۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

«افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌ شالی‌کاری به دلیل عدم حمایت دولت»





خبر - مردمک



هم‌زمان با آغاز نشای برنج در استان‌های شمال ایران، نایب رئیس انجمن برنج می‌گوید که هزینه شالی‌کاران امسال در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‎‌ها و عدم حمایت دولت سه برابر افزایش یافته و بخشی از شالیزار‌ها تبدیل به باغ شده است.




پرویز حسین نتاج در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا که روز دوشنبه، ۲۸ فروردین منتشر شده، افزوده است که ۷۰ درصد از مجموع هزینه‌های شالی‌کاری مربوط به کارگران است و کشاورزان قادر به تامین آن نیستند که منجر به افزایش بیکاری شده است.



او با انتقاد از افزایش واردات برنج گفت دولت سالانه به طور میانگین یک میلیون تن برنج وارد می‌کند که در بد‌ترین شرایط نیاز ایران تنها ۴۰۰ هزار تن است و در نتیجه «کشاورزان خساراتی را می‌پردازند که در ایجاد آن هیچ نقشی ندارند.»



از طرف دیگر، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا نوشته است که اعلام نشدن قیمت تضمینی برنج توسط دولت و کمبود کود شیمیایی منجر به نگرانی کشاورزان شده و این درحالی است که بیش از ۱۰ سال‌ از طرح خودکفایی برنج گذشته و ایران همچنان به واردات ادامه می‌دهد.



بر اساس آمار هفته گذشته گمرک ایران، در سال ۹۰ از سه کشور امارات متحده عربی، هند و پاکستان بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار وارد شده که نسبت به سال ۸۹ از لحاظ وزن ۷۵. ۳۸ درصد رشد داشته است.



پیش از این نیز، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گزارش داده بود که با وجود افزایش تولید برنج در استان‌های شمال ایران طی سال گذشته، برنج بیش از نیاز کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است. این خبر با واکنش دولت مواجه شد.



وزارت صنعت، معدن و تجارت در جوابیه‌ای اعلام کرد که طی سال ۹۰ هیچ‌گونه خرید برنج از منابع خارجی انجام نداده و انتساب این اقدام «کذب محض» است و افزود که واردات متعلق به بخش خصوصی و غیردولتی بوده است.



این درحالی است که در اسفند ماه ادامه واردات این محصول از هند که پیش‌تر توسط وزارت جهاد کشاوری ممنوع اعلام شده بود، هشدار یک نماینده مجلس را در پی داشت و او گفته بود وزارت صنعت، معدن و تجارت با این کشور برسر واردات برنج به توافق رسیده است.



اگر مصرف سرانه برنج براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ۴۵ تا ۴۶ کیلوگرم باشد، نیاز سالانه به واردات برنج یک میلیون تن است و اگر مصرف سرانه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ۴۰ کیلوگرم باشد واردات ۷۰۰ هزار تن برنج در سال نیاز داخلی را تامین می‌کند.



پیش از این نیز ۵۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای، نسبت به واردات بیش از اندازه برنج خارجی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اعتراض کرده بودند.



واردات برنج در سه سال گذشته به یکی از موضوعات محوری اقتصاد ایران تبدیل شده و ماجرای ورود برنج‌های آلوده به فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب از هند و پاکستان که نگرانی کار‌شناسان و مسئولان را به همراه داشت.



در راستای انتشار اخبار افزایش واردات برنج توسط دولت و افزایش هزینه‌های شالی‌کاران و نگرانی‌های آن‌ها، دبیر انجمن برنج ایران نیز از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داده است.



جمیل علیزاده شابق هفته گذشته گفته بود که امسال قیمت هر کیلوگرم برنج در شهرهای شمالی ایران به طور متوسط در حدود ۴۰۰۰ تومان و در تهران نیز به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسیده است.



به گفته او، دلالان و سوداگران برنج به بهانه گران شدن هزینه سوخت که تاثیر مستقیمی بر هزینه حمل ونقل برنج از شمال کشوربه پایتخت دارد، قیمت برنج را افزایش می‌دهند.



آقای علیزاده افزوده بود که کیفیت برنج‌های وارداتی عرضه شده در مراکز فروش در تهران بسیار پائین‌تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال ایران عرضه می‌شوند.



افزایش هزینه‌های کشاورزی در ایران که یکی از پیامدهای هدفمندی یارانه و عدم حمایت دولت از بخش تولید است موضوعی است پیشتر رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نیز درباره آن گفته بود «دولت کم آورده و پولی برای ارائه به بخش تولید باقی نمانده است.»



سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز ۲۵ دی هشدار داده بود که با این وضعیت، کشاورزی در حال آسیب دیدن است و اگر بنا باشد گام بعدی هدفمندی با قیمت حامل‌های انرژی شروع شود، کار برای کشاورزان سخت‌تر خواهد شد.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر