۳۰ بهمن، ۱۳۹۰

سود و زیان تحریم امارات؛ دروازه تجارت بسته می‌شود







حمید مافی

 جرس:  حلقه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هر روز تنگ‌تر می‌شود. در شرایطی که مقامات رسمی جمهوری اسلامی در تلاش هستند که تحریم‌ها را بی‌اثر بر وضعیت اقتصادی ایران جلوه دهند، مجموعه گزارش‌ها از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که تعداد کشورهای تحریم کننده رو به افزایش است. 







امارات متحده عربی و قطر دو کشوری هستند که به تازگی به باشگاه تحریم کنندگان بانک مرکزی ایران پیوسته‌اند. این دو همسایه جنوبی ایران در شرایطی اعلام کرده‌اند که سیستم بانکی ایران را تحریم خواهند کرد که بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی از کشور امارات و سیستم بانکی این کشور به عنوان یک میانجی و واسطه در تجارت جهانی استفاده می‌کنند.




سهم امارات در تجارت خارجی ایران




آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که امارات متحده عربی در ردیف اول کشورهای وارد کننده کالا به ایران قرار دارد. این کشور با ۷۷۸. ۱۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۶۲. ۱۶ میلیون دلار ۴۸. ۳۸ درصد از واردات ایران را به لحاظ وزن و ۶۸. ۳۲ درصد به لحاظ ارزش بیشترین سهم در واردات کالا به ایران را دارد.




امارات همچنین سومین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود. این کشور به لحاظ وزنی ۱۴. ۸ و به لحاظ ارزشی ۳۰. ۱۴ درصد از سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. ایران در ده ماه نخست امسال ۸۴۰. ۴ هزار تن کالا به ارزش ۸۰۶. ۳ میلیون دلار کالا به امارات متحده عربی صادر کرده است.




همچنین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که امارات ۳۷. ۴۰ درصد از واردات ۲۸۵. ۱ هزار تن برنج به ایران در ده ماه نخست امسال را به خود اختصاص داده است. این کشور ۵۰۸ هزار تن برنج به ارزش ۳۹۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده است.




امارات همچنین نخستین مبداء واردات گوشی موبایل به ایران است. از مجموع گوشی‌های وارداتی به ایران ۸۵. ۴۳ درصد آن سهم امارات بوده است.


 


این کشور همچنین مقام نخست واردات پوشاک به ایران را هم در اختیار دارد. از مجموع دو هزار تن پوشاک وارد شده به کشور، ۶۸۵ تن آن به ارزش ۹۹۱. ۵ میلیون دلار، از امارات وارد شده است. این کشور به لحاظ وزنی ۶۶. ۴۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۸. ۳۶ درصد از واردات پوشاک به ایران را در اختیار دارد.




امارات دومین مبداء وارداتی سیگار به ایران هم به شمار می‌آید. از مجموع پنج هزار تن سیگار وارداتی به کشور ۴۸۶ تن آن به ارزش ۵۴۰. ۲ میلیون دلار از امارات وارد می‌شود. سهم وزنی امارات از بازار سیگار ایران ۸. ۱۰ و سهم ارزشی این کشور ۳. ۴۳ درصد اعلام شده است.




درآمد ایرانی ها در جیب اماراتی‌ها




تارنمای اینترنتی بازتاب چندی پیش گزارشی از مبادلات تجاری ایران و امارات در هفت سال گذشته منتشر کرد که نتایج آن نشان دهنده تراز تجاری منفی ایران در مقایسه با همسایه جنوبی خود بود. بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ مجموع واردات ایران از امارات به ۹۴ میلیارد دلار رسیده است.




این گزارش که ۸۱ ماه تجارت میان این دو کشور را مورد بررسی قرار داده است، حکایت از آن دارد که در هفت سال گذشته هر ایرانی ماهیانه ۵. ۱۵ دلار هزینه خرید از امارات متحده عربی کرده و در مقابل هر شهروند اماراتی به صورت میانگین ۲۵۱ دلار درآمد حاصل از صادرات به ایران داشته است.




این گزارش نشان می‌دهد که سرانه ماهیانه هر شهروند ایرانی بابت واردات از امارات در سال گذشته ۲۳ دلار بوده که نسبت به سال ۸۴ چهار برابر افزایش داشته است. هر ایرانی در سال ۸۴ به صورت متوسط ماهیانه هشت دلار بابت واردات از امارات پرداخت کرده است. سرانه پولی که هر ایرانی به امارات فرستاده است در سال ۸۴ یکصد و سه دلار در سال گزارش شده در حالی که این سرانه در سال گذشته به ۲۸۳ دلار رسیده است.




با افزایش سرانه هر شهروند ایرانی بابت واردات از امارات، درآمد سرانه مردم این کشور از صادرات کالا به ایران نیز افزایش یافته است. در حالی که سرانه ماهیانه هر شهروند اماراتی از صادرات کالا به ایران در سال ۸۴، ۱۳۸ دلار بوده در سال گذشته به ۳۸۱ دلار رسیده است.




بر همین اساس سرانه سالانه هر شهروند اماراتی در سال ۱۳۸۴ از صادرات کالا به ایران ۱۶۶۳ دلار گزارش شده در حالی که در سال گذشته به ۴۵۷۰ دلار افزایش یافته است. در نه ماه نخست امسال نیز سرانه ماهیانه هر شهروند ایرانی برای واردات از امارات ۲۲ دلار و سرانه هر شهروند اماراتی از صادرات کالا به ایران ۳۵۱ دلار اعلام شده است.




دروازه تجارت بسته می‌شود




امارات متحده عربی در شرایطی به جمع کشورهای تحریم کننده ایران پیوسته که پیش از این مقام‌های دولتی ایران گفته بودند: امارات به تحریم‌های امریکا علیه ایران نخواهد پیوست. اما در نخستین هفته از ماه جاری سال میلادی خبرگزاری رویترز در گزارش اعلام کرد: بانک‌های مرکزی قطر و امارات هر گونه تامین مالی مبادلات بازرگانی با ایران را ممنوع کردند. براساس این گزارش شماری از فعالان بانکی در شهر دوبی گفته‌اند که بانک‌های مرکزی کشورهای امارات و قطر به بانک‌های کشورهای خود دستور داده‌اند، تامین مالی تعاملات بازرگانی با ایران را متوقف کنند.




بیش از یک ماه پیش نیز ایران و امارات به مدت ۲۴ ساعت روابط تجاری خود را به تعلیق درآوردند. اما وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که این دستور را صادر کرده بود، بلافاصله آن را تکذیب کرد.‌‌ همان زمان رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات به خبرآنلاین گفته بود که این تحریم‌ها بازرگانان ایرانی را با مشکل روبرو خواهد کرد.




این بار هم در شرایطی که مسوولان جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که تحریم اقتصادی ایران، امارات را فلج خواهد کرد، مسعود دانشمند به ایسنا گفته است: اگر یک تاجر ایرانی تا پیش از این می‌خواست مثلا به کشور چین سنگ‌آهن صادر کند، می‌توانست یک ال. ‌سی در کشور امارات باز کند و از طریق آن اعتبار اسنادی، کار مالی خود را با تاجر چینی انجام دهد یا اینکه بانک‌های اماراتی برای شرکت‌های ایرانی ال. سی باز می‌کردند که از این طریق شرکت‌های ایرانی بتوانند کار تجارت خود را به صورت رسمی انجام دهند اما اکنون این کار ممنوع شده است.




او افزوده است: تا پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل کنیم، اعتبار اسنادی در کشور امارات باز می‌کردیم اما اکنون دیگر شرکت‌های ایرانی ناچار هستند که به کشور‌ها و گزینه‌های دیگر برای گشایش ال. سی مراجعه کنند یا اینکه از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل خود کار خود را انجام دهند. اما این‌گونه نیست که با این اقدام تجارت ایران متوقف شود.




بر اساس گزارش رویترز، هم اکنون هشت هزار تاجر ایرانی فعالیت‌های خود را در کشور امارات به ثبت رسانده‌اند و با اعمال تحریم‌ها با مشکل روبرو خواهند شد. امارات در دو سال گذشته نیز چهل شرکت به ثبت رسیده در این کشور را به دلیل آن‌چه که نادیده گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نامید، تعطیل کرد.




امارات دروازه اصلی تجارت خارجی ایران به شمار می‌آید و حال تصمیم گرفته تا از سودهای ناشی از تجارت با ایران چشم بپوشد و مسوولان حکومتی در ایران نیز معتقدند که امارات از این وضعیت آسیب خواهد دید اما واقعیت ماجرا بیانگر روزهای دشوارتری است که به سراغ اقتصاد ایران خواهد آمد.

 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر