۲۶ فروردین، ۱۳۹۱

«کمک ۱۲ میلیون دلاری اوباما» برای اپوزیسیون سوریه

در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، ۲۶ فروردین، به نقل از چند مقام آمریکایی از «کمک ۱۲ میلیون دلاری» رئیس جمهور ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه خبر داد، روزنامه گاردین می‌گوید که نیروهای بشار اسد بار دیگر شهر حمص را بمباران کرده‌اند.در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، ۲۶ فروردین، به نقل از چند مقام آمریکایی از «کمک ۱۲ میلیون دلاری» رئیس جمهور ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه خبر داد، روزنامه گاردین می‌گوید که نیروهای بشار اسد بار دیگر شهر حمص را بمباران کرده‌اند.

این خبرگزاری از قول چند مقام در دولت آمریکا که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید که باراک اوباما هفته گذشته با امضای خود پای این بسته ۱۲ میلیون دلاری به آن رسمیت بخشیده است. هدف از این کمک «تسریع سقوط بشار اسد» اعلام شده است.  

این مقامات آمریکایی، به گفته خودشان، به دلیل «خطری که مخالفان بشار اسد در یک سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند» به شکل این کمک‌ها دقیقا اشاره نکرده‌اند.

با این حال ماه گذشته که رئیس جمهور آمریکا و چند مقام دیگر در دولت او گزینه کمک به اپوزیسیون سوریه را مطرح کردند، حرف از کمک‌های «مخابراتی، پزشکی و دیگر کمک‌های غیرمرگبار» بود.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه از قول یک سازمان حقوق بشری از بمباران دوباره شهر حمص در جمعه شب و نخستین ساعات روز شنبه خبر داده است. این در حالی است که از روز پنج‌شنبه در سوریه آتش‌بس اعلام شده است. 

شورای عمومی انقلاب سوریه نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر به دست نیروهای دولتی در جریان سرکوب تظاهرات اعتراض‌آمیز در سراسر کشور در روز جمعه خبر داد.

خبر افزایش کمک ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه و مخالفان حکومت آقای اسد یک روز پس از آن منتشر شده است که روسیه، متحد دیرین سوریه، با اعتراض به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب آن را دست‌کم یک روز به تعویق انداخت .

این در حالی است که روسیه و چین، دیگر حامی قدرتمند سوریه، پیش از این نیز از تصویب دو قطعنامه علیه رژیم بشار اسد و خشونت‌های او در برابر مخالفان حکومت با تکیه بر حق وتوی خود در شورای امنیت جلوگیری کرده‌اند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه ضمن اعلام مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت که کشورش تمام تلاش خود را برای حمایت از نظام بشار اسد در مقابل «عزم غرب برای تغییر آن به روش لیبی» به کار می‌بندد. 

نگرانی روسیه و چین از آن است که کمک‌های آمریکا به اپوزیسیون سوریه در نهایت به دخالت نظامی در این کشور به شکلی که در لیبی به سقوط معمر قذافی انجامید بینجامد.

از همین رو بعید نیست که خبر روز شنبه آسوشیتدپرس بار دیگر به نگرانی و ناخشنودی روسیه و چین دامن بزند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کمک‌های تازه اوباما به اپوزیسیون سوریه احتمالا شامل پوشاک، جلیقه‌های ضدگلوله، تجهیزات مخابراتی، دوربین‌های دید در شب، و دیگر مواردی خواهد بود که «واشینگتن سال گذشته در اختیار شورشیان لیبی گذاشت».

با این همه منابع دولتی این خبرگزاری تاکید کرده‌اند که «بخش اعظم» این کمک‌ها «پزشکی و مخابراتی» خواهد بود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر