۲۶ آذر، ۱۳۸۹

نخست وزير چين در پی ديدار از هند عازم پاکستان است

ون جيابائو، نخست وزير چين، با پايان يافتن ديدار خود از هندوستان عازم پاکستان است.


گفته می شود در اسلام آباد استقبال گرمی از نخست وزير چين به عمل خواهد آمد و انتظار می رود در اين ديدار قراردادی به حجم ۲۰ ميليارد دلار بين چين و پاکستان به امضاء رسد.


اما روز پنجشنبه نخست وزير چين در بخش رسمی سفر سه روزه خود به هند در دهلی نو، پايتخت آن کشور، خواستار همکاری بيشتر و دوستی عميق تر با هند شد.


ون جيا بائو روز چهارشنبه در ماموريتی با هدف اعتماد سازی ميان چين و هند وارد آن کشور شد. اين دو کشور همسايه در سال های اخير برای نفوذ در سراسر آسيا با يکديگر در رقابت بوده اند.


دو کشور چين و هند ۶۲ سال است که با يکديگر روابط ديپلماتيک دارند. وجود مرز های مورد اختلاف و عدم توازن تجارت رو به رشد نيز بر اصطکاک روابط آنها افزوده است.


آقای ون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که هند و چين دوستی طولانی دارند و اميدوار است سف وی به هند اين دوستی را تقويت کندنخست وزير چين با مان موهان سينگ، همتای هندی خود، ديدار و گفتگو کرد. دو طرف در مورد اختلافات مرزی، عدم توازن تجارت و اصطکاک موجود در روابط دو کشور بر سر نقش هند در کشمير، به بحث پرداختند.


در همين حال اين دو پرجمعيت ترين کشور های جهان سعی بر کاهش تنش ها دارند. اختلافات مرزی که در سال ۱۹۶۲ منجر به جنگ کوتاهی بين دوکشوز شد، عليرغم۱۴ بار مذاکرات برای حل اختلافات کماکان لاينحل مانده است.


امتناع صدور وبزا به ساکنان کشمير تحت کنترل هند از سوی چين نيز باعث ناراختی هند است زيرا هند اين حرکت چين را به نشانه به زير سؤال بردن حاکميت هند بر کشمير می بيند.


ون جيا بائو به همراه يک هيئت تجاری ۳۰۰ نفره از صاحبان کسب و کار آن کشور به هند رفته است. انتظار می رود دو طرف موافقت نامه هايی در زمينه انرژی و زيرساخت های توسعه و همکاری نزديک در بخش مالی، به ويژه در بانکداری با يکديگر امضاء کنند.


چين با تجارت سالانه ای که انتظار می رود در سال جاری به ۶۰ ميليارد دلار برسد بزرگترين شريک تجاری هند است.


چين، از حضور دالايی لاما و دولت خود گمارده تبتيهای در تبعيد در هند، خشمگين است. فعالان تبتی روز چهارشنبه به ديدار ون جيا بائو از هند اعتراض کردند.


صرفنظر از اختلافات موجود ، هند و چين در مسائلی چون تغييرات آب و هوا و امور مالی جهانی در سطح بين المللی با يکديگر همکاری کرده اند.


آقای ون امروز، جمعه، عازم پاکستان است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر