۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

بان کی مون: تصرف ميدان نفتی هگليگ توسط سودان جنوبی غیر قانونی است

دبير کل سازمان ملل متحد می گوید، تصرف ميدان نفتی هگليگ توسط سودان جنوبی غیر قانونی و نقض حاکمیت همسايه شمالی آن کشور، سودان، است.


روز پنجشنبه در مصاحبه ای با خبرنگاران در نیویورک، دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، از سودان جنوبی خواست نیروهای خود را از اين منطقه مرزی نفت خيز، که هر دو کشور ادعای مالکيت آن را دارند، خارج کند.


آقای بان همچنین از دولت سودان خواست گلوله باران و بمباران خاک سودان جنوبی را متوقف کند و از منطقه مورد مناقشه ابيه خارج شود.


مذاکره کننده ارشد سودان جنوبی، پاگان اموم، اظهار داشت، مقامات جوبا، پايتخت سودان جنوبی، برای متوقف کردن درگيری ها آماده اند.


اموم افزود که دولت سودان جنوبی می خواهد اطمينان حاصل کند که طرفين از تمام اراضی مورد مناقشه خارج شوند و از جامعه بين المللی برای حل و فصل منازعات مرزی استفاده کنند.


رئیس جمهوری سودان، عمر البشیر، تهديد کرد که در صورت ادامه درگيری های مرزی، سودان جنوبی در يک جنگ تمام عيار درگير خواهد شد.


روز چهارشنبه، عمر البشیر، قول داد سودان جنوبی را درهم کوبد، و دولت اين کشور را به يک حشره تشبیه کرد. روز پنجشنبه او گفت: به دولت سودان جنوبی «با استفاده از زور درس خواهد داد» و عهد کرد که منطقه هگليگ را که هفته گذشته به تصرف نيروهای سودان جنوبی درآمد پس بگيرد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر