۲۵ آذر، ۱۳۸۹

شیوه جدید کشف وخامت تومورها

یک تومور چقدر سریع رشد می‌کند، با چه شدتی باید با آن مبارزه کرد، کدام نوع درمان واقعاً کمک می‌کند؟ یک روش جدید پاسخگویی سریع به این سؤالات را فراهم می‌آورد.


krebszellen_teilun_1030095p



به گزارش روزنامه الكترونيكي دانش و فناوري ـ ستنا، شیوه نظارتی جدیدی بهبود در روند درمان سرطان‌ها را كنترل خواهد كرد. این شیوه که توسط یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی سارا نلسون از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو ابداع شده است، امکان پیگیری سوخت و ساز تومور را به صورت زنده روی یک صفحه نمایش در حالی که بیمار داخل دستگاه تصویر برداری رزونانس مغناطیسی قرار دارد، فراهم می کند.


سرعت تجزیه مواد مغذی ضروری به واسطه رشد ناهنجار سلول‌ها، به نوبه خود امکان نتیجه‌گیری‌های دقیقی را در مورد وخامت این تومور فراهم می‌کند. همچنین به این سؤال که آیا واقعاً داروهای معینی تأثیر خوبی دارند یا نه، می‌توان با یک نگاه به صفحه نمایش پاسخ داد، خیلی پیشتر از آنچه که علائم ظاهری مثلاً کاهش تومور مشاهده شوند.


به گزارش انجمن رادیولوژی شمال آمریکا، پس از انجام تعداد زیادی آزمایشات روی حیوانات، شیوه جدید برای اولین بار در تحقیقی با چهار داوطلب مبتلا به سرطان پروستات با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.


یافتن روش درمانی درست برای بیماران سرطانی اغلب دشوار است، زیرا عوامل متعدد متفاوتی باید مد نظر قرار گیرند. پزشکان معالج از جمله بر اساس اندازه تومور و سرعت رشد آن بررسی می کنند که با چه شدتی علیه تومور وارد عمل شوند و از چه دارو هایی استفاده کنند.


این بررسی و جستجو برای بیماران نه تنها به معنای چند ماه بی خبری و ابهام است، بلکه اغلب باید عوارض جانبی شدیدی را متحمل شوند ـ تا بعد از چند هفته پر درد و رنج احتمالاً مشخص شود که تومور به درمان واکنش مثبت نشان نداده است.


هم نلسون و تیمش و هم دیگر محققان قبلاً در آزمایشات حیوانی به نتایج واضحی در این باره دست یافته بودند که مقدار نمک اسید لاکتیک تولید شده در تومور، لاکتات، امکان نتیجه گیری درباره وخامت آن را فراهم می کند. آنان بر اساس این مشاهده شیوه تصویری جدید را ابداع کردند.


مبنای کار را نمک پیروات، یک محصول میانجی تجزیه قند، تشکیل می دهد که توسط تومور به لاکتات تبدیل می‌شود. دانشمندان با پولاریزه کردن پیروات در یک میدان مغناطیسی قوی در دمای 272- درجه سلسیوس و سپس گرم کردن سریع آن تا دمای بدن و تزریق به بیمار، قابلیت مشاهده هر دو ماده را تا ضریب 50 هزار افزایش دادند. اگر بیماران بلافاصله با یک دستگاه تصویر برداری رزونانس مغناطیسی مورد معاینه قرار می‌گرفتند، محدوده دقیق تومور و شدت متابولیسم بر اساس پولاریزه کردن مداوم چند دقیقه ای پیروات به وضوح قابل رؤیت می‌شد.


به علاوه این مطالعه قرار است روی بیماران مبتلا به تومور مغزی نیز انجام شود. نلسون با اطمینان می‌گوید: «این یک موفقیت بزرگ است که می‌تواند روند درمان کلینیکی سرطان پروستات و بسیاری از تومورهای دیگر را تا حد زیادی تغییر دهد.»


برگردان: خديجه كاظم عليلو

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر