۲۵ مرداد، ۱۳۸۹

گزارش - واکنش چین به حمله احتمالی اسرائیل به ایران




واکنش چین به حمله احتمالی اسرائیل به ایران






مردمک -


مجله فوربس، در یادداشتی به تحلیل دو مقاله آخر ماهنامه آتلانتیک و ارتباط آن با جنگ و واکنش چین درصورت اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران پرداخته است.



نویسنده مقاله با اشاره به مطلب اصلی ماهنامه آتلانتیک با نام «نقطه بودن بازگشت» که به احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران در سال آینده پرداخته بود، اهمیت مقاله را در آن می‌داند که نویسنده آن، جفری گلدبرگ دسترسی قابل توجهی به نخبگان سیاسی آمریکا و اسرائیل دارد.



گلدبرگ، محاسبات استراتژیک آمریکا و اسرائیل در مورد جلوگیری از ایجاد ایران هسته‌ای و چگونگی حمله هوایی اسرائیل به این کشور را بررسی کرده بود.



به اعتقاد نویسنده فوربس، آن‌چه در نوشته گلدبرگ قابل توجه است، این است که هیچ اشاره‌ای به چین نشده است. گلدبرگ به منافع چین در خاورمیانه، رابطه آن با اسرائیل، رابطه دیپلماتیک و تجاری چین با ایران یا نقش نسبتاً ضعیف آن در حفظ تحریم‌ها علیه ایران هیچ اشاره‌ای نکرده است.



بیل بیشاپ‌، نویسنده فوربس می‌نویسد که حمله به ایران، تاثیر ویران‌کننده‌ای بر اقتصاد و ثبات سیاسی چین خواهد گذاشت.



چنان که گولدبرگ می‌نویسد، چنین ضربه‌ای از بین عواقب بد متعدد، احتمالاً باعث می‌شود که قیمت نفت سر به فلک بگذارد و اقتصاد جهان را به دوره‌ای از آشفتگی ببرد که از پاییز 2008 یا شاید حتا از شوک نفتی سال 1973، تجربه نشده باشد.



در چند ماه گذشته، اسرائیل تلاش زیادی کرده است که جدی بودن مقاصد خود مبنی بر دست نیافتن ایران به بمب هسته‌ای و عواقب احتمالی حمله به ایران را برای چینی‌ها نشان دهد.



اسرائیل در ماه آوریل، سرلشکر امیر اشل، رئیس اداره برنامه‌ریزی نیروهای دفاعی خودرا به چین فرستاد تا حمایت چین از تحریم‌های سخت‌تر سازمان ملل علیه ایران را جلب کند و «درمورد عواقب بین‌المللی اقدام نظامی به چین هشدار دهد، به‌خصوص دررابطه با اختلال در دسترسی به منابع نفت که تولید و تجارت بین‌المللی چین به آن وابسته است.»



نویسنده فوربس در ادامه می‌پرسد: آیا مقاله گلدبرگ با ایجاد مشارکت مثبت می‌تواند دولت چین را متقاعد کند که اسرائیلی‌ها برای اقدام نظامی به اندازه کافی احساس خطر کرده‌اند، درنتیجه به چین و اقتصاد جهان ضربه خواهد خورد‌، بنابراین آن‌ها نیاز به تایید تحریم‌های جدی علیه ایران خواهند داشت؟ یا شاید چینی‌ها هیچ درک درستی از جبر تاریخی و روانشناسی اسرائیلی‌ها که آن‌ها را قانع کرده بدون توجه به پیامدهای جهانی، فکر کنند حمله به ایران انتخابی قابل قبول است، ندارند.



به اعتقاد نویسنده فوربس، بحث گلدبرگ درمورد آشکارسازی چگونگی حمله‌، همچنین یادآور می‌شود که با وجود افزایش نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک چین، ایالات متحده همچنان تنها ابرقدرت جهان باقی مانده است.



چین حداقل قابلیت‌های نیروی نظامی را داراست و حضور نظامی معنی‌داری در خاورمیانه ندارد و درصورت بروز جنگ پس از حمله اسرائیل، به احتمال زیاد هیچ‌ نقش نظامی به جز ساخت و فروش سودآور اسلحه نخواهد داشت.



درصورتی که تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا درجهت جلوگیری از توسعه سلا‌ح‌های هسته‌ای با شکست مواجه شود و اسرائیل به اقدام نظامی متوسل شود، حضور چین به‌عنوان مسئول ذی‌نفع در سیستم بین‌المللی بار دیگر به مخاطره خواهد افتاد.



نویسنده فوربس تاکید می‌‌کند که چه موافق باشیم چه نه، حمله اسرائیل به ایران قابل قبول واقع می‌شود. حمایت چین از کره شمالی درپی حمله چئونان یک بار دیگر به کشورهای همسایه آسیایی چین نشان داد که این کشور قابل اعتماد نیست.



به اعتقاد بسیاری از مردم، چین می‌تواند نقش بسیار مثبتی در سوق دادن ایران به نتیجه «خوب» داشته باشد، اما چین به دلایل تجاری و محاسبه‌‌های استراتژیک غلط و بسیار کوته‌نظرانه از دستاوردهای آمریکا از انجام چنین کاری سر باز می‌زند.



در مارس 2010، بنیاد جیمزتاون، مقاله جالبی را درباره رابطه ایران و چین درصورت حمله احتمالی اسرائیل منتشر کرد. نویسنده این مقاله می‌نویسد که چین درنهایت با جامعه جهانی درجهت اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران همراهی خواهد کرد. او این مقاله را پیش از تصویب آخرین دور تحریم‌ها نوشته بود و نتیجه‌گیری او که «درصورت انتخاب بین تحریم و جنگ، چین درنهایت دومی را انتخاب خواهد کرد» بسیار زود بود.



بیل بیشاپ‌ می‌نویسد: «‌اما زیاد دیر نشده است، همه ما باید امیدوار باشیم که چین متوجه تصمیم اسرائیل و تمایل احتمالی به غوطه‌ور شدن جهان در جنگ و افسردگی دیگر شود.»








View Original Article


مطهری: دولت مانع رسیدگی به پرونده برخی مقامات است








علی مطهری نماینده محافظه‌کار مجلس از فشار دولت برای ممانعت از رسیدگی به پرونده برخی اعضای هیات دولت در قوه قضائیه خبر داد.



آقای مطهری که از منتقدان سرسخت دولت محمود احمدی‌نژاد است، خواستار رسیدگی به پرونده این مقام‌ها در جلسه سران قوا شده است.



وی گفته که «در جلسات سران قوا، پرونده‌های مفاسد بزرگ اقتصادی را هم می‌توان پیگیری کرد.»



اظهارات این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در شرایطی ایراد می‌شود که محافظه‌کاران نزدیک به احمدی‌نژاد در روز‌های اخیر حملات تندی متوجه وی کرده‌اند.



مطهری هفته گذشته گفته بود تفکر دولتی‌ها شبیه تفکر گروه «فرقان» است که در دهه شصت مرتضی مطهری (پدرش) را ترور کردند.



گروهی از نمایندگان مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد خواستار برخورد قوه قضائیه با علی مطهری و احمد توکلی دیگر نماینده منتقد دولت هستند.



محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌ها در کابینه دهم است که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، دارای پرونده فساد اقتصادی در قوه قضائیه است.



پرونده فساد مالی رحیمی آن‌طور که منتقدان دولت می‌گویند ماه‌هاست بر اثر فشار دولت در قوه قضائیه مسکوت مانده است.



منبع: ایلنا



پیشینه

نماینده مجلس: پرونده رحیمی به دستور خامنه‌ای مسکوت ماند

نادران: رحیمی رئیس حلقه فساد خیابان فاطمی است

View Original Article


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: خدا ما را نخواهد بخشید اگر آزادگان احساس كم توجهی كنند

پارلمان‌نیوز: رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ گفت: به مسئولان سفارش می‌كنم كه قدر آزادگان را بدانند كه تك تكشان در كنار جانبازان، یادگاران جنگ و استوانه‌های مستحكم برای بقای خیمه انقلابند و بدانند حق آنان در مقابل صبر ارزشمندی كه در زندان‌های بعثی‌ها داشتند، با هیچ اجر و مزد مادی ادا نمی‌شود و خدای بزرگ ما را نخواهد بخشید، اگر آنان در راه احقاق حقوق حقه خویش احساس كم‌توجهی و یا خدای ناخواسته احساس غبن كنند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به كشور به بیان دیگاه‌های خود در این ارتباط پرداخت.

متن این دیدگاه در ادامه می‌آید ؛

اكنون وقتی به لحظه ورود آزادگان به وطن می‌اندیشم، تمام وجودم سرشار از شور و شعف می‌شود. عزیزانی كه در راه دفاع از انقلاب اسلامی و وطن در بند بودند، مخصوصاً در سیاه‌چال‌های رژیمی كه بویی از انسانیت نبرده بود.

به واسطه سوابقی كه در زندان داشتم، می‌دانستم هر لحظه حبس چقدر سخت می‌گذرد!! به ویژه اینكه شرایط اسرای ما در عراق از دو جهت متفاوت بود:

اولاً آنان در یك كشور دیگر كه 8 سال با ما مشغول جنگ بود، اسیر و محبوس بودند.

ثانیاً از قبول قطعنامه و پذیرش آتش‌بس چند ماهی گذشته بود و عزیزان در بند ما در برزخی از خوف و رجاء بودند.

در آن حال و هوا، وقتی خبر ورود اولین گروه از آزادگان را شنیدم، ناخودآگاه به یاد روح خدا افتادم كه همین چند ماه پیش به خدا پیوسته بود. می‌دانستم غم فراق آن عزیز سفر كرده، در برگشتن فرزندان در بندش، هم برای آزادگان و هم برای مردم ایران تازه و سنگین‌تر می‌شود.

اسرا با كوله‌باری از رنج و محنت چندین ساله اسارت و با امید وجود دلگرم‌كننده امام(ره)، می‌آمدند.

وقتی خبر همراه با تصاویر اولین گروه را شنیدیم و دیدیم كه چگونه از مرز خسروی وارد میهن خویش می‌شوند، حالتی به من دست داد كه هنوز هم پس از گذشت چندین سال نمی‌توانم توصیفش كنم.

می‌دانستم چه ساعات و لحظاتی بر آنان گذشته است، وقتی كه در كنار پیكرهای مطهر همرزمان شهیدشان، دستبند اسارت بر دست‌هایشان بسته می‌شد، وقتی كه با حالتی تحقیرآمیز آنان را سوار بر خودروها می‌كردند و در جهت مخالف جاده‌های منتهی به وطن، به سوی عراق می‌بردند، وقتی كه به زور از آنان می‌خواستند جلوی دوربین‌های تلویزیونی از خوشحالی اسارت!! بگویند، وقتی كه دور از چشم صلیب سرخ جهانی بی‌نشان بودند و یا نامه‌های خانواده‌ها را برای شكنجه روحی به آنان نمی‌دادند، وقتی كه با شلاق‌ها پذیرایی می‌شدند، وقتی كه تن نحیفشان به جرم سجود بر خاك نمناك زندان زیر ضربه‌های شلاق كبود می‌شد، وقتی كه خبرهای دروغین شكست‌های رزمندگان ایرانی را از بلندگوهای زندان‌ها پخش می‌كردند تا زنجیر مقاومت آنان را بگسلند، وقتی كه خبر رحلت امام(ره) را با آب و تاب فراوان می‌دادند و نمی‌گذاشتند برای تسلاّی دل خویش گریه كنند و مخصوصاً وقتی كه جنگ تمام شده بود و آنان از زمان آزادی خویش می‌پرسیدند و بعثی‌ها آن كلام زندانیان رژیم پهلوی به مبارزین را تكرار می‌كردند كه آن‌قدر باید بمانید تا موی سرتان مانند دندان‌هایتان سفید شود!!

در این شرایط سخت بود كه پیكی از سوی مرحوم یاسر عرفات با نامه دیكتاتور عراق رسید. نامه‌ای كه تداوم تبادل آن منجر به آزادی آزادگان شد مكاتبات حساس و كارگشای اینجانب با صدام دیكتاتور بغداد در فضا و شرایطی خاص از بیم و امید شكل گرفت كه نهایتاً به آزادی آزادگان انجامید. ظرافت سیاسی ایجاب می‌كرد كه طی نامه‌ها كه مجموعاً 12 نامه مبادله شد، شأن و جایگاه ملت ایران حفظ شود و از سوی دیگر دشمن بی‌منطق را كما فی‌السابق به كارهای غیرمنطقی‌تر نكشاند.

خدا را شكر كه صدام در لابلای نامه‌ها، زیاده‌طلبی خویش در اشغال كویت را افشاء كرد و همین باعث شد كه نامه‌های من با ادبیاتی خاص نوشته شود، ادبیاتی كه حتی امروز وقتی حامیان دیروز صدام می‌خوانند، به خاطر نمك‌نشناسی صدام و روحیه بزرگوارانه مردم ایران عرق شرم بر پیشانی خویش می‌بینند.

نامه‌ها می‌آمد و می‌رفت تا در تاریخ 23/5/69 آخرین نامه صدام آمد كه نوشته بود: «مبادله فوری و همه‌جانبه اسرای جنگ به هر تعدادی كه در عراق و ایران در اسارت به سر می‌برند» و جالب‌تر اینكه در ادامه نوشت: «با این تصمیم، ما دیگر همه چیز روشن شده و بدین ترتیب همه آنچه را كه می‌خواستید و بر آن تكیه می‌كردید، تحقق می‌یابد.»
صدام برای اولین بار- به ما- راست گفت، ایران به آنچه كه می‌خواست رسیده بود و من در جواب او نوشتم: «اعلام پذیرش مجدد معاهده 1975 الجزایر از سوی شما راه اجرای قطعنامه و حل اختلافات را هموار ساخت» و از او خواستم كه «آزادی اسرا با آهنگ و سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد و تكمیل گردد.»

و بدین صورت بود كه عزیزان در بند ما پس از سال‌ها دوری، قدم بر خاك میهن اسلامی گذاشتند.

به یاد دارم كه پس از آزادی آنان، سید آزادگان مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی در یك جلسه طولانی و دو نفره، خط سیر حالات اسارت را از لحظه شروع تا لحظه پایان ترسیم كرده بود، حالاتی كه هنوز هم وقتی به یاد می‌آورم، با اینكه سالها از آزادی آنان می‌گذرد، غم تمام وجودم را فرا می‌گیرد.

اما خوشحالم كه درایت‌های امام راحل قبل از رحلت، شرایطی را فراهم كرد كه امروز آن عزیزان را در میان خویش داریم و خوشحال‌ترم كه هنوز نیامده بودند كه در مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار نیرومندی برای خدمات به آنان در زندگی، اشتغال، درمان و مهمتر از همه تحصیل تصویب كردیم و الان قشر بسیار فرهیخته‌ای در كشور داریم كه اگرچه در میانسالی هستند، اما در كنار جانبازان، خانواده‌های شهدا و مفقودان و انبوه ایثارگران سرمایه‌های بی‌بدیل جامعه ما می‌باشند و در این بین، سرنوشت نامعلوم گروهی از عزیزان كه فكر می‌كردیم به صورت گمنام اسیر ‌باشند، چون كوه بر دلمان سنگینی می‌كند.

در میان آزادگان عزیز، عزیزان آزاده دیگری داریم كه اگرچه به وطن برنگشتند، اما در میانه اسارت، آزاد و رها شدند و علاوه بر اجر اسارت، ثواب مضاعف شهادت را نیز در پرونده زندگی افتخارآمیز خویش ثبت كرده‌اند.

شهیدان عزیزی چون مهندس تندگویان كه شهادت در اسارتشان اولاً نشان از ثبات قدمشان دارد و ثانیاً سبعیت رژیم بعث را در تاریخ ثبت می‌كند، حال آنكه قوانین تمام جوامع و مراكز بین‌المللی مربوطه، بر حفظ كرامت و سلامتی جسمی و روحی اسرا تأكید دارد.

اینجانب به همه آزادگان، مخصوصاً آنانی كه در زمان فرماندهی من در جنگ به اسارت درآمدند، سلام و درود می‌فرستم و امیدوارم در كنار تلاش و كوشش خویش برای رونق زندگی فردی و اجتماعی، همچنان عزیز مردم ایران بمانند و اگر نارسایی و كم‌توجهی و غفلتی در رسیدگی به مطالبات بر حق خویش احساس می‌كنند، مانند سال‌های اسارت صبوری كنند و به مسئولان مربوطه نیز سفارش می‌كنم كه قدر این دردانه‌ها را بدانند كه تك تكشان در كنار جانبازان، یادگاران جنگ و استوانه‌های مستحكم برای بقای خیمه انقلابند و بدانند حق آنان در مقابل صبر ارزشمندی كه در زندان‌های بعثی‌ها داشتند، با هیچ اجر و مزد مادی ادا نمی‌شود و خدای بزرگ ما را نخواهد بخشید، اگر آنان در راه احقاق حقوق حقه خویش احساس كم‌توجهی و یا خدای ناخواسته احساس غبن كنند، هرچند به خاطر آشنایی‌هایی كه با آنان داریم، می‌دانیم سال‌های سخت زندان را برای اعتلای كشور و رضایت خداوند تحمل می‌كردند و همواره نزد مردم قدرشناس ایران عزیز و محترمند.

View Original Article


هشدار دبیرکل جامعه روحانیت نسبت به تشدید اختلافات بین اصولگرایان









جــــرس: در پی تعمیق اختلافات بین اصولگرایان موافق و مخالف دولت، دبیركل جامعه روحانیت مبارز تهران، با ابراز نگرانی از "اختلافاتی كه در جبهه اصول گرایان به وجود آمده"، نسبت به دیدگاه هایی كه "به نام جذب مخالفان، در ناامید و طرد كردن دوستان هستند" هشدار داد.




این عضو مجلس خبرگان اظهار عقیده کرد "تاریخ و تجربه انقلاب نشان داده كه مردم شاخص را در حفظ اصول قطعی می دانند و با آن معامله نمی كنند و انحراف از آن را تحمل نمی كنند. برخی گمان دارند كه شاخص خود آنها هستند و این اشتباهی بزرگ است كه عده ای مرتكب شدند و خود را از مردم جدا كردند."




به گزارش سامانه خبری مشرق، محمدرضا مهدوی کنی درباره مسیرهای رسیدن به وحدت گفت: "اصولی كه اصولگرایان به آن معتقد و پایبند هستند اولا باید مشخص شود و تنها به نام گذاری بسنده نشود یعنی اصولگرایان باید بنشینند و اصول مشترك را بازنگری و سپس به آن متعهد و نسبت به آن هم پیمان شوند.

در مرحله بعد با توجه به اصول مشترك و مورد قبول، موارد جزئی و فرعی و اجرایی مورد اختلاف را بر اصول عرضه و ارزیابی كنند و با این كار موارد اختلاف را كاهش دهند و با تعامل و تقریب حتی المقدور به اجماع برسند.

در پایان چنانچه مواردی از اختلاف باقی ماند به لحاظ مصالح عالیه نظام و حفظ اهداف متعالی به روش معمول و عقلایی، توصیه های امام و رهبری و نظر پیشكسوتان را بپذیرند و با جذب حداكثری به توافق عملی برسند."




این عضو مجلس خبرگان رهبری یكی از الزامات وحدت اصولگرایان را، "عبور از سلیقه های شخصی" دانست و تأكید كرد: در این پروژه وحدت، آنچه اهمیت دارد و نقش كلیدی را بازی می كند گذشت از سلیقه های شخصی و پاسداری از هدف اصلی است. اختلاف سلیقه در مسائل جزیی و اجرایی بدون تعامل و گذشت امكان پذیر نمی باشد و چنانچه هر شخص یا گروهی بر تشخیص و خواسته های خود تعصب و حساسیت نشان دهد اصول گرایی آن فرد مورد تردید قرار می گیرد. مگر آنكه اصولگرایی را به تعصب های جاهلی و مالكیت فردی تفسیر كنیم و از اصول مشترك دست برداریم. در نتیجه چنین افرادی نمی توانند در صف اصولگرایان باقی بمانند.




دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران در ادامه گفت: با طی این مراحل صف ها قهرا مشخص می شود و سره از ناسره و خودی از غیرخودی تفكیك می گردد و افراد نفوذی شناخته شده و تكلیف آنها معلوم می شود.




رئیس دانشگاه امام صادق به جریان های اصولگرا توصیه كرد مبادا با بزرگ نمایی اختلاف سلیقه ها، این اختلافات جزیی را به دشمنی و صف آرایی تبدیل كنند.




عضو مجلس خبرگان رهبری با توصیه اصولگرایان به حفظ مرزبندی ها با دشمنان نظام اسلامی و استفاده از ادبیات اسلامی و انقلابی تاكید كرد: توصیه دیگر من آن است كه اصولگرایان بایستی ادبیات مشترك را حفظ كنند و آنها كه از ادبیات انقلاب و امام پیروی نمی كنند سخت در اشتباهند و بر خود و انقلاب ستم می كنند و خودآگاه یا ناخودآگاه به انقلاب و مملكت ضربه می زنند هر چند به خیال خود حسن نیت داشته باشند.




تولیت مدرسه مروی تاكید كرد: چنانچه بارها گفته ایم در مسائل سیاسی تنها حسن نیت كافی نیست، روش صحیح و انتخاب درست مهم است. برخی گمان دارند كه با ادبیات دیگران می توان ناراضیان و مخالفان را جذب كرد و اینها سخت در اشتباهند. «و لن ترضی عنك الیهود و لاالنصاری حتی تتبع ملتهم» یهود و نصاری هرگز از شما خوشنود و راضی نمی شوند مگر آن كه دست ها را بالا ببرید و تسلیم آنها شوید. مبادا به خاطر جذب مخالفان، طرفداران واقعی را از دست بدهیم.




مبادا به به به و چه چه برخی مغرور شویم و فریب آنها را بخوریم. آنها پشتوانه مردمی ندارند. آنها در روز گرفتاری شما را تنها خواهند گذاشت و شعارهای مقطعی و نامأنوس با اصول انقلاب در درازمدت سر از ناكجاآباد درمی آورد.

مهدوی كنی در پایان تأكید كردند: نكته مهم دیگری كه لازم است در حفظ اصولگرایی رعایت شود توجه به نصایح مراجع عظام و علما و روحانیت است كه پشتوانه نظام و پشتیبان انقلاب و رهبری هستند. این اصلی است كه امام و رهبری همواره به آن تاكید داشته اند.




و این مهمترین اصل و شاخص اصولگرایی است و غفلت از آنها اصولگرایی را زیر سؤال می برد و این همان نقطه است كه دشمنان انقلاب رصد كرده اند كه میان روحانیت و مسئولین فاصله و اختلاف ایجاد كنند. بنابراین دولت و ملت و سایر مسئولین هوشیار باشند و فاصله را كم كنند و بهانه به دست دشمن ندهند.




گفتنی است در پی عملکرد ماههای اخیر رئیس دولت در عدم تمکین از اجرای مصوبات مجلس و همچنین مواضع و اظهارات اخیر رحیم مشایی، مشاور و رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، اختلافات بین اصولگرایان حامی و منتقد دولت افزایش یافته است.













View Original Article


ادامه محرومیت علیرضا بهشتی و بهزادیان نژاد از تدریس در دانشگاه تربیت مدرس






در پی رد شکایت از سوی دیوان عدالت اداری


جرس: شکایت علیرضا بهشتی و قربان بهزادیان نژاد که پس از ممنوعیت از تدریس در دانشگاه تربیت مدرس، به دیوان عدالت اداری ارائه شد، پذیرفته نشد.




به گزارش روزنامه رسالت، خواست این دو مشاور میرحسین موسوی بازگشت به دانشگاه و ادامه تدریس بود.


 

در پی اقدامات دانشگاه تربیت مدرس در لغو عضویت هیأت علمی و ممنوعیت تدریس علیرضا بهشتی و قربان بهزادیان‌نژاد، شکایتی از سوی این دو نفر به دیوان عدالت اداری ارائه شد که گفته می شود پس از "بررسی و رسیدگی در دیوان" رد شد.




بهزادیان نژاد عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و علیرضا بهشتی عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه بودند.




بهشتی سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات بود که در شهریور ماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.


 

در یک سال اخیر، اساتید منتقد  به بهانه های گوناگون از دانشگاه اخراج و یا بازنشسته اجباری شده اند و در پی آن فضای دانشگاه ها از حضور شخصیت های علمی تا حد زیادی خالی شده است.





 











View Original Article


عليخاني: اختلافات دولت و مجمع تشخيص مصلحت سياسي است








جرس: عضو كميسيون امنيت‌ملي مجلس معتقد است اختلافات بوجود آمده ميان مجمع تشيخص مصلحت نظام و دولت برخلاف ادعاي برخي كه مي‌گويند اين اختلافات به دليل ابهام در قوانين است، اختلافي اساسا سياسي است.




به گزارش ایلنا، قدرت الله عليخاني نماينده قزوين، در پاسخ به اين سوال كه چرا دولت مصوبات مجمع تشخيص مصلحت را قابل طرح نمي‌داند و آيا اين اختلاف ريشه سياسي دارد و يا همانطور كه عده‌اي عنوان مي‌كنند به دليل ابهام در قوانين موجود است، گفت: هيچ ابهامي در قوانين وجود ندارد و به اعتقاد من مساله صرفا جنبه سياسي دارد.




عضو فراكسيون خط امام افزود: بسياري از ارجاعات مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در آن مجمع تصويب شده، حجت قانوني دارد. حتي براي شوراي نگهبان كه خلاف نظرش، قانوني در مجمع تشخيص مصلحت نظام تامين شده است.




عليخاني با اشاره به تركيب موجود در مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد: تركيب مجمع به گونه‌اي است كه هم از شوراي نگهبان در آن حضور دارند، هم دولت و هم مجلس. بنابراين آنچه از تصويب اين مجمع مي‌گذرد، عين قانون است.




 روز گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور تاکید کرد که مصوبات مجمع "قانون" است و به کار بستن این قوانین الزامی است.





احمدی نژاد مدتهاست از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری می کند.

 











View Original Article


سينگ: هند آماده است در مورد مسأله کشمير با پاکستان مذاکره کند

نخست وزير هندوستان در سالروز استقلال کشور خويش اعلام کرد که دهلی نو آماده است تا در مورد مسأله کشمير با پاکستان مذاکره کند.


مان موهان سينگ نخست وزير هندوستان در مراسم شصت و سومين سالگرد استقلال کشور خود، با اشاره به ناآرامی ها در آن بخش از کشمير که تحت حاکميت دهلی نوست، از آمادگی دولت خود برای گفتگو با هر گروه و کشوری که دستيازی به خشونت در اين خصوص را نفی کند، سخن گفت، مذاکراتی که می تواند در چارچوب افزايش خودگردانی و رفاه مردم آن ناحيه باشد، اما صريحاً تاکيد کرد، کشمير بخشی جدانشدنی از هندوستان است.


در همين حال «نيتين گادکاری» رهبر حزب مخالف بهاراتيا جاناتای هندوستان با شرکت در مراسم جداگانه ای اظهار کرد که با وجود پيشرفت در برخی زمينه ها، هنوز ۹۰ درصد مردم کشورش در فقر مطلق زندگی می کنند. نخست وزير هندوستان بخشی از اين فقر به ويژه در سال اخير را نتيجه افزايش قيمت سوخت وارداتی دانست.


حزب حاکم کنگره به رهبری خانم سونيا گاندی هم مراسمی به مناسبت سالگرد استقلال هندوستان بر پا کرد، و آقای سينگ هم که در اين مراسم شرکت کرده بود از هموطنان خود خواست تا به رغم تعدد مذاهب و گويش ها، بر نقاط مشترکشان تأکيد کنند.


روز شنبه پاکستان هم مراسم شصت و سومين سالگرد استقلال خود را جشن گرفت، دو کشوری که بجز مبارزات منجر به تقسيم شبه قاره هندوستان، و جنگی در چهار دهه پيش که منجر به جدايی پاکستان شرقی از پاکستان غربی شد، يکبار نيز مشخصاً در ۴۵ سال قبل بر سر ناحيه کشمير با يکديگر وارد جنگ شده اند. به گفته ناظران آگاه، تنش کمتر در روابط ميان اسلام آباد و دهلی نو در دهه اخير، سوای از بازدارندگی اتمی متقابل، مديون تمرکز بيشتر هر دو کشور بر مبارزه با تروريسم است.

View Original Article


عليخاني: اختلافات دولت و مجمع تشخيص مصلحت سياسي است








جرس: عضو كميسيون امنيت‌ملي مجلس معتقد است اختلافات بوجود آمده ميان مجمع تشيخص مصلحت نظام و دولت برخلاف ادعاي برخي كه مي‌گويند اين اختلافات به دليل ابهام در قوانين است، اختلافي اساسا سياسي است.




به گزارش ایلنا، قدرت الله عليخاني نماينده قزوين، در پاسخ به اين سوال كه چرا دولت مصوبات مجمع تشخيص مصلحت را قابل طرح نمي‌داند و آيا اين اختلاف ريشه سياسي دارد و يا همانطور كه عده‌اي عنوان مي‌كنند به دليل ابهام در قوانين موجود است، گفت: هيچ ابهامي در قوانين وجود ندارد و به اعتقاد من مساله صرفا جنبه سياسي دارد.




عضو فراكسيون خط امام افزود: بسياري از ارجاعات مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در آن مجمع تصويب شده، حجت قانوني دارد. حتي براي شوراي نگهبان كه خلاف نظرش، قانوني در مجمع تشخيص مصلحت نظام تامين شده است.




عليخاني با اشاره به تركيب موجود در مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد: تركيب مجمع به گونه‌اي است كه هم از شوراي نگهبان در آن حضور دارند، هم دولت و هم مجلس. بنابراين آنچه از تصويب اين مجمع مي‌گذرد، عين قانون است.




 روز گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور تاکید کرد که مصوبات مجمع "قانون" است و به کار بستن این قوانین الزامی است.





احمدی نژاد مدتهاست از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری می کند.

 











View Original Article


اوباما: ساختن محلی برای عبادت مسلمانان حق قانونی آنهاست

پرزيدنت باراک اوباما، ريیس جمهوری آمریکا، با تأکید بر اينکه همه شهروندان آمریکایی - صرفنظر از نژاد و مذهب - از حقوق مساوی برخوردارند، به موضوع احداث مسجدی در محله منهتن در شهر نیویورک، پرداخته است.


سخنان ريیس جمهوری آمریکا توضیحی بود درباره گفته های پیشین وی که به عنوان تأیید ساحت مسجد در منهتن نیویورک تعبیر شده است. پرزیدنت اوباما در ضیافت افطار جمعه شب در کاخ سفید اظهار داشت مسلمانان حق دارند در محل مورد نظر خود در منهتن محلی برای عبادت بنا کنند، و افزود پای بندیِ ایالات متحده به آزادی مذهبی باید «تزلزل ناپذیر» باقی بماند.


اظهارات ريیس جمهوری آمریکا واکنش انتقادآمیز مردم و مقامات این کشور را در پی داشت، و پرزیدنت اوباما روز شنبه پیش از سفر به فلوریدا در پاسخ به خبرنگاران اظهارداشت ساختن محلی برای عبادت مسلمانان حق قانونی آنهاست اما وی در این باره که آیا ساختن یک مرکز اسلامی در محله منهتن نیویورک در نزدیکی محل انفجار برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی کاری عقلایی است یا نه، نظری نمی دهد.


مسجد و مرکز اسلامی مورد نظر قرار است با هزینه ای در حدود صدمیلیون دلار در منهتن ساخته شود. بر اساس نقشه ارائه شده در بنای ۱۵ طبقه مرکز اسلامی منهتن یک تالار سخنرانی با گنجایش ۵۰۰ نفر، سالن تئاتر، رستوران و مراکزی برای بازدید عموم پیش بینی شده است.


شهردار نیویورک و تنی چند از مقامات آن ایالت با پشتیبانی از پروژه احداث مرکز اسلامی، آن را عاملی برای از بین بردن شکاف میان دنیای غرب و جهان اسلام می دانند.


با این حال، نظرسنجی اخیر شبکه خبری سی اِن اِن نشان می دهد که نزدیک به هفتاد درصد مردم آمریکا با احداث مسجد در فاصله کمتر از یک کیلومتر با محل انفجار برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی مخالفند. حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ اعضای القاعده به مرکزتجارت جهانی بيش از ۲۶۰۰ تن کشته برجای گذارد. مخالفان با احداث مسجد در منهتن، این اقدام را بی احترامی به قربانیان حملهء تروریستی یازدهم سپتامبر می دانند.

View Original Article


علیخانی: اختلافات دولت و مجمع تشخیص سیاسی است

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس معتقد است اختلافات به‌وجود آمده میان مجمع تشیخص مصلحت نظام و دولت برخلاف ادعای برخی که می‌گویند این اختلافات به دلیل ابهام در قوانین است، اختلافی اساسا سیاسی است.


به گزارش ایلنا،  قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین، در پاسخ به این سوال که چرا دولت مصوبات مجمع تشخیص مصلحت را قابل طرح نمی‌داند و آیا این اختلاف ریشه سیاسی دارد و یا همانطور که عده‌ای عنوان می‌کنند به دلیل ابهام در قوانین موجود است؟، گفت: هیچ ابهامی در قوانین وجود ندارد و به اعتقاد من مسأله صرفا جنبه سیاسی دارد.


عضو فراکسیون خط امام(ره) افزود: بسیاری از ارجاعات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن مجمع تصویب شده، حجت قانونی دارد. حتی برای شورای نگهبان که خلاف نظرش، قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تامین شده است.


علیخانی با اشاره به ترکیب موجود در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: ترکیب مجمع به گونه‌ای است که هم از شورای نگهبان در آن حضور دارند، هم دولت و هم مجلس؛ بنابراین آنچه از تصویب این مجمع می‌گذرد، عین قانون است.




View Original Article


آزادی نیما بهادر بهبهانی دانش‌آموز بازداشت شده روز عاشورا








جرس: نیما بهادر بهبهانی از دستگیر شد‌گان روز عاشورا با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از کانون اصلاح و تربیت آزاد شد.


 


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی روز عاشورا در محلی دور از تجمعات معترضین توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شده بود اما پس از اولین جلسه بازجویی با توجه به اینکه او در آن زمان تنها ۱۷ سال سن داشته با موافقت دادیار زندان به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد.


 


بدون توجه به سن پایین بهبهانی و اتهام انتسابی او و تنها با تلاش‌های وکیل متهم و رییس کانون اصلاح و تربیت و دیدار حضوری آنان با جعفری دولت آبادی، با تبدیل قرار وی از بازداشت به وثیقه موافقت شد.


 


با اینکه او در زمان وقوع جرم تنها ۱۷ سال داشته و طبق قانون باید در دادگاه اطفال محاکمه بشود به وی احضاریه‌ای به منظور تشکیل جلسه محاکمه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقيسه در تاریخ ۹ شهریور ابلاغ شده است. وکیل وی امیدوار است که قاضی پرونده از دادگاه انقلاب سلب مسئولیت کرده و پرونده وی را به دادگاه ویژه اطفال بفرستند.

 











View Original Article


گزارش: آمريکا فشار خود را بر مؤسسات خارجی طرف معامله با ايران افزايش می دهد

نيويورک تايمز خبر می دهد ايالات متحده معامله با بانک هايی را که ناقض تحريم اقتصادی عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ميباشند، ممنوع کرده است. گزارش ميافزايد که وزارت خزانه داری آمريکا روز جمعه قوانين جديدی صادر کرده است که بر اساس آن، بانک ها يا شرکت های خارجی که با اشخاص حقيقی و حقوقی مورد اشاره در قطعنامه تحريم های شورای امنيت يا ايالات متحده عليه ايران وارد معامله شوند، از دسترسی به سيستم مالی آمريکا منع خواهند شد.


در خبر ديگری در نيويورک تايمز آمده است کمپانی دولتی انرژی هسته ای روسيه اعلام کرده است اواخر ماه جاری دست به کار راه اندازی نخستين نيروگاه هسته ای ايران خواهد شد. اين کار از روز بيست و يکم اوت با حملِ چندين تن اورانيوم با غنای پايين از محل ذخيره به رآکتور بوشهر آغاز خواهد شد. به نوشته نيويورک تايمز، شرکت روزاتم اين رويداد را نماد پايان مرحلهء آزمايش، و آغاز فيزيکی طرح خوانده است. اما اين اقدام برای ديپلمات های ايالات متحده که سعی دارند برنامه هسته ای ايران را متوقف کنند، بسيار دلسرد کننده بود.


شبلی طلحامی در لس آنجلس تايمز نوشته است جلب حمايت بين المللی برای تصويب تحريم های گزنده عليه جمهوری اسلامی برای پرزيدنت اوباما يک پيروزی ديپلماتيک به شمار می رود اما در کشورهای عرب، شاهد چرخش آرای عمومی در جهتی ديگر هستيم. وی با اشاره به نظرسنجی اخير زاگبی و دانشگاه مريلند در کشورهای عربستان سعودی، اردن، مراکش، لبنان و امارات متحده عربی می نويسد به نظر می رسد ديدگاه مثبتی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در حال شکل گيری است. اين نخستين نظرسنجی از اين نوع است که نتايجی برخلاف نظر دولت های عرب در مورد ايران ارائه می کند و نويسنده، چرخش آرای عمومی را ناشی از ديدگاه جامعه عرب به سياست خارجی ايالات متحده می داند.


در همين حال واشنگتن پست می نويسد بيشترين تعداد مراجعه کنندگان به سفارت آمريکا در آنکارا را متقاضيان ايرانی ويزای آمريکا تشکيل می دهند. جف استاين نويسنده مقاله پيش بينی کرده است که تا پايان سال جاری ميلادی تعداد متقاضيان ايرانی به هشت هزار و ۳۰۰ نفر برسد. برای مشروح اين خبر به لينک زير مراجعه کنيد:


اينجا را کليک کنيد

View Original Article


تا کجا به مصاف آبروی یکدیگر رفته ایم؟

روز گذشته، رسانه های گوناگون از جمله رسانه ملی به نقل از مسئولان باشگاه استیل آذین خبر دادند: علی کریمی، بازیکن این تیم به دلیل روزه خواری و توهین به مسئولان فدراسیون از این تیم اخراج شده است که البته علی کریمی نیز در مصاحبه ای با ایسنا این ادعا را رد کرد.


به گزارش «تابناک»، آنچه اما در این میان مایه تأسف عمیق و موجب انزجار است، بازی کردن با آبروی یک انسان و نه حتی یک مسلمان و ریختن آبروی او در ملأ عام است.


اینکه این رفتارها از کریمی سر زده است یا نه و در صورت احراز و اثبات آن بنا بر قوانین و مقررات چه برخوردی باید با او شود، یک مسأله است و رسانه ای کردن این موضوع و ریختن آبروی وی، موضوعی دیگر است، چرا که بر پایه تعالیم اسلامی به همان اندازه که روزه خواری در ملأ عام نکوهیده است، به همان میزان و بلکه بسیار بیشتر از آن، ریختن آبروی مسلمان است که حرمت دارد.


چنانکه پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) در آخرین خطبه خویش خطاب به مسلمانان می فرمایند:


«کل مسلم على مسلم حرام دمه و ماله و عرضه»


ریختن خون، مال و آبروی یک مسلمان برای مسلمان دیگر حرام است.


البته بدون شک، ما به دنبال پاک کردن رفتار و عمل خلاف شرع از سوی هیچ کس نیستیم؛ اما حتی بر فرض اینکه این ادعا که وی روزه خواری علنی کرده اثبات شود، آبروی مسلمان و نگهداشت آن از جانب دیگران، بالاترین درجه اهمیت را در دین مبین دارد.


حال چگونه است، بازیکنی که تا همین چند روز پیش، بازیکن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است، این گونه بی آبرو می شود و جالب اینکه رسانه ملی نیز با هیجانی باور نکردنی در این عمل حرام شرکت می جوید و می کوشد اعتراض کریمی به سوء مدیریت تیم ملی را نیز به گناهان وی بیفزاید تا به به گمان خویش، محکومیت وی را دوچندان کند؛ فارغ از اینکه عمل ناشایست کریمی، تحت الشعاع رفتار زشت تر و حرام مسئولان و تلویزیون و البته برخی از خبرگزاری ها و سایت های خبری قرار گرفت و همه مومنین و مومنات را در این ماه مبارک به این فکر فرو برد که یک رسانه تا کجا می تواند به حراج آبروی دیگران همت گمارد؛ تا جایی که فرد مورد نظر را مجبور به مصاحبه می کند و اقرار کند که مسلمان است؟


بنا بر آنچه گفته شد و برای چندمین بار باید گفت، چه بر سر این جامعه آمده است که به مصاف آبروی هم رفته ایم؟ اکنون که این گزارش آماده می شود، یقینا تنها خواجه شیراز از روزه خواری کریمی آگاه نشده، وگرنه حتی خبرگزاری های خارجی هم از دیشب تاکنون بارها و بارها و با مهارتی خاص، زشتی ریختن آبروی یک مسلمان را به رخمان کشیده اند؛ آن هم نه به پای آستیل آذین که به پای جمهوری اسلامی ایران.


حال با توجه به این که اظهارات و ادعاهای مسئولان استیل آذین درباره کریمی درست باشد که خود وی مدعی است، این اظهارات تنها بهانه است ، در این صورت مشمول این حدیث نورانی امام موسی کاظم(ع) خواهیم شد که:


«نزدیکترین حالت انسان به کفر، آن است که لغزش و خطای برادر دینی خود را به یاد بسپارد، تا روزی او را بدین وسیله سرزنش و محکوم کند.»


و اما چند تذکر مهم:


ـــ رعایت مقررات و شرعیات در جامعه بر همگان واجب است و در صورت رعایت نکردن، باید منتظر پیامدهای آن نیز بود و کسی نباید آن را توجیه و یا از آن دفاع کند.


ـــ از آنجا که این اتهام، تنها یک ادعا بوده و اثبات نشده، همان گونه که پرونده صدها نفر و بلکه بیشتر را ـ در موارد گوناگون و به ویژه مفاسد اقتصادی ـ با توجیه حفظ شأن و آبرو، محرمانه و به دور از دیدگان عموم، رسیدگی کرده و به آنها فرصت دفاع از خود می دهیم، آیا نباید همین رویه درباره کریمی هم تکرار می شد؟


ـــ تاکنون کدام اختلاف یک بازیکن فوتبال با مدیریت باشگاهش از سوی رسانه ملی، آن هم با این حجم گسترده پوشش خبری داده شده بود که این بار رخ داد و حال که اتفاق افتاده، چرا باید همه چیز را ـ بی ربط و با ربط ـ به هم گره زد تا مخاطب را قانع کند که کریمی خیلی بد است و حقش بوده که با او این گونه برخورد شود. (مثلا ماجرای تیم ملی چه ربطی به این ماجرا داشت؟)


ـــ در صورت رجوع به قرآن و روایات، درخواهیم یافت که ریختن آبروی مسلمان، حرام سهمگینی است؛ اما به نظر می رسد هزینه کردن از دین برای قدرت، از دنیای سیاست به دنیای ورزش نیز سرایت کرده است که خدا رحم کند!


ـــ آقایانی که دستی بر آتش ورزش و به ویژه فوتبال دارند، از فضای آن بهتر آگاهند، چرا که در این صورت، بسیاری از مسائل دیگر هم هست که باید گفته شود، ولی اینکه چرا به یکباره فردی که سرمایه این مردم و کشور پای او هزینه شده، باید به راحتی آب خوردن سوخته شود، واقعا جای پرسش دارد!




View Original Article


محکومیت دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به دو سال حبس








جرس: مجید پاشایی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به دو سال حبس محکوم شد.




بنا به گزارش های رسیده به جرس، پاشایی که در حوادث عاشورای سال گذشته دستگیر و مدت دو ماه در بازداشت به سر برده بود، با حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.




بنا بر این گزارش اتهامات وی تبلیغ علیه نظام واجتماع و تبانی به قصد اخلال در امنیت کشور عنوان شده است.

 











View Original Article


سرمقاله مردمسالاری/ کاهش ساعت کاری و چند نکته

حمیدرضا شکوهی: امسال هم همانند سه- چهار سال اخیر دولت ساعات کاری ماه رمضان را کاهش داده است. بنابراین کارمندان دولت باید از ساعت 9 صبح تا 14 در محل کار خودحاضر شوند واین یعنی 5 ساعت حضور در محل کارکه البته یک ساعت پایانی آن هم به دلیل اقامه نماز جماعت و برنامه های جانبی آن،از آن 5 ساعت باید کسر شود. اما به راستی چه عاملی موجب شده دولت به کاهش ساعت کار در ماه مبارک رمضان اصرار داشته باشد؟

این اصرار دولت، نه تنها از نظر قانونی دچار شبهه است بلکه از جهات دیگر نیز از توجیهات قابل قبولی برخوردار نیست. از منظر قانون طبق مصوبه سال 1359 شورای انقلا ب، ساعت کار برای کارگران و کارکنان دولت به طور یکسان و 44 ساعت در هفته تعیین شده و تنظیم و تقسیم ساعت کار بر عهده دولت و واحدهای تولیدی گذاشته شده است. در حقیقت،«تقسیم» این 44 ساعت کار هفتگی بر عهده دولت است، نه کاهش ساعت کار. اما مشخص نیست چرا دولتی که خود را قانونگراترین دولت پس از انقلا ب می داند- کما این که آقای احمدی نژاد هم بر این موضوع تاکید کرده- نسبت به این قانون بدیهی بی توجهی نشان می دهد؟ اما این تنها یک جنبه از اقدام دولت است و نکات دیگری هم می توان در این زمینه متذکر شد:

1- مهمترین نکته نگرش دولت و مردم به ماه مبارک رمضان است. کاهش ساعت کاری درماه رمضان، این ماه را در نزد عامه مردم به عنوان ماه استراحت وحتی کاهلی وتنبلی جلوه می دهد که این امربا نفس این ماه مبارک درتناقض جدی است. آیا به واقع روزه گرفتن در ماه رمضان از منظر دولت به حدی سخت و دشوار است که برای رفع دشواری های آن باید ساعت کاری را کاهش داد؟

البته برخی مسوولا ن معتقدند کاهش ساعات کاری در ماه رمضان با هدف ترغیب کارکنان برای رسیدگی افراد به امور معنوی و  خودسازی صورت گرفته اما پرسش اینجانب که اگر ساعات کاری کاهش نیابد، نمی توان به امور معنوی و خودسازی پرداخت؟ آیا اگر ساعت کاری به جای ساعت 14 در ساعت 16 پایان یابد، علیرغم فرصت 4 ساعته ای که تا زمان افطار باقیست نمی توان به امور معنوی و خودسازی پرداخت؟

2- اغلب مردم در مراجعه به ادارات دولتی به دلیل مشکلا تی همچون پاسخگو نبودن برخی ادارات یا ازدحام و شلوغی بیش از حد آنها، در روزهای عادی سال هم از دریافت پاسخ در زمان کوتاه بی نصیب می مانند. حال، خود تصور کنید که وقتی ساعات کاری هم کاهش یابد- آن هم نه فقط در یک یا دو روز، بلکه در طول یک ماه- چه اتفاقی برای مردم می افتد؟ مراجعه به سازمانهایی که مردم به منظور حل مشکلا تشان نیازمند مراجعه به آنها هستند، به روشنی این مشکل را نشان می دهد.

3- امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده و طبیعتا همه مسوولا ن باید در جهت نیل به این هدف حرکت کنند. اما به راستی کاهش ساعت کار در ماه مبارک رمضان چه تناسبی با شعار امسال دارد؟ در شرایط کنونی هم کشور ما از نظر بازدهی کاری در شرایط نامناسبی به سر می برد، وای به حال زمانی که ساعت کار هم کم شود.

4- دولتی که خود را مجری عدالت در جامعه می داند و استقرار عدالت را از مهمترین اولویت های خود معرفی کرده، گاه با تصمیمات خود در جهتی خلا ف این آرمان حرکت می کند. هر چند اعتقاد ما این است که کاهش ساعات کاری در ماه مبارک رمضان، به هیچ وجه صحیح نیست، اما پرسش اینجاست که در کاهش ساعات کاری در ماه مبارک رمضان تا چه حد عدالت رعایت شده است؟ آیا همه سازمان ها، نهادها و شرکت ها اعم از دولتی یا خصوصی، ساعات کاری را در ماه رمضان کاهش داده اند یا کاهش ساعت کاری به منظور بهره گیری از معنویت  ماه رمضان، صرفا به برخی از کارمندان و کارگران اختصاص دارد و برخی دیگر از آنها که در بخش خصوصی فعال هستند و نیز افرادی با مشاغل آزادو... نیازی به بهره گیری از معنویت این ماه مبارک از طریق کاهش ساعت کاری ندارند؟ آیا این مصداقی از بی عدالتی نیست؟

امید است دولت محترم برای این ابهامات  پاسخ روشنی داشته باشد و مسوولا ن نظارتی کشور به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلا می هم برای جلوگیری  از زیان های این تصمیمات پرسش برانگیز، اقدام قاطعانه تری انجام دهند تا تکرار یک اشتباه و تواتر آن، به مباح شدن آن منجر نشود.

View Original Article


مكتب اسلام آزادی را حق انسان می‌داند / اسلام با تك‌روی و خودمحوری مخالف است

پارلمان‌نیوز: در دوفصلنامه علمی ـ تخصصی تربيت اسلامی، مقاله‌ای با عنوان «بررسی انسان‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی وجودگرا» توسط اكبر صالحی و زهرا مهرابيان منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در اين پژوهش انسان از بعد ماهيت، آزادی و اختيار، مسئوليت، خودآگاهی و انسان كامل از ديدگاه دو مكتب اسلام و وجودگرا بررسی شده است. اسلام انسان را موجودی دو بعدی با فطريات و سرشت مشترك و آزادی و اختيار در انتخاب سرنوشت خويش معرفی می‌كند.

به باور نويسنده، مكتب وجودگرا برای انسان هيچ‌گونه سرشت مشتركی قائل نيست و آن را مغاير با آزادی فردی می‌داند. مكتب وجودگرا آزادی را حق انسان دانسته و معتقد است كه وی با داشتن همين آزادی، می‌تواند سرنوشت خود را آن طور كه می‌خواهد، بدون هيچ معيار خاصی تعيين كند و در نتيجه او فقط در مقابل خود مسئول است.

نگارنده معتقد است كه مكتب اسلام آزادی را حق انسان می‌داند تا وی با انتخاب‌های خويش و بر اساس الگوی معرفی شده (انسان كامل) سرنوشت خود را تعيين كند و در نتيجه در مقابل خدای خود و خلق مسئول است.

وی در تبيين بهتر اين مسئله می‌آورد: مكتب اسلام به اجتماع توجه دارد و توجه به فرد در بطن جامعه است و با تك‌روی و خودمحوری مخالف است؛ در حالی كه وجودگرايان ملحد فردگرايانه بوده، تأمين منابع فردی را اصل می‌دانند و در واقع فردپرور هستند و به كل و منافع جمعی كمتر توجه دارند.

نويسنده در ادامه به بررسی انسان‌شناسی اسلامی می‌پردازد و در اولين قدم، هدف آفرينش انسان را بررسی می‌كند. وی در اين بررسی به عبادت، آزمون الهی، رسيدن به رحمت الهی، شناخت خداوند و قرب الهی اشاره می‌كند و در تبيين حقيقت انسان به آيه شريفه 30 از سوره مباركه بقره اشاره می‌كند.

اين پژوهشگر معتقد است كه در اين آيه از موجودی خبر می‌دهد كه خليفه اوست. در نظر فرشتگان، مقام خلافت و مرتبه مادی انسان، مزاحم يكديگر جلوه كرد، اما خداوند در جواب فرشتگان فساد و خونريزی انسان را نفی نكرد؛ بلكه عنوان فرمود كه فرشتگان نمی‌توانند آن‌را تحمل كنند، ولی اين خليفه زمينی قادر به تحمل آن است.

نويسنده پس از بررسی حقيقت انسان، آزادی و اختيار، مسئوليت انسان، خودآگاهی در منظر اسلام و قرآن، به بررسی انسان از منظر مكتب وجودگرا می‌پردازد و به خصوصيات نبود سرشت مشترك و تقدم وجود بر ماهيت در اين مكتب اشاره می‌كند.

اين محقق در پايان به نتيجه‌گيری طولانی و مفصلی می‌پردازد؛ به نظر وی، با دقت در انسان‌شناسی دو مكتب اسلام و وجودگرا، متوجه كاربرد مجموعه‌ای واژگان مشترك بين اين دو مكتب می‌شويم، اما اين مشتركات تنها در لفظ است و در به كارگيری اين واژه‌های مشترك با معنی و مفهوم و حتی كاربردی كاملا متفاوت روبرو می‌شويم.

يادآور می‌شود، مقاله «بررسی انسان‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی وجودگرا و مقايسه آن‌ها» در شماره هفتم دوفصلنامه علمی ـ تخصصی تربيت اسلامی به صاحب‌امتيازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مديرمسئولی عليرضا اعرافی منتشر شد.

View Original Article


دفاع مهدوی‌کیا از علی کریمی: روزه‌خواری یعنی چه؟ شاید او دارو مصرف می‌کرده یا مسافر بوده

پارلمان‌نیوز: كاپیتان تیم استیل‌آذین در دفاع از علی كریمی تاكید كرد كه این مسائل درون خانوادگی می‌تواند راحت‌تر از این جنجال‌سازی‌ها حل شود.

به گزارش ایسنا؛ مهدی مهدوی‌كیا گفت:« تعجب می‌كنیم كه چرا یك موضوع كه قابل حل است به این شكل پیچیده و بحرانی می‌شود ما امسال جو خوب و بسیار آرامی داشته و داریم و مطمئن هستم هیچ موضوعی نمی‌تواند تیم ما را به حاشیه ببرد. درباره علی كریمی هم باید بگویم نباید به سادگی این بازیكن و سایر نفرات تیم را زیرسوال برد. چرا باید كریمی را متهم به روزه‌خواری در ملاء عام كرد. مگر در تمرینات ما چند تماشاگر حضور دارند كه بخواهیم بگویم او در ملاءعام روزه‌خواری كرده، اصلا شاید او مسافر بوده یا دارو مصرف می‌كرده كه نمی‌توانست روزه بگیرد یعنی باید درباره مسائل شخصی افراد هم تحقیق و تفحص كرد، یعنی علی كریمی تنها بازیكن لیگ ایران بوده كه روزه‌خواری كرده است مگر سازمان لیگ می‌تواند تك تك بازیكنان لیگ را زیرنظر بگیرد و دلیل روزه‌خواری او را جویا شود. به نظر من ما باید منطقی با مسائل برخورد كنیم. علی كریمی هم بازیكن كوچكی نیست كه به این راحتی همه چیز را نادیده بگیریم.»

مهدوی‌كیا درباره‌ی مصاحبه علی كریمی علیه مدیرعامل باشگاه استیل آذین گفت:«این مسأله به من ربطی ندارد، اگر او مصاحبه‌ای كرده خودش باید پاسخگو باشد نه من. ضمن اینكه باشگاه می‌تواند دلیل مصاحبه كردن او را جویا شود یا برایش جریمه در نظر بگیرد یا اینكه عنوان شود او به خاطر مصاحبه علیه باشگاه به فلان مبلغ جریمه می‌شود یا باید ضمن حضور در باشگاه درباره مصاحبه خود توضیح دهد. من امیدوارم این مسائل با صحه صدر علی كریمی و آقای آجرلو حل و فصل شود. جو تیم ما بسیار خوب و آرام است و من امیدوارم این مشكل هر چه زودتر برطرف شود و علی كریمی هم به تمرینات ما برمی‌گردد و دیگران نیز نمی‌توانند برای باشگاه استیل آذین حاشیه‌ساز شوند به نظر من این یك مسأله درون خانوادگی است و باید بین خودمان آن را حل كنیم.»

مهدی مهدوی‌كیا در پایان گفت:« به سازمان لیگ و همه اهالی فوتبال ایران باید بگویم وقتی ماه مبارك رمضان فرامی‌رسید بسیاری از رسانه‌ها و حتی شبكه‌های تلویزیونی به سراغ بازیكنان ایرانی و مسلمان حاضر در بوندسیلگا می‌آمدند و درباره روزه‌گرفتن یك فوتبالیست سوال می‌كردند ما آنجا بارها و بارها در طول ماه رمضان درباره روزه گرفتن و فواید آن صحبت می‌كردیم در اروپا حتی به این موضوع از دید مثبت نگاه می‌شد اما حالا به خاطر یك مسأله كوچك می‌آییم و در جامعه سروصدا به پا می‌كنیم كه چرا روزه‌خواری شده است. این وسط كسی هم از خودش نمی‌پرسد كه آیا بازیكن مسافر بوده، از دارو مصرف می‌كرده یا... به نظر من رواج دادن این حرف‌ها در بین مردم كار درستی نیست.»

View Original Article


نتایج كنكور كارشناسی ارشد هفته آینده اعلام می‌شود

پارلمان‌نیوز: معاون سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتایج كنكور كارشناسی ارشد در هفته آینده خبر داد.

ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفتگو با فارس با بیان این‌كه نتایج كنكور كارشناسی ارشد هفته آینده اعلام می‌شود، افزود: بیش از 55 هزار نفر در آزمون كارشناسی ارشد 89 پذیرش می‌شوند.

وی با بیان این‌كه حدود 120 هزار نفر در كنكور كارشناسی ارشد انتخاب رشته كرده‌اند، گفت: در آزمون كارشناسی ارشد سال 89 حدود 50 هزار داوطلب از طریق آزمون سراسری پذیرش می‌شوند.

معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: حدود 5 هزار داوطلب استعدادهای درخشان بدون كنكور در دوره كارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی پذیرش می‌شوند.

وی اظهار كرد: در مجموع بیش از 55 هزار داوطلب در دوره كارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی پذیرش می‌شوند.

View Original Article


علیخانی: اختلافات دولت و مجمع تشخیص مصلحت سیاسی است

پارلمان‌نیوز: عضو كمیسیون امنیت‌ملی مجلس معتقد است اختلافات بوجود آمده میان مجمع تشیخص مصلحت نظام و دولت برخلاف ادعای برخی كه می‌گویند این اختلافات به دلیل ابهام در قوانین است، اختلافی اساسا سیاسی است.

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین، در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال كه چرا دولت مصوبات مجمع تشخیص مصلحت را قابل طرح نمی‌داند و آیا این اختلاف ریشه سیاسی دارد و یا همانطور كه عده‌ای عنوان می‌كنند به دلیل ابهام در قوانین موجود است؟، گفت: هیچ ابهامی در قوانین وجود ندارد و به اعتقاد من مساله صرفا جنبه سیاسی دارد.

عضو فراكسیون خط امام(ره) افزود: بسیاری از ارجاعات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام كه در آن مجمع تصویب شده، حجت قانونی دارد. حتی برای شورای نگهبان كه خلاف نظرش، قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تامین شده است.

علیخانی با اشاره به تركیب موجود در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: تركیب مجمع به گونه‌ای است كه هم از شورای نگهبان در آن حضور دارند، هم دولت و هم مجلس. بنابراین آنچه از تصویب این مجمع می‌گذرد، عین قانون است.

View Original Article


درایتی: جریان اصلاحات منتظر تصمیم نظام است

پارلمان‌نیوز: مشاورامور روحانیت در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: درجریان اصلاحات آسیب شناسی مقوله‌ای جدید نیست . اما درمورد جریان اصولگرایی لازم است که این جریان، بررسی عملکرد خود را همانند جریان اصلاحات باب کنند، چرا که درغیراینصورت صدمه سختی می‌بیند.

مصطفی درایتی درگفتگو با ایلنا ، درپاسخ به سوالی درخصوص لزوم بازتعریف مبانی جریان اصلاح طلب خاطرنشان کرد: این کارضرورتی ندارد، چرا که آقای خاتمی قبلا مبانی اصلاحات را بطورجدی وروشن مطرح کرده اند.

وی تصریح کرد: درجریان اصلاحات نکته مبهمی وجود ندارد. همه نکات درشکل وقاعده تعریف شده ، قراردارد. با توجه به اینکه هم مبانی روشن است و هم جهت، خیلی نیازی به بازنگری نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص بحث آسیب شناسی عملکرد گذشته اصلاح طلبان به عنوان چراغ راه آینده خاطرنشان کرد: آسیب شناسی یک ضرورت برای همه فعالان سیاسی است که قصد حضورو تداوم درعرصه فعالیت‌های سیاسی را دارند.

وی درادامه گفت: درجریان اصلاحات آسیب شناسی مقوله‌ای جدیدی نیست. جریان اصلاحات بعد ازهراتفاق مهم سیاسی ، با استفاده ازصاحب نظران به نقد جدی عملکرد خود پرداخته است.

درایتی خاطرنشان شد: مسئله‌ای که نیازمند بازنگری است جریان اصولگرایی است.لازم است که این جریان، بررسی عملکرد خود را همانند جریان اصلاحات باب کنند ، چرا که درغیراینصورت صدمه سختی می بینند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص استراتژی اصلاح طلبان درخصوص فعالیت‌های سیاسی آینده این جریان گفت: درحال حاضرشرایط کنونی برای فعالیت گروه‌های سیاسی شرایط عادی نیست وبنابراین تا وقتی شرایط عادی نشود ، پاسخ روشنی به این سوال یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضراصلاحات ضمن تعمق درحوادثی که اتفاق می‌افتد درحالت انتظاربه سرمی برد تا جایی که به مرور زمان امکان اظهارنظر و تحلیل فراهم شود.

مشاورامورروحانیت دردولت اصلاحات تصریح کرد: در واقع اصلاحات منتظراست نظام به این نتیجه برسد که ایجاد شرایط مبهم درفعالیت سیاسی به نفع هیچ کس نیست.

View Original Article


خاطرات داوری اردكانی از آیت‌الله خاتمی

پارلمان‌نیوز: رضا داوری اردكانی استاد دانشگاه در وبلاگ خود خاطراتی از دوران جوانی خود و آشنایی با مرحوم آیت الله خاتمی در اردكان را منتشر كرده كه در بخشی از آن آمده است: یكی از بخت ‌های خوش من هم‌عصری با حضرت آیت‌الله حاج سید روح‌الله خاتمی و ارادت دیرپا به معظم‌ له و برخورداری از محبت و لطف و سال‌ها مصاحبت با ایشان بوده است.

در حدود 10 سال پیش كه به من تكلیف كردند شرحی از زندگی خود بگویم، گفتم كه چه كسانی و چگونه مرا در جوانی راهنمایی و دستگیری كرده‌ اند و اشاره كردم كه بنا بر ملاحظه‌ای نام كسانی را نمی ‌برم. اكنون می ‌گویم یكی از آن نام‌­های شریف نام حضرت آیت‌ الله آقا سید روح‌ الله خاتمی بود. شاید اگر آن روز این نام را می‌آوردم، درست فهمیده نمی‌شد ولی اكنون آن محظورها در میان نیست. من هم به آخر راه زندگی رسیده ام و نباید چندان در بند ملاحظات باشم.

آقای خاتمی در اردكان مدرسه و مسجد و محراب داشت اما در مجالس عمومی كمتر سخنرانی می ‌كرد مگر در بعضی ایام ماه مبارك رمضان كه در مسجد خود برای نمازگزاران و مستمعان، مطالب عالی اخلاقی و عرفانی را به زبان ساده می‌گفت و با پشتوانه حسن بیان و صفای باطن خود آنها را به‌خوبی القا می‌كرد... سالی یك‌بار هم در شب 15 شعبان ساعتی برای مردم سخن می ‌گفت. در آن شب پیر و جوان و كودك و زن و مرد و هر كه در اردكان بود و می‌ توانست، به مدرسه طلاب كه آن را مدرسه كهنه می ‌گفتند، می ‌آمد.

سخن خاتمی در این مجلس از سنخ سخن ‌هایی كه معمولا در مجالس وعظ از منابر شنیده می‌شد، نبود. پیداست كه سخن مرد دین، قاعدتا جوهر دینی و اخلاقی دارد اما سخن دینی هم ممكن است تكراری و رسمی یا زنده و برآمده از جان گوینده باشد. آقای خاتمی علاوه بر علم رسمی حوزه‌ ها، اطلاعات عمومی وسیع داشت و با سیاست آشنا بود و به آنچه در سیاست می ‌گذشت و مخصوصا به مناسبات اجتماعی و زندگی مردم می ‌اندیشید و مهم‌تر اینكه مرد صفا و معرفت بود و اثر تكلف و تصنع و تظاهر در گفتار و رفتارش دیده نمی ‌شد. از اوصاف اشخاص بزرگ یكی هم این‌است كه هرچه به ایشان نزدیك ‌تر شوند، بزرگی‌شان بیشتر آشكار می ‌شود.

View Original Article


مدیر كل اداره نغمات آیینی رادیو: شجریان استاد است اما بقیه نیز حق دارند دعای ربنایشان شنیده شود

پارلمان‌نیوز: مدیر كل اداره‌ی نغمات آیینی رادیو با اعلام اینكه سال گذشته 51 اثر و امسال هم 11 دعای ربنا در این اداره تهیه شد، به پرسشی درباره عدم پخش دعای ربنای شجریان از صداوسیما و اینكه آیا اداره كل نغمات آیینی برای تولید و پخش دعاهای ربنا با صداهای جدید تمهیدی اندیشیده‌است، پاسخ گفت.

مهدی دهقان نیری در گفتگو با ایسنا، وظیفه اداره كل نغمات آیینی رادیو را تولید آثار مذهبی دانست و افزود: ما تولیدكننده اثر محمدرضا شجریان نبوده‌ایم كه بخواهیم درباره پخش آن ابراز عقیده كنیم؛ ضمن اینكه ما تنها آثار را تولید و ارسال می‌كنیم.

وی در عین حال تصریح كرد: محمدرضا شجریان استاد آواز است، اما بقیه خوانندگان ما هم حق دارند و دوست دارند آثارشان شنیده شود؛ ‌ما در تولید نغمات به صدا و نوع كار نگاه می‌كنیم و از آثار خوب استفاده می‌كنیم.

مدیركل اداره‌ نغمات آیینی رادیو همچنین به اعلام تولیدات جدید این اداره پرداخت و گفت: تولیدات جدید این اداره، شامل ادعیه، دعاهای قرآنی ربنا، دعای افتتاح، گلچین سخنرانی، ‌آوازهای عرفانی و كارهای مناسبتی برای ماه مبارك رمضان به شبكه‌های رادیویی ارائه شده‌است.

مهدی دهقان نیری با اشاره به اینكه ادعیه، شامل سه بخش است، ‌اظهار كرد: در بخش ادعیه‌ی كوتاه،‌ دعای روزهای مبارك رمضان در 3 لوح فشرده توسط حسن خانچی و گروه همخوانی « به سوی فردا» تولید شده است.

وی با بیان اینكه دعاهای قرآنی ربنا در دو لوح فشرده به صورت تركیبی تولید شده‌است، عنوان كرد: آواز دعاهای قرآنی توسط حسام‌الدین سراج و علی خدایی خوانده شد و محمدعلی كریم‌خوانی، علیرضا نداف، حسام لرنژاد، محمدعلی شیعه، امین پویا،‌ سلیم موذن زاده و محمدی دعاها را خواندند.

وی ادامه داد: دعاهای مشترك هر روزه، در دو لوح توسط حسین جعفری، ‌هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی، حسن خانچی و ابوالقاسم موسوی قهار تولید شد.

دهقان نیری گفت: همچنین ادعیه بلند در بخش دعای ماه صفر توسط ابوالقاسم موسوی قهار، حسین جعفری،‌ هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی و حسن خانچی در دو لوح فشرده تولید شده است.

وی ادامه داد: دعای افتتاح نیز توسط ابوالقاسم موسوی قهار و حسن خانچی تولید شد و دعای ابوحمزه ثمالی توسط ابوالقاسم قهار تهیه شده است. در بخش مناجات، ابطحال در 2 لوح فشرده توسط حسن خانچی و 3 لوح فشرده به صورت زمزمه و مداحی توسط منصور ارضی،‌ سعید حدادیان و مهدی میردامادی تولید شد.

مدیر كل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینكه گلچین سخنرانی مقام معظم رهبری در دو بخش دعا و ماه رمضان در دو لوح فشرده به صدا و سیما ارایه شده‌ است، اظهار كرد: از دیگر آثار این مركز، آوازهای عرفانی است كه در یك لوح به نام « تمنای دوست» توسط مهدی حبیبی و یك لوح هم با نام «اسرار دل» توسط حسام الدین سراج تهیه شده است.

دهقان نیری آثار مناسبتی در داخل ماه رمضان را اینگونه عنوان كرد: مداحی به مناسبت رحلت حضرت خدیجه در چهارلوح به نام « بانوی بهشت» توسط سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، محمدجوادی، حسن خلج ،‌منصور ارضی، حسن بازوبند تهیه شده است.

وی ادامه داد: یك مداحی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی نیز در یك لوح توسط محمدطاهری، مجید بنی‌فاطمه، سعید حدادیان و ابوالفضل بختیاری تهیه شد. همچنین یك مداحی به مناسبت شهادت امام علی(ع) در یك لوح توسط شهروز حبیبی به زبان آذری و یك لوح از مجالس محمد كریمی، منصور ارضی،‌ سلیم موذن زاده،‌ مجید بنی‌فاطمه، محمدرضا طاهری و مسعود میردامادی به صداوسیما ارائه شد.

او با بیان اینكه آثار تولیدی مداحی نیز ارائه شده است، ‌گفت: محسن طاهری و محسن بازوبند به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) آثار مداحی را آماده كردند؛ همچنین یك لوح دیگر مبتنی بر مناجات حضرت امیر(ع) به صورت عربی و فارسی توسط هاشم صدفی تهرانی تولید شده است.

دهقان نیری گفت: اثر فاخری نیز به صورت اركسترال و كرال تولید شده كه در آن ساز به كار نرفته است و به جای آن گروه‌های همخوان و كرال اجرا كرده‌اند كه به نام « سر بر آستان جانان» در 4 قطعه در خصوص شهادت حضرت علی (ع) توسط عباس آزاد تهیه شده است.

مدیر كل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینكه رادیو ندا كه زیر نظر اداره نغمات آیینی رادیو است، هر شب از ساعت 24 تا 6 صبح به مناسبت ماه مبارك برنامه خواهد داشت، اظهار كرد: از ساعت 3 تا 4 بامداد از این شبكه رادیویی قرآن پخش می‌شود و از ساعت 4 تا 6 بامداد نیز برنامه ویژه سحرگاهی به نام « با من طلوع كن» پخش می‌شود.

دهقان نیری در پایان گفت: تمام تولیدات مركز نغمات آیینی رادیو در این برنامه هر شب به صورت زنده اجرا می‌شوند.

View Original Article


تصویر - رونمایی از «آمیزش افق‌ها»؛ کتاب تازه داریوش شایگان




[برای دیدن عکس‌ها با سایز بزرگ روی لینک آلبوم کلیک کنید]




کتاب «آمیزش افق‌ها» آخرین اثر داریوش شایگان، روز چهارشنبه 20 مردادماه در کتاب فروشی شمس رونمایی شد .



کتاب «آمیزش افق‌ها» گزیده ای از آثار داریوش شایگان است که توسط منصور هاشمی گردآوری و از سوی نشر فرزان روز منتشر شده است.



در این مراسم که به همیت مجله بخارا و انتشارات فرزان برگزار شد داریوش شایگان به اختصار درباره کتاب خود سخن گفت.



کتاب «آمیزش افق‌ها» برگزیده ای از آثار داریوش شایگان و دربرگیرنده بخش‌هایی از کتاب‌های او از جمله، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «آسیا در برابر غرب»، «انقلاب دینی چیست؟»،« نگاه شکسته: اسکیزوفرنی فرهنگی، افسون‌زدگی جدید» به همراه مقاله‌های، «درجسنجوی فضاهای گمشده» از کتاب «توهمات هویت» و «آمیزش افق‌ها» و «نامه به نسل‌های آینده» است.

 







داریوش شایگان، فیلسوف معاصر ایرانی - عکس از مردمک








داریوش شایگان در مراسم رونمایی از کتابش «آمیزش افق‌ها» - عکس از مردمک








داریوش شایگان و محمدمنصور هاشمی تدوین‌گر کتاب - عکس از مردمک








سیروس ابراهیم‌زاده بازیگر، نویسنده، مترجم‬ و اسدالله امرایی مترجم‬ - عکس از مردمک








داریوش شایگان در مراسم رونمایی کتاب «آمیزش افق‌ها» در کتاب فروشی شمس - عکس از مردمک








مسعود شایگان - عکس از مردمک








محمدمنصور هاشمی، علی دهباشی و مسعود شایگان - عکس از مردمک








این مراسم به همیت مجله بخارا و انتشارات فرزان برگزار شد - عکس از مرئمک








کتاب «آمیزش افق‌ها» برگزیده ای از آثار داریوش شایگان و در برگیرنده بخش‌هایی از کتاب‌های اوست - عکس از مردمک








داریوش شایگان در حال امضای آخرین کتابش «آمیزش افق‌ها» - عکس از مردمک








کتاب «آمیزش افق‌ها» توسط منصور هاشمی گردآوری و از سوی نشر فرزان روز منتشر شده است - عکس از مردمک












View Original Article


گزارش - «ترکیه در ارسال اسلحه به حزب‌الله لبنان، به ایران کمک نمی‌کند»




«ترکیه در ارسال اسلحه به حزب‌الله لبنان، به ایران کمک نمی‌کند»






مردمک -


به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآ‌رتص، دولت ترکیه اعلام کرد که هيچ توافقنامه‌ای را با دولت ایران در مورد ارسال اسلحه برای حزب الله لبنان امضا نکرده است.



پیش‌تر روزنامه ايتاليایی کوریلا دلاسرا اعلام کرده بود که مقامات بالای ایرانی با مقامات امنیتی ترکیه قراردادی را امضا کردند که به موجب آن آنکارا در تامین اسلحه برای نیروهای حزب‌الله لبنان به ایران کمک می‌کند.



اما مقامات ترکیه روز گذشته با تکذیب این خبر، اعلام کردند که این اتهامات پایه و اساسی ندارد.



وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این خبر روزنامه ايتاليایی گفت، اين ادعاها «بی‌پایه» است و نباید جدی گرفته شوند.



روزنامه ترکی حريت‌ نیز روز جمعه گذشته از قول یک مقام رسمی ترکیه نوشت که دولت این کشور هيچ قراردادی را با ایران در مورد ارسال سلاح برای حزب الله لبنان امضا نکرده است.



اوايل این ماه، دولت ترکیه نارضایتی‌اش را از صدور بيانیه وزارت دفاع اسرائیل در مورد نگرانی‌اش از انتخاب هاکان فيدان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه که روابط نزدیک و دوستانه ای با ایران دارد، ابراز کرد.



ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز در سخنرانی خود که از رادیو ارتش اسرائیل پخش شد، ضمن انتقاد از انتخاب شدن هاکان فیدان به ریاست اطلاعات ترکیه، از افشا شدن اطلاعات محرمانه بین دولت اسرائیل و ترکیه برای دولت ایران در آينده نزدیک ابراز نگرانی کرد.



اما به دنبال آن وزارت امور خارجه ترکیه با احضار سفیر اسرائیل، اعتراض دولت ترکیه را نسبت به اظهارات ایهود باراک به وی ابلاغ کرد.



حمایت ترکیه از حزب الله لبنان



صدای آمریکا، چندی قبل گزارش داد که دولت ترکیه اکنون سیاست تازه‌ای را در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته و می‌خواهد همانند ایران، از مسلمانان ستمدیده و مظلوم منطقه به ویژه فلسطین دفاع کند.



بر اساس گزارش صدای آمریکا، در سال‌های اخیر ترکیه نه تنها در زمینه اقتصادی گوی سبقت را از ایران ربوده است، بلکه می‌رود تا رهبری سیاسی خاورمیانه و نقش مدافع «مستضعفین» منطقه را نیز از دست ایران خارج کند.



چندی پیش، ترکیه اعلام کرد که علی‌رغم مخالفت اسرائیل، قصد دارد یک منطقه صنعتی را در سرزمین فلسطین ایجاد کند.



از سوی دیگر حمله خردادماه کماندوهای اسرائیلی به کشتی ترکی که با کمک‌های بشردوستانه عازم غزه بود، نه تنها باعث ایجاد تنش بین آنکارا و تل‌آویو شد، بلکه نشان داد که ترکیه می‌خواهد به مدافع جدید فلسطینی‌ها و«مستضعفین» در منطقه تبدیل شود.



با این حال علی‌رغم احساس متناقض رهبران ایران نسبت به ترکیه و نقش آن در منطقه، ترکیه به هیچ‌وجه موافق حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای همسایه‌اش نیست و این یکی از مهم‌ترین حلقه‌های پیوند سیاسی دو کشور است. ایران همچنان به ترکیه به عنوان یک دوست و نیروی مثبت نگاه می‌کند.



روابط خوب ترکیه با ایران



ایران روابط سیاسی و تجاری خوبی با ترکیه دارد و دومین تامین کننده گاز طبیعی این کشور است.

ترکیه و ایران دارای 500 کیلومتر مرز زمینی هستند و ارزش سالانه روابط بازرگانی دو کشور، نزدیک به 7.5 میلیارد دلار است. به علاوه هر سال حدود یک میلیون ایرانی از ترکیه دیدن می‌کنند.



دولت ترکیه که ریشه‌های اسلامی دارد، علی‌رغم مخالفتش با وجود سلاح‌های هسته‌ای در منطقه، همواره از برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی کرده و تلاش کرده است که با ايفای نقش میانجی بین ایران و غرب، از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز، مسئله هسته‌ای ایران را حل کند.



همچنین ترکیه که از اعضای غیر‌دائم شورای امنیت سازمان ملل است، به همراه برزیل به چهاررمین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران، رای منفی داد.








View Original Article


گزارش - اخراج علی کریمی از استیل آذین به دلیل «روزه‏خواری»




اخراج علی کریمی از استیل آذین به دلیل «روزه‏خواری»






مردمک -


علی کریمی بازیکن سرشناس فوتبال ایران، امروز 24 مرداد ماه به دلیل آن‌چه «رعایت‌ نکردن شئونات اسلامی در ماه رمضان و روزه‌خواری»، عنوان شد، از باشگاه استیل آذین اخراج شد، اما علی کریمی در واکنش به این بیانیه، گفت که «تمام این حاشیه‌سازی‌ها در پاسخ به یك مصاحبه است، نه چیز دیگری».



وب‌سایت رسمی این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق دستورالعمل فدراسیون فوتبال جهت رعایت شئونات اسلامی در ماه رمضان، باید از روزه‌خواری علنی در تمرینات تیم ها خودداری شود، اما علی کریمی در میانه زمین محل تمرین اقدام به نوشیدن آب و توهین به مسئولان فدراسیون فوتبال کرده است.



باشگاه استیل آذین که از دوسال پیش به لیگ برتر ایران راه پیدا کرده است در این بیانیه اعلام کرده‌ است که لزوم رعایت این شئونات از سوی صادق درودگر سرپرست تیم به همه مربیان و بازیکنان ابلاغ شده بود و این باشگاه با اخراج علی کریمی به وظیفه دینی و قانونی خود عمل کرده است.



علی کریمی: من مسلمانم



آقای کریمی که سابقه بازی در تیم بایرن مونیخ آلمان را دارد، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا  درمورد اتهام روزه‌خواری گفت: من یک مسلمان هستم و به مسائل دینی و مذهبی اعتقاد دارم. آن‌ها اگر چنین ادعایی داشتند چرا همان روز اعلام نکردند و اجازه دادند من برابر استقلال بازی کنم.



علی کریمی دو روز پیش، در گفت و گویی که در سایت شخصی‌اش منتشر شد، به انتقاد از مدیر فعلی باشگاه، مصطفی آجرلو پرداخت و گفت که اگر مدیر قبلی استیل‌آذین حفظ می‌شد، این باشگاه می‌توانست به قهرمانی در دهمین دوره لیگ برتر امیدوار باشد.



باشگاه استیل آذین در واکنش به این سخنان، تصمیم‌گیری در مورد علی کریمی را به پس از بازی با استقلال که دیشب برگزار شد، موکول کرد.



در شرایطی که دیشب پس از بازی، آقای کریمی بار دیگر حرف‌هایش را درباره مدیریت باشگاه تکرار کرد، اما در اطلاعیه امروز باشگاه استیل آذین اشاره‌ای به این موضوع نشده است. علی کریمی بیانیه امروز این باشگاه را «حاشیه‌سازی» دانست.



این نخستین بار نیست که علی کریمی با مدیران باشگاهش به مشکل برمی‌خورد. عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس نیز از گزند انتقادات او در امان نماند.



از طرفی علی کریمی پیش از این با مربیان تیم ملی نیز دچار مشکل شده بود. علاقمندان به فوتبال حتما امتناع او برای حضور در تیم ملی در زمان مربیگری علی دایی را به خاطر دارند.



این بازیکن باسابقه و ملی‌پوش ایران همچنین به تازگی برای حضور در فهرست جدید تیم ملی دعوت نشد‌ که اصغر حاجیلو سرپرست تیم ملی فوتبال ایران دلیل آن را بی‌انگیزگی و بی‌میلی علی کریمی عنوان کرد.



هرچند کریمی در واکنش به عدم دعوت از وی برای حضور در جمع ملی‌پوشان گفت: اگر افشین قطبی جسارت داشته باشد، می‌گوید که چرا اسم من را خط زده است. من نه مصدوم بودم و نه در اردوی تیم ملی در اتریش بد کار کردم و الان هم آماده هستم، اما این مربی تیم ملی است که تصمیم‌گیرنده است.








View Original Article


۲۴ مرداد، ۱۳۸۹

اختلافات وزیر بهداشت با دو معاون احمدی نژاد بر سر احداث بیمارستان‌های جدید

نماینده قزوین در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مشکلات تصویب چارت تشکیلاتی بیمارستان مینودشت قزوین از معاونت‌های راهبردی احمدی نژاد به دلیل تعلل در اجرای این مصوبه استانی دولت، انتقاد کرد.


به گزارش ایلنا، قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین، در نطق میان دستور مجلس با اشاره به گذشت بیش از یک سال از وعده تصویب چارت تشکیلاتی بیمارستان مینو دشت قزوین در دومین دور از سفرهای استانی دولت به این استان، گفت: به گفته وزیر بهداشت در دیداری که روز گذشته با ایشان داشتم، در حال حاضر برای ۱۱ هزار و ۴۰۰ تخت آماده بهره برداری نیاز به۱۷ هزارو ۵۰۰ نفر نیرو است که این نیروها باید چارت تشکیلاتی شان مصوب بشود و مردم هم در حال حاضر گرفتار عدم اجرای همین مصوبات هستند.


علیخانی با نام بردن از دو تن از معاونان احمدی نژاد به نام آقایان فروزنده و عزیزی، ادامه داد: در این راستا معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری باید اقدام بکند که نمی‌کند. اصل کار دست آقای فروزنده است و شاید بتوان گفت که تاخیر در این کار، خیانت به دولت و ملت است.


نماینده  قزوین با اشاره به اینکه این تذکر فقط برای قزوین نیست و برای همه استان‌ها است، از شهرهای بسیاری نام برد که به گفته وی تمام آنها همین مشکل تصویب چارت تشکیلاتی بیمارستان را دارند.


علیخانی به نقل از معاون احمدی نژاد گفت: آقای عزیزی به من گفته وزارت بهداشت از نیروهای خود نمی‌تواند استفاده کند، در حالی که وقتی من از وزیر بهداشت در این‌باره سوال کردم، خانم دستجردی به من گفت این خلاف است و چنین چیزی وجود ندارد.


عضو فراکسیون خط امام مجلس ادامه داد: از دولت می‌خواهم یکی از رضایتمندی‌های مردم را که رسیدن به درمان مردم است را مورد توجه قرار دهد.


وی افزود: موضع سیاسی ما مشخص است. بنابراین در مورد مسائل سیاسی صحبت نمی‌کنم. اما بیایید در ماه مبارک رمضان همه یاری کنند وزارت بهداشت این چارت تشکیلاتی را تصویب کند.


علیخانی در حالی که به دلیل تمام شدن وقتش از سوی سبحانی‌نیا تذکر می‌گرفت، ادامه داد: مساله دوم اتوبان تهران-کرج- قزوین است که یک سال پیش معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ افتتاح آن را زده است. اما وزیر راه اظهار می‌کند موانعی از قبیل ارتش و نیروهای مسلح مانع از اتمام پروژه اتوبان تهران- کرج هستند.




View Original Article