می گويد: «ايران اکنون از تمام منابع و امکانات لازم برای تبديل شدن به يکی از بازيگران عرصه جنگ سايبری را در اختيار دارد.»وب سايت آمريکايی «ان پی آر»، در تحليلی می نويسد که مقامات امنيتی آمريکا و کارشناسان مستقل در اين کشور همواره نگران حملات سايبری از سوی کشورهايی نظير چين و روسيه به زيرساخت های حساسی نظير شبکه انرژی و ارتباطات و يا سيستم های مالی در آمريکا بوده اند. ولی اکنون از تهديد سايبری جديدی صحبت می شود که ايران است.

شايد ايران امکانات روسيه و چين را نداشته باشد ولی در سالهای اخير به خاطر بحران هسته ای دشمنی آن کشور با آمريکا تشديد شده و احتمال تداوم اين دشمنی ها در روابط ايران و آمريکا بسيار قوی است. ولی در صورت تداوم اين خصومت ها آيا ايران حملات سايبری به آمريکا را مد نظر قرار خواهد داد.؟

« ديمتری آلپرويچ » پژوهشگر جنگ سايبری می گويد:« درصورت اعمال فشار بيشتر به ايران نگرانی ها در مورد توانايی آنها در به راه انداختن يک جنگ سايبری افزايش خواهد يافت . اگر حکومت ايران به اين نتيجه برسد که موجوديت آن به طور جدی به خطر افتاده و يا ممکن است حمله نظامی به آن کشور اتفاق بيافتد آنها مسلما برای پيشگيری از وقوع اين حملات و يا برای تلافی کردن حملات نظامی از جنگ سايبری استفاده خواهند کرد.»

افزايش چشمگيری توانائی های ايران

وب سايت «ان پی آر» خاطر نشان می کند که در ارزيابی کنگره آمريکا که اوايل سال جاری انتشار يافت « جيمز کلپر » مدير امنيت ملی گفت که ايران اکنون آمادگی و تمايل بيشتری برای حمله به آمريکا دارد و افزود که توانايی های ايران در عرصه جنگ سايبری در سالهای اخير افزايش چشمگيری داشته است.

به عنوان مثال دستگاههای امنيتی ايران در کنترل ارتباطات اينترنتی مخالفان رژيم توانايی خوبی نشان داده اند. با تشکيل نهادی تحت عنوان جنگ سايبری ، تعداد زيادی از هکرهای طرفدار حکومت را سازماندهی کرده و تاکنون توانسته اند علاوه بر مسدود کردن وب سايت هايی نظير توئيتر و يا نفوذ در شبکه گوگل، در داخل ايران نيز حملات سايبری موفقی را برای نفوذ در وب سايت های ديگر انجام دهند.

کارشناسان ايمنی شبکه کامپيوتر يادآوری می کنند که هکرهای ايرانی از سطح متوسط هکرها بهتر عمل کرده و قاعدتا رژيم ايران نيز بايد به خوبی آنها باشد. شکی نيست که آنها از امکانات مالی لازم برخوردار هستند و انگيزه زيادی برای اين نوع حملات دارند. در عين حال به بهترين دانشگاههای جهان برای کسب و آموزش فن آوری های جديد دسترسی دارند.

وب سايت رسانه ملی آمريکا می افزايد که نگرانی اصلی احتمال وقوع حملات سايبری و نفوذ در شبکه های ارتباطی حساس مثل عرصه انرژی و يا موسسات مالی آمريکاست. اکثر کارشناسان جنگ سايبری معتقدند که هکرهای ايرانی فعلا چنين توانايی ندارند. ولی شايد با توانايی امروزی خود قادر باشند در وب سايت بانکهای آمريکايی و بين المللی نفوذ کرده و خرابکاری کنند.

«ديمتری آلپرويچ» کارشناس تهديد سايبری دولتی می گويد:« اگر کسی بتواند وارد سيستم اطلاعاتی بانکها شده و بايگانی آنها را دستکاری کند اختلال گسترده ای به وجود خواهد آورد که پيامدهای آن تا مدتها ادامه خواهد يافت.»

خطر حملات سايبری

اگر ايران به چنين عرصه ای وارد شود با واکنش ارتش آمريکا روبرو خواهد شد که از توانايی و امکانات گسترده ای برای جنگ سايبری برخوردار است. شايد نگرانی از شکست در يک چنين رويارويی خطرناکی ايران را از آغاز جنگ سايبری عليه آمريکا برحذر دارد.

برخی از کارشناسان امور امنيتی و دفاعی معتقدند که ايران نيز همچون اکثر حکومت های جهان، توانايی های خود در عرصه جنگ سايبری و يا توانايی های هسته ای خود را به عنوان يک ابزار دفاعی و برای جلوگيری از حملات ديگران توسعه می دهد. ولی نکته ای که بيش از همه جای نگرانی دارد احتمال انتقال اين توانمندی و يا فن آوری ها به دست گروههايی است که در استفاده از آن برای حمله به منافع آمريکا ترديد نخواهند کرد.

«ان پی آر» می افزايد که يکی از گروههايی که ممکن است از ايران چنين کمک هايی دريافت کند حزب الله لبنان است . اين گروه در گذشته نيز برای شناسايی خبرچين ها در صفوف خود و يا برای انجام حملات به خاک اسرائيل از فن آوری های سايبری پيشرفته ای استفاده کرده است.

« فرانک سيلوفو» مدير مرکز پژوهش های امنيتی در دانشگاه « جورج واشنگتن» می گويد:« ايران در زمينه استفاده از گروههای تندرو وابسته به آن کشور سابقه طولانی دارد و بنابراين نبايد ترديد چندانی داشت که آن کشور برای پيشبرد حملات سايبری خود از اين گروهها استفاده خواهد کرد.»

در هفته جاری کميته های امور دفاعی و امنيت ملی مجلس سنا و مجلس نمايندگان آمريکا قرار است گزارش جديدی را در مورد توانايی های ايران در زمينه جنگ سايبری بررسی کنند.

« پاتريک ميهان» رييس کميته امور امنيتی و مبارزه با تروريسم کنگره آمريکا می گويد:« ما می دانيم که اگر حکومت ايران به طور جدی احساس خطر کند حتما در عرصه جنگ سايبری فعال خواهند شد. ما می دانيم که آنها توانايی هايی دارند و به همين خاطر لازم است ارزيابی دقيق تری از اين توانايی ها به دست بياوريم.»

مقامات دولت آمريکا از اظهار نظر مستقيم و دقيق در مورد توانمندی های ايران در عرصه جنگ سايبری پرهيز می کنند ولی به طور کلی می پذيرند که اين مسئله را بايد يک خطر تلقی کرد.

«جان برنان» مشاور کاخ سفيد در امور مبارزه با تروريسم می گويد:« چندين کشور در حال توسعه توانايی های خود در عرصه جنگ سايبری هستند و در برخی از اين موارد مناسبات آن کشورها با دولت آمريکا بسيار تنش آلود است. ما به اين مسئله توجه داريم و در مورد کشورهايی که هم توانايی و هم انگيزه لازم را دارند، ما از تمام امکانات خود برای پيشگيری از وقوع چنين حملاتی استفاده خواهيم کرد.»

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر