۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

اعطای جایزه ابوسینا به شیرین عبادی در آلمان

جایزه سال ۲۰۱۲ انجمن ابوسینای آلمان به شیرین عبادی برنده نوبل صلح تعلق گرفت. این‌جایزه ۵۰ هزار یورویی روز ششم ماه مه در کلیسای پاولوس‌فرانکفورت اعطا می‌شود. سخنران مراسم وزیر فرهنگ اتریش خواهد بود.


انجمن ابوسینای آلمان اعلام کرد که جایزه ابوسینا در سال ۲۰۱۲ به خاطر «تلاش بی‌واهمه برای آزادی و حرمت‌انسانی به‌ویژه همزیستی مسالمت‌آمیز و آزادانه انسان‌ها در شرق و غرب» به خانم شیرین عبادی تقدیم شده است.

به ‌گزارش خبرگزاری کلیسای پروتستان آلمان، جایزه نقدی قرار است روز ششم ماه مه امسال (۱۷ اردیبهشت) در کلیسای پاولوس شهر فرانکفورت تقدیم عبادی شود. در مراسم اعطای این جایزه خانم کلاودیا شمید   وزیر فرهنگ و آموزش اتریش سخنرانی خواهد کرد.

دریافت‌کنندگان پیشین جایزه ابوسینا

انجمن ابوسینا در سال ۲۰۰۵ به وسیله "یاشار بیلگین" رئیس بنیاد تندرستی ترکیه و آلمان در شهر گیسن و گروهی از پزشکان و دانشمندان علوم پزشکی آلمان تاسیس شد. این انجمن اعلام کرده است که جایزه خود را هر سال به یکی از چهره‌ها یا نهادهایی تقدیم می‌کند که در جهت تفاهم میان فرهنگ‌ها و نزدیکی آن‌ها می‌کوشند.

هدف انجمن ابوسینا زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام ابوعلی سینا است که در قرن‌های دهم و یازدهم میلادی در همدان می‌زیست و در اروپا نیز به‌عنوان یکی از مهمترین بنیادگذاران علم پزشکی دانشگاهی شهرت دارد. جایزه این انجمن را تاکنون رئيس اسبق مجلس فدرال آلمان خانم ریتا سیسموت، سعید میرهادی نویسنده و شاعر ایرانی تبار مقیم آلمان، گئورگس کورم وزیر دارایی پیشین لبنان ، احمد تان، وزیر جهانگردی پیشین ترکیه و سفیر سویس در آلمان دریافت کرده‌اند. در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار این جایزه به نهاد "اتحاد تمدن‌ها" تعلق گرفت.

شیرین عبادی، دریافت‌کننده جایزه امسال انجمن ابوسینا در سال ۲۰۰۳ میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.

JT/SJ
 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر